یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

محمدرضا جمالی: استان سیستان و بلوچستان با جغرافیای وسیع و مرزهای طولانی که با 2 کشور افغانستان و پاکستان دارد، همواره از آسیب‌های اشرار و ضدانقلابیون مسلحی که از خارج مرزها برای ضربه‌زدن به مردم، وارد این استان می‌شوند، در امان نمانده است.

مهم‌ترین عاملی که در گذشته باعث می‌شد زمینه‌های ناامنی در این منطقه مرزی هموار شود، فقر فرهنگی و نابسامانی اقتصادی بود. به همین خاطر نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب فقرزدایی از این منطقه را در دستور کار خود قرار داد و به‌صورت گسترده کوشید تا زمینه برخورداری سیستان و بلوچستان از امکانات را فراهم کند.

به‌موازات توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی منطقه نیز در دستور کار قرار گرفت به‌طوری‌که امروزه بسیاری از ساکنان استان، باسواد و تعداد بالایی از جوانان استان از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند و سرانه افراد باسواد از میزان مناسبی نسبت به گذشته برخوردار است.

دشمنان ایران از همان روزهای آغازین انقلاب با فعال کردن گسل‌های قومی و بهره‌گیری از فقر فرهنگی و اقتصادی منطقه درپی منازعه با اقدامات عمرانی نظام برآمدند و چه افراد جهادگری را- که در کوی و برزن مشغول مجاهده و تلاش برای آبادانی استان بودند - به‌شهادت رساندند.

با شدت گرفتن خدمات نظام و مؤثر واقع شدن تلاش‌های وحدت‌آفرین بین اقوام ایرانی و عمق پیدا کردن نگاه‌های مرکزگرا بین بزرگان و رؤسای طوایف، دشمنان کوشیدند تا شعار کهنه و نخ‌نمای اختلاف بین شیعه و سنی را مطرح کنند تا برادران دینی را که سال‌ها در کنار هم زندگی می‌کردند رودرروی هم قرار دهند.

برنامه‌ریزی برای ایجاد تفکر طالبانی در افغانستان و پاکستان و تلاش سرویس امنیتی آمریکا و دستگاه اطلاعات ارتش یکی از کشورهای همسایه در ایجاد طالبان به‌عنوان گروهی که پوسته‌ای از مذهب را دارد و از عمق و حقیقت دین تهی است، مهم‌ترین کارکردی بود که از رهگذر آن کوشیدند تا حوزه تمدنی ایرانی – اسلامی یعنی افغانستان و به‌تبع آن کشورهای همسایه را درگیر نمایند.

با عقیم ماندن گسترش تفکر طالبانی به این سوی مرز ایران دشمنان کوشیدند تا با خلق گروهک‌های بی‌ریشه و وابسته دست‌چندم اجانب هرازگاهی تحرکات مذبوحانه‌ای انجام دهند.

این تحرکات ضدملی و خیانت‌بار که بر اثر وابستگی مستقیم به بیگانگان انجام می‌شود، بیش از هر چیز «وحدت» را نشانه گرفته است؛ چراکه آنها نمی‌خواهند ایران جزیره ثبات و امنیت باشد و برای پیشبرد منافع خود، الگوی پاکستان و افغانستان را می‌خواهند.

کار بزرگی که شهید والامقام سردار شوشتری و فرمانده سپاه استان، شهید سردار محمدزاده و دیگر سبزپوشان سپاه اسلام در منطقه انجام می‌دادند تاکید بر فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی بود و شهادت این عزیزان نیز در جلسه‌ای بوده است که برای وحدت و تعمیق راه‌های گسترش آن بین شیعه و سنی برپا شده است.

انتشار نشریه وزین «کودک مسلمان بلوچ» در منطقه سیستان و بلوچستان توسط سپاه در ابتدای پیروزی انقلاب و انجام فعالیت‌های وسیع فرهنگی در منطقه برای وحدت‌بخشی و آگاهی از نکات مهمی است که نشان می‌دهد اولویت اول نظام اسلامی در منطقه فعالیت‌های وحدت‌بخشانه و فرهنگی است.

باتوجه به اینکه اشرار از خارج مرزها برای این تحرکات وارد کشور می‌شوند و در گذشته نیز از کشور پاکستان وارد ایران می‌شدند، وزارت امور خارجه باید تحرک مناسبی در این خصوص داشته باشد و به همسایگانی که حسن همجواری را رعایت نمی‌کنند، بفهماند راه هرگونه فعالیت پیشگیرانه نظامی برای ما آزاد است. تحرک دستگاه دیپلماسی نسبت به مقوله پیچیده پاکستان و افغانستان و فهماندن بی‌تفاوتی آنها نسبت به تهدیداتی که از جانب مرزهای آن کشورها به سمت ما گسیل می‌شود فقط با احضار و بیانیه نیست و باید واکنش درخور و متناسب صورت گیرد.

از خدای بزرگ برای سردار جهادگر سپاه اسلام شهید شوشتری و سردار محمدزاده فرمانده سپاه استان و دیگر همرزمان شهید آنها طلب اجر و مغفرت الهی داشته و امید است که خون پاک این شهیدان سندی دیگر بر حقانیت نظام اسلامی و وحدت‌بخشی بین همه ایرانیان باشد.

کد خبر 93130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز