نگار صادقی: نخریدن شیر تولیدی از سوی کارخانه‌های صنایع شیر باعث شده است تا دامداران سمنانی که تعدادی از آنها بیش از 120 راس دام دارند انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند.

 دامداران سمنانی در حالی برای فروش شیرهای تولیدی خود با مشکل مواجه شده اند که کارخانه های صنایع شیر برای خرید شیراز گاوداری‌ها آنها را تحت فشار قرار داده و حاضر به خرید شیر با قیمت پایه خود نیستند.

وفور شیرخشک‌های وارداتی که به دنبال حذف تعرفه آن صورت گرفته باعث اعتراض دامداران سمنانی شده است، آنها معتقدند کارخانه‌های صنایع شیر به جای استفاده از شیر تولیدی گاوداری‌ها از شیرخشک ارزان استفاده می کنند به این معنی که یک کیلو شیرخشک را با آب مخلوط کرده و بیش از 10 کیلو شیر به دست می‌آورند مشخص است که استفاده از این روش بیشتر به نفع صنایع شیر است تا خرید شیر تازه.

محمدصادق مفتح معاون وزیر بازرگانی که اعتراض دامداران را به واردات شیرخشک وارد نمی‌داند معتقد است: «طبق آمارهای رسمی واردات آنچنانی در این زمینه صورت نگرفته است.»

محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی هم صنایع شیر ایران را عامل این نابسامانی می‌داند و ادامه می‌دهد: سال گذشته متوسط قیمت خرید شیرخام توسط صنایع شیر 380 تومان بود که این میانگین باید 460 تومان می‌شد، این در حالی است که اسفندماه سال گذشته هم به‌صورت کتبی به دامداران اعلام کردند که از فروردین‌ماه شیر خام را به قیمت 310 تومان می‌خرند.

از طرفی محمود نجفی مدیرعامل شرکت صنایع شیرایران مشکل دامداران را افزایش عرضه شیرخام نسبت به تقاضای دریافت توسط کارخانه‌ها می داند و معتقد است که باید این مشکل حل شود.مدیرعامل شرکت صنایع شیر بدون اشاره به ادعای دامداران که معتقدند کارخانه‌ها شیرخشک را با آب مخلوط کرده و سپس به نام شیر یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌دهند در مورد استفاده از شیرخشک وارداتی به جای داخلی گفت: با کاهش قیمت شیرخشک در سطح جهان صرفه اقتصادی برای تولید در داخل از بین رفته است.

هر 11 کیلوگرم شیرخام به یک کیلوگرم شیرخشک تبدیل می‌شود، هزینه تمام شده آن بعد از کسر چربی 4 هزار تومان می‌شود که در مقابل 1800 تومان شیر خشک خارجی صرفه ندارد.تولید شیر کشور هم‌اکنون به 9 میلیون و 300 هزار تن رسیده و مصرف سرانه نیز 80 کیلوگرم است و 2 میلیون تن هم شیر اضافه تولید می‌شود و هیچ نیازی به واردات نیست.

محمد اردکانی‌دامدار دامغانی با بیان این مطلب به ما گفت: متاسفانه با شرایط پیش‌آمده گمان می‌کنم که دامداران کاملا رها شده‌اند و کسی به فکر ما نیست.

وی که به‌همراه تعدادی از دامداران دامغان برای اعتراض به شرایط پیش‌آمده به تهران آمده بود ادامه می‌دهد: در حال حاضر کارکردن برای دامداران بسیار سخت است به نحوی که با امتناع خرید شیر تولیدی از سوی صنایع شیر روزی بیش از یک میلیون تومان ضرر می‌کنم.

اردکانی که دارای 120 راس دام است و تمام تلاش خود را به‌کار می‌برد تا به نحوی از ضرر پیش‌آمده جلوگیری کند اظهار داشت: متاسفانه با دیدن این جمعیت متوجه شدم که بقیه دامداران نیز به مشکل من دچار شده اند. ما از وزارت بازرگانی و جهاد‌کشاورزی انتظار داریم که به حمایت از دامداران بپردازند چرا که در غیر این‌صورت به‌زودی شاهد ورشکست شدن ما خواهند بود.

وی در حالی تاکید می‌کند که کارخانه های صنایع شیر به بهانه بار میکروبی حاضر به خرید شیر تولیدی آنها نیستند که مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران این مطلب را تکذیب می‌کند و معتقد است: در حال حاضر اطلاعات نادرست به وزیر جهاد‌کشاورزی داده شده و نوک حمله به‌سوی صنایع شیر ایران نشانه گرفته شده است.

مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی در آخرین نشست مطبوعاتی خود بهانه کردن شیرخشک‌های وارداتی را برای افزایش قیمت شیرخام اظهارنظر نادرستی دانست و تاکید کرده است که نباید به ابزارهای غیرمنطقی برای افزایش قیمت لبنیات متوسل شد.

همشهری استانها

کد خبر 79819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز