سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

محمد رضا جمالی: 13 آبان که در اذهان ایرانیان به‌عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نام گرفته، از چند منظر قابل‌توجه است

1. شناخت ماهیت استکبار

اگر یک بررسی تاریخی درباره خصلت استعمار قدیم و جدید و استعمار فرانو داشته باشیم، مهم‌ترین ویژگی آن خوی استکباری آنهاست.

براساس تعالیم دینی، استکبار و طاغوت‌ها در 3 صورت فرهنگی (هامان)، اقتصادی (قارون) و سیاسی (فرعون) بروز و ظهور پیدا می‌کنند که در شکل امروزی تمام این خصلت‌ها در رفتار سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دولت ایالات‌متحده ظاهر شده است.

از سال 32 که استعمارگران آمریکایی جای استعمارگران انگلیسی را در حوزه نفوذ و تأثیرگذاری در ایران گرفتند، سیاست‌های آمریکا در ایران به‌گونه‌ای طراحی شده بود که در حوزه فرهنگی وجه غالب فرهنگ غربی و آمریکایی بود . از مد لباس و پوشش زنان و مردان گرفته تا تأثیرپذیری فرهنگی از حوزه‌های سینما و هنر و سرفصل‌های آموزش عالی و تحصیل دانشجویان در حوزه‌هایی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از سیاست‌های آمریکا تأثیر می‌گرفت.

در بخش اقتصادی نیز اقتصاد کشور به‌صورت زیرمجموعه بخش «پیرامونی» جهان غرب تعریف شده بود؛ اقتصاد وابسته‌ای که نظریه‌پردازان امپریالیسم و آسیب‌شناسان اقتصادهای وابسته آن‌را روشن کرده‌اند.

در بخش سیاسی نیز ایران به‌گونه‌ای برای آمریکا ترسیم شده بود که با اقتدار ژاندارمی باید از منافع آمریکا در منطقه دفاع می‌کرد و هیأت حاکمه‌ای صددرصد وابسته به‌خود ایجاد کرده بود.

خاطرات اردشیر زاهدی خصوصاً در فرازهایی که مربوط به آخرین روزهای عمر شاه است کدهای گویایی از شاه عنوان می‌کند که او بدون اجازه آمریکا اختیاری حتی برای زندگی و اقامت نداشت و آمریکا نیز از او به‌عنوان ابزاری در جهت مطامع خود استفاده می‌کرد.
پس شناخت خوی استکباری، مهم‌ترین وجه بزرگداشت 13 آبان است و تسخیر سفارت در واقع فوران خشم ملتی بود که از مرداد 1332 تا بهمن 1357 تحقیر و درجه چندم دیده شده بود و سیاست، فرهنگ و اقتصاد کشوری را به غارت و ذیل منافع خود تعریف کرده بود.

2. افزایش بصیرت

گذشت از فراز تاریخی 13 آبان 1358 به ما می‌گوید که باید بصیرت خود را روز به روز بیشتر کنیم. گذشت زمان، غفلت می‌آورد و گرد فراموشی می‌پراکند، 13 آبان به ما می‌گوید با بصیرت و شجاعت و درک اقتضائات آن‌روز ایران، نه‌تنها اقدام تسخیر سفارت آمریکا امری ناپسند نیست، بلکه گذشت زمان حقانیت اقدام دانشجویان پیرو خط امام را ثابت می‌کند.

بی‌بصیرتی نخبگان می‌تواند خطرات بزرگی در پی داشته باشد؛ به‌طوری که تمیز بین سخن و عمل استکباری سخت می‌شود.در این صورت سخنان زیبا و مسالمت‌جویانه ابراز می‌شود ولی اقدامات و روش‌های خشن و استعمارگرایانه را شاهد می‌باشیم.

متأسفانه مدتی است برخی عناصر فکر می‌کنند 13 آبان 58 مربوط به یک مقطع تاریخ انقلاب است و الان می‌توان فصل نوینی باز کرد و باب مذاکره با آمریکا را که از هیچ‌کدام روش‌های گذشته خود تبری نجسته را باز نمایند و قبح مذاکره با دشمن تاریخی ما را بشکنند.

تفکر 13 آبان 58 می‌گوید که در برابر خوی استکباری نرمش و مسالمت جایی ندارد و نمی‌توان برای کسب وجهه برخلاف مصالح ملی و آبروی عزت‌مدارانه ایرانی گام برداشت.

13 آبان 58 و تسخیر سفارت آمریکا، گویاتر از هر واقعیت تاریخی است که اسیر تحلیل‌ها و تفسیرهای سیاسیون شود.صداقت، صراحت و قاطعیت دانشجویان پیرو خط امام 3 عنصری بود که با طنین انقلاب اسلامی و حمایت امام(ره) افسانه ابرقدرتی آمریکا را فروریخت و هیمنه آن‌را شکست.

کد خبر 94414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز