چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

محمدرضا جمالی: واگذاری امور مردم به مردم مهم‌ترین ثمره مردم‌سالاری دینی است که نظام اسلامی به مردم اعطا کرده است.

انتخاب مردم در مردم‌سالاری دینی به‌گونه‌ای سامان یافته است که مردم در انتخاب کلیه ارکان حکومتی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش دارند؛ حتی آنها به‌صورت غیرمستقیم رهبر را نیز انتخاب می‌کنند. شوراهای اسلامی شهر و روستا به‌عنوان واقعیتی در طول تاریخ جمهوری اسلامی و به‌عنوان اصل مغفول مانده قانون اساسی در سال 1377 رنگی از واقعیت به خود گرفت.

اگرچه به‌دلیل نوپایی این نهال تندبادهای اختلاف و چنددستگی تکان‌ها و آسیب‌هایی به آن وارد کرده اما حقیقت شوراها به سمت پیشرفت و تعالی گام برمی‌دارد. چندی است برخی تفسیرهای نابجا از قانون و اعمال نفوذها در حوزه اجرایی مانع از کارایی و کارآمدی شوراها شده است.

‌برخی دخالت‌ها از جانب فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در حوزه فعالیت شوراها و سلایق تنگ‌نظرانه‌ای که شوراها را مزاحم دستگاه‌های اجرایی محلی می‌خواند به انحای مختلف شوراها را به‌عنوان زیرمجموعه خود تعریف می‌کند محدودیت‌های جدی برای فعالیت آنها  ایجاد کرده است.

واقعیت شوراها نه‌به‌عنوان یک عنصر کاملاً صرف اجرایی و تقنینی بلکه به‌عنوان یک نهاد اجتماعی برآمده از مردم که می‌خواهد امور شهر و روستای خود را به‌دست معتمدان و نمایندگان مردم اداره کند مطرح است و نباید به بهانه اصلاح بند یک ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور مصوب 1375 از جانب برخی نمایندگان اختیار انتخاب شهردار به‌عنوان مهم‌ترین رکن اجرایی شورا از وی سلب شود و در شهرهای زیر 200 هزار نفر جمعیت به دست استاندار و در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، شهردار توسط وزیر کشور انتخاب شود.

بدون هیچ‌گونه پیشداوری نسبت به نمایندگان محترم طراح باید تأکید شود، این طرح خود به‌خود مغایر اصول قانونی تشکیل شوراها که در قانون اساسی مصرح است می‌باشد چرا که این طرح مخالفت جدی با حقیقت وجودی شوراها به‌عنوان نهاد اجتماعی دارد.

اگرچه پیش‌بینی می‌شود این طرح در صورت تصویب به‌دلیل مغایرت‌های قانون اساسی با اصل هفتم و اصول فصل هفتم قانون اساسی در شورای نگهبان رد شود اما از نمایندگان مردم انتظار می‌رود تا با واگذاری هرچه بیشتر اداره کشور به مردم در چارچوب قانون شوراها گام‌های جدی‌تری بردارند و از هرگونه طرح‌هایی که ابهامات فراوانی به بار می‌آورد و شائبه سیاسی بودن آن می‌رود خودداری ورزند.

هنر مدیریتی این است که به‌سمت تمرکززدایی و اداره هرچه بیشتر امور به‌دست مردم برویم نه اینکه دامنه اختیارات قوه اجرایی را گسترش دهیم و شوراها را خلع ید نماییم.

کد خبر 85629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز