مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵
۱ نفر

فشار خون بالا می‌تواند برای سلامت قلب و عروق خطرناک باشد. پیشگیری و مدیریت این عارضه می‌تواند به تضمین بسیاری از پیامدهای مثبت سلامت کمک کند، اما محققان همچنان به دنبال یافتن بهترین روش‌ها برای پیشگیری از فشار خون بالا هستند. تحقیقی جدید نشان داده که مصرف شکلات تلخ در کاهش فشار خون تاثیر دارد.

عکس های شکلات تلخ و فشار خون

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: محققان در تحقیقی که نتایج آن در نشریه «نیچر ساینتیفک ریپورتز» (Nature Scientific Reports) منتشر شده، این مساله را بررسی کرده‌اند که چگونه مصرف شکلات تلخ ممکن است به کاهش خطر فشار خون بالا کمک کند.

شکلات تلخ فشار خون را کاهش می‌دهد؟

به گزارش مدیکال نیوز تودی، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شکلات تلخ ممکن است خطر لخته شدن خون را کاهش دهد، با این حال محققان نتوانستند یک رابطه علت و معلولی برای این پدیده ایجاد کنند. برای رسیدن به نتایج دقیق‌تردرباره فواید بالقوه شکلات تلخ به تحقیقات بیشتردر مورد فواید بالقوه سلامتی این ماده غذایی نیاز است.

خطرات فشار خون بالا

شکلات تلخ فشار خون را کاهش می‌دهد؟

فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی اتفاق می‌افتد که که نیروی وارده خون به شریان‌های بدن بیش از حد بالا برود.

دکتر ریگود تدوالکار متخصص قلب و عروق در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا توضیح داد: فشار خون بالا یک وضعیت پزشکی بسیار شایع است که با افزایش سطح فشار خون بدون دلیل زمینه‌ای مشخص می‌شود. این تا حد زیادی شایع ترین علت فشار خون بالا در سراسر جهان است. فشار خون بالا به عنوان عامل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، و سکته مغزی شناخته می‌شود.

به گفته این متخصص؛ فشار خون بالا را می‌توان از طریق تغییر سبک زندگی و برخی داروها کنترل کرد. با این حال، مردم اغلب می‌توانند برای پیشگیری از بروز فشار خون بالا اقدام کنند. به طور کلی، داشتن یک رژیم غذایی سالم، حفظ وزن مناسب و ورزش می تواند در زمینه پیشگیری از فشار خون بالا کمک کننده باشد.

با این حال، محققان همچنین به دنبال این هستند که چگونه خوردن غذاهای خاص ممکن است به پیشگیری از فشار خون بالا کمک کند. تحقیقاتی مانند این می‌تواند منجر به انتخاب غذای سالم‌تر شود.

شکلات تلخ یکی از مواد غذایی با فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی است که محققان علاقه مند به تحقیق بیشتر روی آن هستند. کارن ز. برگ، متخصص تغذیه در این باره توضیح داد: برای اینکه شکلات به عنوان شکلات تیره یا تلخ در نظر گرفته شود، باید حداقل حاوی ۵۰ درصد مواد جامد کاکائو باشد و بسیاری از شکلات های تلخ از ۷۰ درصد یا حتی ۹۰ درصد کاکائو تشکیل شده است که فضای بسیار کمتری برای افزودنی‌های دیگر مانند شکر باقی می گذارد.

تاثیر شکلات تلخ بر بیماری‌های قلبی و عروقی

شکلات تلخ فشار خون را کاهش می‌دهد؟

محققان می‌خواستند در مورد اینکه چگونه شکلات تلخ ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد، بیشتر بدانند. یکی از راه‌هایی که محققان برای بررسی علیت احتمالی این ارتباط، استفاده از تکنیکی به نام «تصادفی‌سازی مندلی» بود. تصادفی‌سازی مندلی ابتکار جدیدی در روش تحلیل آماری است که از تغییرات ژنتیکی، به‌عنوان متغیرهای ابزاری در داده‌های حاصل از مطالعات غیرتجربی به‌منظور ارزیابی و برآورد تاثیرات علی عوامل خطر استفاده می‌کند.

محققان این مطالعه توانستند از داده‌های حاصل از مطالعات مرتبط با ژنوم در دسترس عموم استفاده کنند. آن‌ها مصرف شکلات تلخ و خطر ابتلا به چندین بیماری قلبی عروقی از جمله فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون در رگ‌ها و حمله قلبی را بررسی کردند.

نتایج این تحقیق برای موارد مثبت مصرف شکلات تلخ امیدوارکننده بود. محققان دریافتند که پیش بینی ژنتیکی مصرف شکلات تلخ ممکن است به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک کند. داده‌ها همچنین به یک رابطه علی احتمالی بین مصرف شکلات تلخ و کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا اشاره می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 826650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha