شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

محمدرضا جمالی: ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری پایان یافت، اما شایسته است پرونده آسیب‌شناسی «ثبت‌نام انتخابات» مفتوح باقی بماند و تا رفع آسیب‌ها مورد توجه مراجع ذیربط قرار گیرد.

آسیب‌شناسی ثبت‌نام انتخابات، مقوله چندوجهی بوده و متأسفانه وجوه یک چندضلعی نامتوازنی را تشکیل داده است و این پدیده، مخاطرات جدی برای انتخابات دارد.

اگر بخواهیم به اضلاع این چندضلعی بپردازیم، مهم‌ترین ضلع آن حضور برخی افراد با وضعیت نامناسب و نامربوط در ستاد انتخابات با قصد استفاده از فضای تبلیغی و رسانه‌ای است که مع‌الاسف رسانه ملی و خبرگزاری‌ها فضای تبلیغی لازم را در اختیار آنها قرار دادند.

نمایش چهره‌های مغایر با هنجارهای عمومی و پخش و اعلام سخنانی که در عرف رایج سبک و بی‌محتوا تلقی می‌شود، اگرچه از منظر مطایبه و طنز قابل توجه است و مورد توجه رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی قرار می‌گیرد، اما در یک نگاه کلی به شأن انتخابات ریاست‌جمهوری و جایگاه منیع ریاست‌جمهوری در نظام مردم‌سالاری دینی لطمه وارد می‌کند.

اگر در همان روز اول ثبت‌نام نیم نگاهی به رسانه‌های خبری دنیا می‌انداختیم به‌واقع پخش چهره‌ها و سخنان طنزآمیز افرادی‌که برای ثبت‌نام آمده بودند، دستمایه خبری آنها قرار گرفته بود.اینگونه سیاست تبلیغی و خبری موجب شد تا روز بعد بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند در دایره توجهات رسانه‌ها و دوربین‌های تلویزیون قرار بگیرند، راهی ستاد انتخابات شوند.

ضلع دیگر آسیب‌شناسی ثبت‌نام به قوانین برمی‌گردد؛ آنجا که برای یک تصدی مسئولیت ساده اداری شرایطی عنوان می‌شود و تا آن شرایط محقق نشود فرد نمی‌تواند وارد سیکل جذب شود، اما برای امر مهمی چون ریاست‌جمهوری شرایط به‌گونه‌ای است که هر کسی می‌تواند به‌راحتی ثبت‌نام کند و با استفاده از تریبون‌های رسانه‌ای اظهارات نسنجیده خود را نیز بیان کند.

در روزگار انفجار اطلاعات و زوم شدن رسانه‌ها روی تحولات ایران، سخنان عده‌ای که هوس کاندیداتوری به سر آنها زده است دستمایه طنز قرار گرفته که درنهایت اسائه ادب به حریم عمومی انجام می‌گیرد.

ضلع دیگر آسیب‌شناسی، زیر سؤال بردن دستگاه‌های نظارتی است، چون وقتی به مدد سیاست‌های غلط رسانه‌ای عده زیادی ثبت‌نام می‌کنند اما وقتی نهاد نظارتی چون شورای محترم نگهبان به لحاظ رعایت قانون فقط تعداد کمی مثلا 4 نفر را از این تعداد تأیید می‌کند، دستگاه‌های تبلیغی بیگانه برای بهره‌برداری مجدد اعلام می‌کنند که بسیاری از افراد از گردونه رقابت بازماندند یا اینکه در ایران دمکراسی از بین رفت!

این موضوع نیز خوراک بنگاه‌های خبری قرار خواهد گرفت و موجب فریب افکار عمومی جهانیان و انحراف اذهان خواهد شد.ضلع دیگر آسیب‌شناسی، عدم‌حضور چهره‌های اصلی انتخابات در روزها و فرصت اول ثبت‌نام است.

مدتی است که در اذهان سیاسیون جا افتاده است که نباید در روزهای اول ثبت‌نام کنند و به روزهای آخر موکول می‌کنند، این موضوع موجب شده تا روزهای اول جولانگاه افراد بی‌نام و نشان و جویای نام باشد تا از این رهگذر برخی رسانه‌ها بتوانند به صید مطلوب خود بپردازند!

منطق امروز، حکمفرمایی عقل و برهان است و قانون ثبت‌نام انتخابات و سیاست تبلیغی رسانه ملی و عمومی از این حیث اشکالات اساسی دارد. اینگونه رفتارها نه‌تنها کمکی به نهادینه شدن عقلانیت در فرایند صحیح انتخابات نخواهد کرد، بلکه از اهداف اصلی ما را دور کرده و به اعتبار ملی انتخابات خدشه وارد خواهد کرد.

کد خبر 80965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز