همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور آگاهانه مردم برای مدتی حداقل مسیر تحقق منافع ملی کشور را مهیا خواهد کرد، گفت:

تاریخ گذشته ما می‌گوید قدرت مردم در کشور ما در سیمای قدرت دین تجلی پیدا می‌کند.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی که روز جمعه اول خرداد 1388 به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران سخن می گفت، انتخابات دهم ریاست جمهوری را فرصت گران‌سنگی برای کشور دانست و اظهار داشت: مبارزه انتخاباتی، مبارزه استراتژیک و جنگ نیست؛ مجادله بر سر فلسفه‌های سیاسی هم نیست.

وی با بان اینکه انتخابات مربوط به انتخاب رییس‌ قوه مجریه، یعنی چگونگی اجراست، گفت: در موقع انتخابات ما احتیاج به این همه نظریه‌پردازی‌های متنوع نداریم.

رییس مجلس ادامه داد: مردم سالاری دینی یک رکن اصلی حکومت است و طبعا الزاماتی دارد که انسجام و وفاق کلی در مبانی یکی از الزامات آن است.

وی یادآور شد: در جامعه ما دین مشترک، ارزش‌های انقلاب اسلامی، مبانی تفکر و اندیشه امام،‌ قانون اساسی، جایگاه رهبر معظم و نظرات ایشان، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی تکلیف کار را تا حد زیادی مشخص کرده است.

لاریجانی مبارزات انتخاباتی را فرصت خوبی ادانست که به جای بحث‌های کلی و نظریه‌پردازی، نامزدها موضوعات دقیق و مشخصی را که در واقع نشان دهد آن‌ها چه کارهایی را می‌توانند دنبال کنند بیان کنند.

وی افزود: در ضمن تفاوت نامزدها و تفاوت برنامه‌هایشان باید روشن و معنادار باشد تا مردم دقیقا متوجه شوند که کدام راه را می‌توانند انتخاب کنند.

لاریجانی با بیان اینکه‌ درک دقیق مردم برای این‌که بدانند کدام راه است نیازمند این است که مواضع ایجابی و اثباتی نامزدها زیاد باشد و البته گاهی نقد هم مواضع را مشخص می‌کند، در عین حال تاکید کرد: اما اصل موضوع مواضع ایجابی و اثباتی آن‌ها در مسائل است.

وی با تصریح بر اینکه در نقد دولت نیز نباید برآیند سخنان سیاه‌نمایی تلقی شود، یادآور شد: همه معتقدند که نقد دولت مفید است اما با حد و اندازه خودش نه یک سر نخ، حتی در منطق انتخاباتی خودشان نیز مضر است؛ جدا از این‌که این سیاه‌نمایی لطماتی به تصور مردم به انقلاب می‌زند.

رییس قوه مقننه همچنین تا کید کرد: باید فضای پروسه انتخابات را نوعی توانمندسازی شرایط سیاسی کشور بدانیم نه این‌که کشور از این رهگذر لطمه بخورد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در کردستان که فرمودند مردم حضور پرابهت در انتخابات داشته باشند، تصریح کرد: این گویاترین کلامی است که در این زمینه و در این مقطع می‌توان گفت.

وی با بیان اینکه حضور مردم در همه صحنه‌های انقلاب دارای ابهت بود، یادآور شد: اساسا ابهت انقلاب و نظام ما مربوط به صحنه‌های غرورآفرینی است که مردم با حضور و مشارکت خود رقم زدند.

لاریجانی اظهار داشت: یک جنبه از آثار حضور پرابهت مردم در انتخابات اولا به عزت ملت و کشور و تعظیم و تکریم و کرنشی است که در دیگران ایجاد می‌کند و نکته دوم دلگرمی و اطمینانی است که در دوستان انقلاب ایجاد می‌کند و نکته سوم هضم و احتیاط در مزاحمان است.

وی توضیح داد: به هر حال هر کشوری یک عده مزاحم در خارج و اطراف دارد که حضور پرابهت ملی باعث می‌شود که آن‌ها مقداری احتیاط کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای است با بیان اینکه حضور آگاهانه مردم برای مدتی حداقل مسیر تحقق منافع ملی کشور را مهیا خواهد کرد و از طرفی در تاریخ گذشته کشور ما همیشه قدرت مردم همراه با قدرتمندی دین بوده است و بالعکس؛ هر وقت قدرت مردم پس زده شد، به فاصله کمی قدرت دین نیز پس زده شد، گفت: تاریخ گذشته ما می‌گوید قدرت مردم در کشور ما در سیمای قدرت دین تجلی پیدا می‌کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حضور پرابهتی که رهبری فرمودند هم از منافع ملی کشور در داخل و خارج صیانت می‌کند و هم کمک مستمر به تجلی و ظهور دین در کشور ما می‌کند و آن را بارور می‌کند.

وی مساله بعدی در انتخابات را انتخاب فرد اصلح عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب مشخصات اصلح را به نیکی بیان کردند که این راهی است که همه می‌توانند بر اساس آن انتخاب درست داشته باشند.

رییس قوه مقننه تحرک رسانه‌ ملی را از دیگر موضوعات مهم در بحث انتخابات دانست و تصریح کرد: یکی از نامزدهای محترم نیز نامه‌ای به رییس قوه قضائیه و رییس مجلس در مورد بحث رسانه ملی نوشت، ما در این زمینه با مسوولان صداوسیما صحبت کردیم و آنچه ما دیدیم یک برنامه‌ جامع تدارک دیده شده و تلاش خوبی کردند که در انتخابات همه نامزدها فرصت کافی داشته باشند و بتوانند عقایدشان را بیان کنند.

لاریجانی تاکید کرد:‌ البته این کار باید با یک شورآفرینی قرین باشد که ان‌شاءالله این کار رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: تقاضای ما این است که فضای مطلوبی که برای انتخابات است و می‌تواند مدرسه‌ تربیت سیاسی باشد تبدیل به زد و خوردها و مشاجرات نشود که کینه را در کشور زیاد کند.

سوم خرداد؛ معجزه ای الهی

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر گفت: انقلاب اسلامی حقیقتا یک معجزه‌ الهی بود. یعنی حوادثی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد و شرایط در منطقه و در صحنه‌ی بین‌الملل تغییر کرد، نشان می‌دهد که این انقلاب یک جنبه‌ الهی قوی داشت و همیشه معجزات الهی یک پس لرزه‌های مختلف را در جوامع ایجاد می‌کند که مایه‌ ماندگاری در تاریخ هستند و این انقلاب این‌گونه بود.

وی افزود: سوم خرداد یکی از معجزاتی بود که پس از پیروزی انقلاب به وجود آمد و خود یک حادثه بسیار مهم بود. یک نگاه گذرا اگر به سیر حوادث دو سال نخست انقلاب داشته باشیم مقدار زیادی جایگاه سوم خرداد بهتر مشخص می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد:‌ از نظر من سوم خرداد یک حادثه‌ بسیار عظیمی بود که هنوز ابعاد آن روشن نشده است. پس از پیروزی انقلاب در اواخر سال 57 امام با دقت و تیزهوشی تلاش کرد ساختارهای حکومت را به سرعت شکل دهد. رفرنداوم نظام جمهوری اسلامی، تدوین قانون اساسی، انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری همه این‌ها در حدود یک سال اول سامان پیدا کرد.

وی ادامه داد: همت امام بر این بود که نهادهای اساسی و اصلی حکومت شکل بگیرد و به سرعت مستقر شوند، البته برخی از جریان‌های داخلی و کشورهای خارجی در این راه مزاحمت‌های بسیاری به وجود آوردند. لیکن همت بلند امام و یاران او و اراده مصمم ملت از همه‌ این موانع به خوبی عبور کرد و ساختارهای اصلی کشور قوای مجریه، مقننه و قضائیه و بخش‌های نظامی، همه شکل گرفتند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: آمریکا احساس کرد که انقلاب اسلامی، ایران را از پایگاه مطمئن آمریکا به سرزمین الهام‌بخش برای همه ملت‌ها تبدیل کرده است، به طوری که ایران که در زمان شاه متحد اسرائیل و آمریکا بود یک باره در صف مقدم مبارزه با آمریکا و اسرائیل قرار گرفت و در طول این یک سال اول انقلاب همه‌ی نهادهای اصلی حکومت شکل گرفته لذا یک قدرت ثابت و پایدار شد.

وی افزود: این احساس در آمریکا باعث شد که طراحی‌هایی صورت گیرد تا ایران را با مخاطراتی مواجه کند، در شش ماه اول سال 59 ما سه حادثه‌ی مهم داریم که مخاطراتی را جلوی پای انقلاب قرار داد. در 19 فروردین 59 آمریکا تمامی روابط خود را با ایران قطع کرد. تصور آمریکا این بود به دلیل وابستگی ایران در ابعاد مختلف به آمریکا، این قطع ارتباط همه‌جانبه باعث فروپاشی در ایران می‌شود.

وی افزود: اما امام این حرکت را طلیعه‌ی استقلال کشور اعلام کرد و چنان او را تحقیر کرد و آن را تبدیل به نقطه‌ی قوت برای انقلاب کرد که مسیر نوآوری‌های فناوری در ایران از همان نقطه آغاز شد. حادثه دوم در شش ماه اول 59، 15 روز بعد اتفاق افتاد یعنی در پنجم اردیبهشت سال 59 آمریکا به طبس حمله کرد و با برنامه‌ریزی قصد ربودن جاسوسان خود و همزمان قصد کودتا در ایران را داشت که با یک شکست مفتحضانه مواجه شد.

رییس قوه مقننه تصریح کرد: لذا چاره‌ای نداشت جز این‌که یک عملیات جایگزین برای این امر تدارک ببیند، چرا که حیثیت آمریکا در اینجا به سرعت زیر سوال رفت. حدود دو ماه بعد در 19 تیرماه سال 59 کودتای نوژه انجام شد. همه برنامه‌ها برای در هم کوبیدن تهران فراهم شده بود که این توطئه نیز با همت نیروهای امین کشور خنثی شد.

وی افزود: در 15 شهریور درست سه ماه بعد کریستوفر که معاون وزیر امور خارجه‌ی وقت در دولت کارتر بود که بعدها وزیر خارجه شد در راس هیاتی به اروپا سفر کرد و با سران کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا ملاقات کرد. محور آن چیزی که اعلام شد مساله ایران بود، یعنی در واقع آخرین هماهنگی‌ها توسط آمریکا با سران اروپا برای حمله عراق به ایران انجام شد که همه این‌ها هماهنگ شده باشد.

لاریجانی گفت: حال تصور کنید در کشوری که تازه نهادهای اصلی کشور شکل گرفته و از آن تنها پنج الی شش ماه گذشته، گرفتاری‌های زیاد داخلی، حرکت‌های ضدانقلابی در داخل خود یک بحث جدایی را می‌طلبد - که واقعا پشت این قضایا آمریکایی‌ها بودند، - دچار پدیده‌ی گسترده جنگ هم بشود، این نهایت فکر جنایتکارانه آمریکا بود. حالا صحبت می‌کنند ما می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم، ولی نمی‌گویند ما در این سی سال چه بر سر ملت ایران آوردیم و چه فضاحت‌هایی انجام دادیم، 250 هزار شهیدی که در جنگ بر روی دست ایران گذاشتند را شماها کردید.

وی ادامه داد: ما اطلاعات دقیق داریم که آمریکا پشت صحنه، عراق را به حمله تشویق کرد، البته خودشان هم این حرف‌ها را بیان می‌کنند. شما تصور کنید در کوران مسائل انقلاب و مسائل اصلی، این رفت و آمدها و فاصله‌های زمانی آن را در نظر بگیرید در 15 شهریور کریستوفر به اروپا می‌رود و هماهنگی‌ انجام می‌دهد و در 31 شهریور نیز عملیات عراق آغاز می‌شود. درست 15 الی 16 روز بعد از سفر کریستوفر، 31 شهریور 59 عراق با 12 لشکر پیاده به خاک ایران حمله کرد و بعد هم هواپیماهای عراق آمدند و فرودگاه‌ها و مناطق اساسی نظامی و اقتصادی ایران را بمباران کردند، و آن زمان بنی‌صدر از طرف امام(ره) رییس‌جمهور بود و از طرف امام(ره) فرماندهی کل قوا را نیز گرفته بود، و به قول خود در جبهه‌ مستقر شد و در این شرایط در تبلیغات بیرونی همه فریاد می‌زنند که انقلاب شکست خورده، صحنه‌هایی از جنوب غرب ایران را تلویزیون‌های صدام و سایرین نشان می‌دادند که آمدند مناطقی را گرفتند و اسیرانی را نیز گرفتند.

لاریجانی گفت: تصور عراق این بود که با پشتوانه‌ی آمریکا و اروپا این حمله سرانجام به زودی به تهران می‌رسد و کار را تمام می‌کنیم و حال فاصله‌ای که ما طی کردیم و از این دیدگاه، به فتح خرمشهر رسیدیم چه عظمت بزرگی را توسط ایرانیان رقم زد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات نامناسب بنی‌صدر گفت: بنی‌صدر که آن زمان فرماندهی کل قوا را نیز بر عهده داشت یک سال اول یعنی در سال 59 تا اواخر خرداد سال 60 با تلاش‌های سطحی وقت گذراند، و به جای این‌که فضا ایجاد کند که همه بتوانند در دفاع مقدس مشارکت داشته باشند و نیروهای مومن در آن شرکت کنند، بیشتر همت خود را در مساله‌سازی داخلی، مخالفت و ضدیت با رهبران کشور و حزب جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی گذراند.

رییس مجلس یادآور شد: اگر شما تاریخ را ورق بزنید نشان می‌دهد که هدف‌گیری اصلی او مبارزه با آیت‌الله خامنه‌ای و شهیدان رجایی و بهشتی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تمام نیروهای انقلابی بود. این موضوع هدف‌گیری بنی‌صدر بود و مرتب نیز با مجلس و نخست‌وزیری آقای رجایی مخالفت می‌کرد. میدان درگیری او در داخل بسیار وسیع بود.

وی تصریح کرد: بنی‌صدر به هیچ وجه اجازه نمی‌داد که نیروهای انقلاب مانند سپاه و بسیج وارد صحنه جنگ شوند، تنها شهید چمران تلاش‌هایی را و عده‌ محدودی به صورت چریکی انجام می‌دادند، اما عرصه‌ وسیع جبهه‌ها خالی بود و فقط نیروهای نظامی کلاسیک ما حضور داشتند که ارتشیان انصافا مقاومت کردند و نگذاشتند ارتش عراق جلوتر بیاید اما حمله‌ ما را سامان نمی‌داد.

لاریجانی گفت:‌ دور و اطراف بنی‌صدر را نیز یکسری معاند و منافق و لیبرال گرفته بودند و عملا مدیریت نیروهای مسلح خود مانع بزرگی برای تحرک نظامی بود. خرمشهر و چند شهر دیگر نیز سقوط کرده بود و آبادان نیز در محاصره بود و بنی‌صدر نیز مرتبا کار تبلیغاتی می‌کرد و در روزنامه انقلاب اسلامی سرمقاله می‌نوشت و ماجراجویی‌های سیاسی داخلی در راس کار او بود و حرکتی در جبهه‌ نداشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در عین حال افزود: شهید صیاد شیرازی که یک فرمانده رشید ما بود در خاطرات خود در کتاب ناگفته‌های جنگ این عبارات را می‌گوید که بسیار غصه‌آور است و نشان می‌دهد آن زمان تا چه اندازه ارتشیان انقلابی ما خون و دل می‌خوردند. او در کتاب خود می‌گوید سال اول جنگ تحمیلی اوضاع به گونه‌ای گذشت که باید از زبان آن‌هایی که در صحنه و جریان بودند شنید، اما اجمالا ارتشیان دوران تلخ سال اول را یادشان است. برای برادران سپاه صحنه‌ عمل و میدانی وجود نداشت که فعالیتی کنند.

وی در ادامه با اشاره به خاطرات دوران اول جنگ از زبان شهید صیاد شیرازی گفت: یک سال توقف دلالت بر این می‌کرد که که نیروهای خودی کم کم دارند به یاس می‌رسند که بتوانند حداقل دشمن را در خاک خودشان نابود کنند یا آن‌ها را بیرون کنند. دور و اطراف بنی‌صدر را نیز عده‌ای گرفته بودند که بر روی نقشه‌ فلش و حرکت می‌کشیدند و بنی‌صدر نیز گمان می‌کرد آن فلش‌ها که روی نقشه کشیدند بر روی زمین هم به راحتی انجام می‌شود؛ در سه عملیاتی هم که انجام دادند تکی در هویزه انجام شد و شاید 700 الی 800 اسیر گرفتند ولی صدای آن را درنیاروند که چه بر سر ما آمد و با پاتک دشمن چقدر عقب زده شدیم و چه قتل عامی از بچه‌های سپاه شد.

نماینده قم در ادامه با بیان خاطرات شهید صیاد شیرازی از زبان وی گفت: یک سال گذشت و به جایی نرسیدیم و بنی‌صدر هم یک باره مدعی شد که امکانات کم داریم، تانک و هواپیما، توپ و مهمات در اختیار نداریم.

وی افزود: البته در آن زمان امکانات زیاد نداشتیم ولی بنی‌صدر به عنوان فرمانده کل قوا با استراتژی غلط خود از همین امکانات نیز استفاده نمی‌کرد، چرا که بعد از عزل بنی‌صدر با کمتر از همین امکانات پیروزی‌های زیادی حاصل شد مانند این‌که حصر آبادان شکست و خرمشهر فتح شد، و بسیاری از عملیات‌های دیگر که شاهد آن بودیم. اما مشکل در مدیریت جنگ بود که در دست بنی‌صدر و لیبرال‌ها بود.

لاریجانی گفت:‌ در 14 اسفندماه 1359 که عملا بنی‌صدر چهره‌ی واقعی خود را نشان داد و مردم متوجه شدند که دور و بر او کیست و او چه نقشه‌ای در سر دارد و پس از شکست‌های پی در پی که در جبهه‌های جنگ خورده بود، جریان ضدانقلابی در داخل که اطراف بنی‌صدر نیز بودند تلاش کردند گام آخر را بردارند و نیروهای انقلابی را در داخل مهار کنند.

وی افزود: در این شرایط ترورها، انفجارها و حرکت‌های ضدانقلابی در داخل تصویری از کشور را در بیرون ایجاد کرده بود که فروپاشی نظام نزدیک است. امام سه گزینه را پیشرو داشت یک گزینه امتیاز دادن به دشمن خارجی و تمرکز برای حل مسائل سیاسی داخلی بود، گزینه دوم امتیاز دادن به دشمن داخلی برای حل مشکل تهاجم خارجی که همان چیزی است که معمولا در عرف بین‌المللی این کار را انجام می‌دهند، یعنی وقتی بحران داخلی و خارجی دارند امتیازی به دشمن داخلی می‌دهند تا بحران خارجی را رفع کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ امام گزینه سوم را انتخاب کرد که وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم در رهبری استراتژیکی امام تا چه اندازه نوآوری وجود داشت. امام گزینه سوم را این‌گونه انتخاب کرد عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و گرفتن فرصت کودتا از لیبرال‌ها، چرا که هم می‌خواستند همزمان این کار را انجام دهند، لذا در 18 خرداد سال 60 امام بنی‌صدر را از فرماندهی کل قوا عزل کرد و فرماندهی کل قوا را به در دست خود گرفت و دستور تهاجم به مواضع دشمن را صادر کرد.

وی ادامه داد: درست دو روز بعد یعنی 20 خرداد سال 60عملیات فرماندهی کل قوا خمینی روح خدا شروع شد.

علی لاریجانی با بیان این‌که این عملیات منجر به آزادسازی بخشی از محاصره آبادان شد، افزود: اما 9 روز بعد یعنی 29 خرداد سال 60 مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت بنی‌صدر رای داد، درست فردای آن روز یعنی 30 خرداد منافقین اعلام جنگ مسالمانه کردند.

وی با بیان این‌که در آن سال‌ها شرایط کشور پیچیده، سخت و سرعت داشت، ‌گفت: دو روز بعد یعنی یک تیرماه سال 60 امام(ره) عزل بنی‌صدر را تنفیذ کرد، لذا جریان‌های انقلابی درگیر 3 موضوع شدند؛ اول مقابله با دشمن خارجی که بخش زیادی از نیروهای انقلاب را مصروف خود کرده بود، دوم مقابله با اعلام جنگ مسلحانه منافقین در خیابان‌ها که باید سپاه به طور جدی با آن درگیر می‌شد و سوم ساماندهی انتخابات ریاست جمهوری.

وی با اشاره به ترور آیت‌الله خامنه‌ای و حادثه انفجار اجلاس حزب جمهوری اسلامی در 3 روز متوالی،‌گفت: آنها می‌خواستند رهبران نظام را یک جا از بین برده و به قول خودشان کار انقلاب را یکسره کنند، البته باید قبول کرد که ضربه آن کاری بود و رجال اصلی انقلاب را زده بودند، از شهید مطهری، شهید بهشتی و ترور آیت‌الله خامنه‌ای، اما علت آنکه پیش‌بینی آنها رخ نداد به دلیل استواری و الهی بودن رهبری و عمق انقلاب بین توده‌های مردم بود.

وی با اشاره به انتخاب شهید رجایی و شهید باهنر به عنوان رییس‌جمهور و نخست‌وزیر و شهادت آنها یک ماه پس از انتخابشان گفت: در چنین فضای سختی که شرایط داخل کشور این گونه بود در مهرماه سال 60 دو اقدام مهم در کشور انجام شد، اول در 5 مهرماه سال 60 عملیات ثامن‌الائمه جهت شکست حصر آبادان انجام شد که امام بارها بر آن تاکید داشتند و به دستور ایشان اتفاق افتاد و دوم انتخاب رییس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید پس از فاجعه شهادت رجایی و باهنر بود که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رییس‌جمهور با رای شگفت‌انگیزی انتخاب شدند و بعد هم نخست‌وزیر انتخاب شد.

وی گفت:‌ در فاصله 30 خرداد 60 تا مهرماه که عملیات گسترده تروریستی منافقین را شاهد بودیم، نیروهای مومن سپاه با فداکاری ضربه‌های کاری به کادرهای تروریستی وارد کردند، اما هنوز ماجرا ادامه داشت.

رییس مجلس گفت: ‌پس از آن شرایط جدیدی به کشور حاکم شد و عناصر لیبرالی از مدیریت جنگ کنار رفتند و سپاه و ارتش با یکدیگر همکاری نزدیک پیدا کردند، نیروهای مومن در جنگ فعال شدند و کادرهای سیاسی کشور انقلابی و همگرا با بخش‌های نظامی وارد صحنه شدند و تحول جدی در جنگ در این مرحله شکل گرفت.

لاریجانی ابراز داشت: در واقع فکر استراتژیک امام برای تغییر که گزینه سوم را انتخاب کرد، تحولی نیز در داخل به وجود آورد. و شش ماه بعد یعنی فروردین سال 61 ما ثمره استراتژی امام (ره) را شاهد هستیم.

در این تاریخ عملیات فتح المبین در شمال خوزستان آغاز شد و با طراحی شبانه‌روزی گام بعدی برداشته شد 10 اردیبهشت عملیات بیت‌المقدس برای آزادی خرمشهر آغاز شد و انصافا این عملیات از نظر گستردگی و تاکتیک‌های عملیاتی بسیار بدیع بود و جسارت زیادی جهت عملیاتی شدن نیاز داشت، زیرا باید از داخل کارون نیروهای زیادی رد می‌شدند، بنابراین واقعا یک عملیات مشخص در بین 10 الی 12 عملیات بزرگ جبهه‌ها بود، که در آن انصافا نیروهای ارتش و سپاه پای کار بودند.

رییس مجلس ادامه داد: دشمن در جنگ حدود 15 تا 20 هزار کیلومتر مربع از خاک ما را تصرف کرده بود در مرز خوزستان و انتهای جنوبی استان ایلام 10 هزار کیلومتر مربع از زمین‌های ما اشغال شده بود و در مابقی مرز که حدود 1000 کیلومتر بود، 5 الی 6 هزار کیلومتر مربع اشغال شده بود، لذا تمرکز جنگ در منطقه جنوب یک امر واقعا منطقی بود.

وی با بیان اینکه در سال دوم جنگ با 4 علمیات پی در پی نزدیک به 10 هزار کیلومتر مربع از خاک خودمان را آزاد کردیم، گفت: در عملیات بیت‌المقدس باید دو سوم نیروها از رود کارون عبور می‌کردند، که وسعت منطقه، مشکلات مسیر و همچنین موانع جنگی و میدان‌های مین، ‌سختی این عملیات را نشان می‌دهد از سوی دیگر امکانات دشمن با ما قابل مقایسه نبود.

وی گفت: هرچند همه پای کار بودند از جمله سپاه، ارتش، ‌جهاد سازندگی، اما دشمن 41 گردان تانک در همین منطقه داشت که هر گردان 44 تانک در اختیار داشت، یعنی حدود 1400 تانک در منطقه بود، همچنین 38 گردان مکانیزه داشت که آنها هم 1300 دستگاه تانک داشتند، 40 گردان پیاده و با پشتوانه هوایی و هلوکوپتری و 30 گردان توپخانه و حدود 500 قبضه، در واقع وضع ما با آنها قابل مقایسه نبود.

لاریجانی با اشاره به آغاز عملیات بیت‌المقدس در دهم اردیبهشت سال 61 گفت:‌ در آن زمان آقای محسن رضایی که فرمانده سپاه بود حدس می‌زد که همزمان اسراییل به لبنان حمله کند که همین طور شد.

وی ادامه داد: دراین عملیات یک سر پلی با حدود 700 الی 800 کیلومتر تصرف شد و رزمندگان به جاده اهواز خرمشهر رسیدند، مرحله دوم یک هفته بعد یعنی 17 اردیبهشت آغاز شد و مرز یگان‌های تحت امر سپاه در قرارگاه فتح وضع شدند که شامل تیپ کربلا به فرماندهی مرتضی قربانی، تیپ نجف به فرماندهی شهید احمد کاظمی و تیپ 14 امام حسین به فرماندهی شهید حسین خرازی که با لشکر 92 اهواز و تیپ 55 هوا برد ادغام شده بودند و مسوول قرارگاه فتح ارتش آن زمان نیز شهید شده بودند، مسوول قرارگاه فتح ارتش آن زمان نیز شهید نیاکی بود.

وی با بیان این‌که پاتک‌های دشمن بسیار شدید بود، گفت: ‌اقدام مرحله بعدی هم خیلی موفق نبود تا در روز 2 خرداد حمله نهایی برای فتح خرمشهر انجام شد و ساعت 10 صبح شهید احمد کاظمی اعلام کرد که خرمشهر آزاد شد.

وی تصریح کرد: پیروزی سوم خرداد عظیم بود، جدای از آنکه 20 هزار اسیر عراقی گرفته شد و حدود هزار تانک آنها از بین رفت. ولی مهم آن بود که شیرازه امور ارتش عراق چه از نظر تاکتیکی و چه استراتژی به هم ریخت و آمریکایی‌ها و روس‌ها و تمام اعراب به عراق ریختند و پشت سر صدام کارشناسان آنها فعال شدند تا جلوی سقوط صدام را بگیرند و ما با موج جدیدی مواجه شدیم.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از سران کشورهای عربی منطقه اذعان داشت که فقط 40 میلیارد دلار به صدام کمک کرده‌اند، گفت:‌ صدام قبل از جنگ حدود 30 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت که 100 میلیارد دلار هم در این 8 سال جمع و برای جنگ خرج کرد و 70 میلیارد دلار نیز اعراب به او کمک کردند، یعنی حدود 200 میلیارد دلار در جنگ خرج کرد.

وی گفت: فتح خرمشهر و آزادسازی آن، آنقدر وسیع بود و جلوه‌های گوناگون داشت که نمی‌شود نامی جز یک معجزه بر آن گذاشت. اما نکات خاصی هم داشت زیرا امکانات ما بسیار محدود بود، زیرا در محاصره بودیم و باید در این‌جا از آقای رفیق‌دوست یاد کنیم که انصافا در پشتیبانی جنگ خدمات زیادی انجام داد، اما امکانات ما باز هم قابل قیاس با دشمن نبود.

وی با طرح این سوال که چه شد که در دوره یک ساله اول جنگ که بنی‌صدر شکست‌ها را به ما تحمیل می‌کرد ما در سال بعد این همه پیروزی کسب کردیم؟ گفت: این در حالی بود که امکانات ما کم بود، جریانات تروریستی هم فعال بودند و مشکلات داخلی دیگر هم داشتیم، اما عامل اصلی این پیروزی‌ها، رهبری جنگ بود که وقتی عناصر لیبرال از مدیریت جنگ کنار زده شدند و فرماندهی کل قوا در اختیار امام(ره) قرر گرفت نیروهای مومن دلگرم و فعال شدند و با همان امکانات کم حماسه آفریدند.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه نمی‌خواهد مقایسه‌ای انجام دهد، گفت: ‌مرحوم شهید مطهری وقتی در مورد بزرگی و بزرگواری روح صحبت می‌کند می‌گوید بعضی‌ها روح بزرگ دارند، اما برخی روح بزرگوار که امام نمونه شخصیتی بود که هم روح بزرگ، هم روح بزرگوار داشت و یک انسان معنوی بود.

وی افزود: اما برخی روح بزرگ دارند مثل نادر که شهید مطهری از آن نام می‌برد و می‌گوید وقتی نادر قوای خود را بسیج کرد به کوبیدن محمود افغان ادامه می‌داد به منطقه مورچه خورت اصفهان رسید که در آنجا دید یک سرباز بسیار عالی می‌جنگد، از او پرسید که در این چند سال کجا بودی که محمود افغان به اصفهان آمد، آن سرباز گفت من بودم اما نادر نبود. حال نمی‌خواهم مقایسه کنم اما وقتی سرنوشت جنگ از نظر مدیریت عوض شد و لیبرال‌ها کنار رفتند و رهبری جنگ در اختیار امام(ره) قرار گرفت، نیروهای مومن به جبهه‌ها شتافتند و روحیه گرفتند و شرایط را عوض کردند.

لاریجانی یادآور شد: البته فرماندهان پایین‌تر هم حضور داشته و لازم است از فداکاری‌های افرادی که در این بخش از جنگ بسیار موثر بودند یاد کنیم مثل شهید نیاکی، شهید احمد کاظمی، ‌شهید حسین خرازی، شهید باقری، امیر موسوی، امیر قوی‌دل، امیر شاهان، امیرمعین وزیری، امیر بختیاری، امیر مفید، امیر نوایی، سردار قربانی، سردار رحیم صفوی، ‌سردار رشید، سردار عزیز جعفری، سردار غلامپور، سردار رضایی، سردار شمخانی، سردار سلیمانی و بسیاری افراد دیگر که در این عملیات‌ها نقش مهم و تاثیرگذار داشتند.

وی با بیان این‌که پس از فتح خرمشهر مساله موازنه قوا در منطقه عوض شد و ایران جایگاه قوی پیدا کرد،‌گفت: همه فهمیدند که با این انقلاب نمی‌توانند بازی کنند البته به همین میزان دسایس آمریکا بیشتر شد. هم‌چنین همه مبارزان و ملت‌های علاقمند به انقلاب اسلامی در فلسطین، لبنان و افغانستان روحیه گرفت که انقلاب اسلامی شکست‌ناپذیر است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در پیش خطبه‌های نماز جمعه با بیان این‌که فردای پیروزی فتح خرمشهر، حزب‌الله لبنان متولی شد،‌ افزود: این تجربه به آمریکا و غرب نشان داد و به قول خودشان ائتلاف سازی بر علیه جمهوری اسلامی راهبرد شکسته خورده‌ای است، اما متاسفانه یک بار دیگر آمریکا در این هشت سال اخیر در تله‌ی ماجراجویی نومحافظه‌کاران افتاد و شرارت‌های سال‌های اخیر آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان و کشتن صدها هزار مسلمان آیا نتیجه‌ای جز شکست مجدد برای آمریکا داشت.

علی لاریجانی ادامه داد: آیا با این اقدامات نظامی آمریکا و اروپا امن‌تر شدند یا ثروتمندتر شدند، یا امیدوارتر شدند؟ شاید فروپاشی شوروی یک وسوسه‌ای در آن‌ها به وجود آورد که به قول خودشان نظم نوین جهانی درست کنند، آیا نظم نوین جهانی درست شد یا در بطلاق ناامنی حتی برای سربازان‌شان فرو رفتند.

لاریجانی با اشاره به این‌که رییس‌جمهور جدید آمریکا به درستی شعار تغییر را مستمسک قرار داد و با این شعار سر کار آمد، گفت: چون این نظم نوین جهانی بوش جز نفرت نسبت به آمریکا نتیجه نداشت، آنچه باید تغییر کند، بانی تفکر و تحلیل و شناخت آمریکاست اگر مبانی فکری عوض نشود آمریکا به استراتژی جدید نخواهد رسید و اگر آمریکا به استراتژی جدید نرسد نمی‌تواند خود را از این مهلکه نجات دهد.

وی اضافه کرد: خلاصی از این استراتژی فرسوده احتیاج به گام‌های اساسی دارد تا انتظارات مسلمانان پاسخ داده شود. نه یک مشت حرف از تغییر و سر آخر هم در ملاقات با نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی همان حرف‌های تکراری مطرح شود.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: آمریکا باید بداند این انتظار دوام زیادی ندارد و فرصت کوتاهی برای بازسازی حیثیت آمریکا باقی مانده است، البته تغییر استراتژیک هم می‌تواند هم به نفع ملت‌های منطقه و هم به نفع آن‌ها باشد. آستانه این تغییر استراتژیک، تغییر این باور است که نگاه ارباب و رعیتی بین‌المللی از بالا به پایین کنار گذاشته شود.

لاریجانی با بیان این‌که منطقه از بلوغ جدی برای ایجاد نظام امنیتی پایدار برخوردار است، تصریح کرد: غرب هم نشان داد که چقدر ناآگاه از پیچیدگی‌های منطقه است و اگر بخواهند خدمتی به خود و منطقه کنند باید همراه با نظام امنیتی منطقه توسط خود کشورهای منطقه با کمک به این‌ها، شرایط منطقه را تغییر دهند. اگر بخواهند تغییر واقعی بدهند باید حقوق ملت فلسطین را محترم بشمارند نه این‌که مرتب تکرار کنند ما امنیت اسرائیل را محترم می‌شماریم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی هم طرح‌های تخیلی از طرف برخی از دولت‌های منطقه مجددا با کم‌هوشی کار دست خودشان و منطقه ندهند که مجددا پشیمان شوند، توجه داشته باشند که تازه امروز افسانه‌ی قدرت و شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی، را باطل کردیم. امروز بیگانگانی که به منطقه لشکرکشی کرده بودند دچار بن‌بست و بحران شدند، در چنین شرایطی نیازی ندارند که با شیطان دست بدهند یا برایشان زمینه‌سازی کنند.

رییس قوه مقننه با توصیه به کشورهای منطقه گفت: توجه داشته باشند که صحبت از ایجاد جبهه علیه ایران در منطقه فریبی است که از همان آغاز کوس رسوایی آن زده شده، و ملت‌ها می‌فهمند که این جبهه حتی در حد توهم و حرف یک جبهه‌ علیه اسلام است و اسلام‌خواهی، عزت‌طلبی، استقلال و مقاومت ملت‌ها امروز اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

وی اضافه کرد: امروز مثل سی سال قبل نیست، این‌گونه حرکت‌های ضداسلامی هم هزینه‌ی داخلی و هم هزینه‌ی خارجی برای آن‌ها خواهد داشت. سیاست جمهوری اسلامی همگرایی منطقه‌ای و همگرایی اسلامی است و با دقت به رفتارهای شما توجه خواهد کرد.
لاریجانی در پایان برای همه نمازگزاران آرزوی توفیق کرد و عزت و سربلندی آن‌ها را از خداوند خواستار شد.

کد خبر 81915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز