جمعه ۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

محمدرضا جمالی: رهبر معظم انقلاب در دیدار شماری از نخبگان علمی – فرهنگی با ایشان تأکید مجددی بر ایجاد کرسی‌های آزاد «فکری – سیاسی» و معرفتی در دانشگاه‌ها داشتند و خواستار بحث منطقی دانشجویان شدند.

اگر به گذشته این موضوع نظری افکنیم، تاکنون چندین سال از طرح موضوع ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی از سوی مقام معظم رهبری در مراکز علمی کشور می‌گذرد،اما  اقدام مناسب و درخوری انجام نشده است و عده‌ای فکر کرده‌اند تفکر متعالی ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی به چاپ یک یا 2 نشریه مقطعی کم‌تیراژ و برگزاری چند جلسه خلاصه می‌شود.

بستر حقیقت‌جوی دانشگاه و فطرت پاک و جست‌وجوگر دانشجو به بهترین وجه می‌تواند حقیقت‌های آرمانی را در مسیر تعالی کشور نهادینه کند. گروه‌های سیاسی و جریانات قدرت بیرون دانشگاه‌ها همواره این کانون را به‌عنوان وسیله‌ای برای پیشبرد اهداف خود قرارداده‌اند و از دانشگاه به‌عنوان ابزار فشار برای امتیازگیری‌های سیاسی و اقتصادی استفاده کرده‌اند.

در برابر ایجاد و نهادینه کردن تفکر آزاداندیشی 2 جریان مقاومت می‌کند؛
1 – جریان متحجر؛ جریان  عقب‌مانده‌ای که هر نوع اندیشه خلاق و بارور را به‌مثابه تهدید می‌پندارد و به مقابله با آن برمی‌خیزد. این نگرش اگرچه ادعای سنت دارد اما شناخت دقیقی از نوع تفکر سنتی و مختصات آن ندارد و به‌دلیل روحیه تاریخی «نفی» با هر پدیده‌ای با انگشت اتهام روبه‌رو می‌شود.

2 – جریان وابسته؛  این جریان به‌دلیل برداشت سطحی از مدرنیته و عدم شناخت اقتضائات مدرنیته، فرامدرنیته و پست‌مدرنیته و اولتراپست‌مدرنیته مرعوب اندیشه‌های غربی است و نسخه غربی را علت‌العلل درمان‌ها می‌داند. دو جریان تفریط و افراط یعنی (متحجران و وابستگان) مهم‌ترین مانع برای بسط و توسعه تفکر آزاداندیشی در بین نخبگان و فرهیختگان ما هستند.

در این صورت است که چشم طمع سیاسیون و جریانات بیرون دانشگاه به سمت دانشجویان خیره می‌شود و دانشگاه، محمل امتیازگیری سیاسی احزاب خواهد شد. مهم‌ترین ضامن حفظ استقلال دانشگاه‌ها و هویت‌بخشی به آن، ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی و تسری آن به دیگر بخش‌هاست.

این آزاداندیشی محصول درک فضای امروز ایران و نگرش تاریخی به ریشه‌های انقلاب اسلامی است؛ نوع تفکر صدرایی که امام خمینی(ره) به مقوله سیاست و جامعه داشتند. به‌نظر می‌رسد ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی علاوه بر کمک به نهضت تولید علم و ایجاد نظریات بومی، درک روشن‌تری از حقیقت سنت و مدرنیته ارائه دهد و با یک شیب تندتری ما را به‌سوی ارائه یک الگوی موفق اسلامی – ایرانی سوق دهد.

کد خبر 94044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز