جمعه ۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

محمدرضا جمالی: حوادث اخیر دارای کنش و واکنش‌های فراوانی بود که بدون بررسی و دقت نظر در جوانب آن، نمی‌توان به یک جمع‌بندی صحیح رسید.

این حوادث دارای یک اصل و یک فرع بود و آنچه امروز مورد توجه خط تبلیغی رسانه‌ها و برخی سیاسیون قرار گرفته فرع آن است و به اصل آن ‌اعتنایی نشده است. اصل حوادث اخیر، همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: رخداد «ظلم به نظام و مردم» بود، همان بی‌بصیرتی برخی نخبگان و همسویی ناخواسته با بیگانگان که ثمره آن ایجاد فتنه و آسیب به مردم بود.

بعد از نماز جمعه تاریخی و سخنان راهگشای مقام معظم رهبری، خط افراطی تقویت شد که اجازه نداد فضای عمومی کشور به سمت آرامش حرکت کند  و متاسفانه افراط و تفریط‌ها و دوست را دشمن فرض‌کردن و دشمن را دوست‌خواندن موجب شد تا غبارهای تیره فتنه آسیب‌هایی را ایجاد کند.

از رهگذر این آسیب‌ها برخی حاشیه‌ها پدید آمد که تلاش زیادی شد تا این حاشیه‌ها به جای اصل قرار گیرد و عملیات روانی خاصی، رسانه‌ها و برخی نخبگان را به سمت این فروع هدایت کند.

برجسته‌سازی هدفمند حادثه کهریزک و کوی دانشگاه و خط تبلیغی مبهم آزارجنسی و نزاع‌های بی‌حاصل نخبگان سیاسی و نامه‌پراکنی‌ها و دامن‌زدن رسانه‌ای به موضوعی که ماهیتا یک امر فرعی است از اهم مواردی بود که در حوادث اخیر شاهد آن بودیم؛ به‌طوری‌که برخی حیات سیاسی خود را در دامن‌زدن به چنین موضوعاتی می‌دانند.

جای منطق در چنین زمانی خالی بود اگر ادعایی مطرح می‌شد، نه تنها از کانال‌های رسمی جاری نمی‌گشت بلکه خود به یک عامل تخریب و لطمه به نظام تبدیل می‌شد و متعاقب آن، بررسی و پاسخ به آن و معرکه‌گیری‌های سیاسی حول آن نیز از کانال‌های دیگری دنبال می‌شد که خود آن نیز ابهام‌آلود و فتنه‌انگیز بود و ظلم به نظام و مردم را مضاعف می‌کرد.

شاید عبارت «حفظ اصل نظام اسلامی» که اوجب واجبات است را برخی فراموش کرده‌اند.
شاید عده‌ای ثمره مردم‌سالاری دینی که واقعیت ایران امروز و الگوی بی‌بدیل در جهان است را نتوانسته‌اند درک کنند.

شاید برخی‌ها مقتضیات زمان و مکان و شتاب پرتحول جهان و ایران را در دایره تنگ جناحی و حزبی خود به تصویر می‌کشند.شاید هستند که البته نیز هستند عده‌ای که گذشته خود را میزانی می‌دانند که امروز می‌توانند هر چیزی را  بگویند و هر کاری را بکنند حتی تا آنجا که محکمات نظام و انقلاب را زیر سؤال ببرند.

شاید عده‌ای نیز به مدد بی‌تدبیری‌های مسئولیتی، فعل و قولی از آنها صادر شود که در کوره فتنه حوادث بدمد و آتش حادثه را شعله‌ورتر کند. این شایدها فراوانند و اگر بخواهیم می‌توانیم ده‌ها قرینه برای آن برشماریم که فصل مشترک آنها ظلم به مردم و نظام اسلامی است.

و چه بجا رهبر فرزانه انقلاب در دیدار دانشجویان با ایشان فرمودند: «عده‌ای ظلم بزرگی را که پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتک آ‌بروی نظام در مقابل ملت‌ها را نادیده می‌گیرند و مسئله کهریزک یا کوی دانشگاه را قضیه اصلی قلمداد می‌کنند اما این نگاه، خود یک ظلم آشکار است».

کد خبر 88895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز