یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

محمدرضا جمالی: ماجرای برکناری و نصب مشایی و عزل برخی از وزرا از موضوعاتی است که توجه و اذهان را به خود جلب کرده است و این موضوع از چند منظر قابل توجه است.

1 – انتظار می‌رفت رئیس‌جمهور بلافاصله بعد از وصول نامه صریح رهبر معظم انقلاب نسبت به عزل اسفندیار رحیم‌مشایی معاون اول خود اقدام می‌کرد، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه بعد از گذشت نزدیک به 7 روز و اعلام عمومی متن نامه رهبر انقلاب از رسانه ملی، مشایی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کناره‌گیری کرد و بعد از آن بلافاصله رئیس‌جمهور وی را به سمت مشاور و رئیس دفتر خود منصوب کرد.

حتی بدون پیشداوری نسبت به اینگونه عزل و نصب‌ها نمی‌توان استدلالی ولو بی‌رمق در برابر این پرسش به‌دست داد که؛ چرا باید علی‌رغم دستور صریح ولی امر مسلمین، آن تأخیر طولانی در عزل مشایی به‌وجود آید و در مقابل، بعد از کناره‌گیری مشایی این تعجیل عجیب و بلکه معنادار در نصب مشایی به مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری مشاهده شود؟

منطق ایجاب می‌کند افراد را همانگونه که هستند تحلیل و ارزیابی کرد و از افراط و تفریط در سنجش شخصیت افراد خودداری کرد. نه منتسب کردن کودتای مخملی به مشایی صحیح است و نه همه ظرفیت‌های اصولگرایی را به وی مرتبط کردن از سر هوشمندی است.

مهم این است که با در نظر داشتن معیارهای انقلاب اسلامی از افراد استفاده شود. جایگاه رئیس دفتر رئیس‌جمهور از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا کلیه تعاملات و ارتباطات با مقام اول اجرایی کشور از کانال دفتر می‌گذرد. این واقعیت از واضحات است و شاید بتوان راز این تعجیل معنادار را در این واقعیت جست.

2– اخبار متناقض عزل چند تن از وزرای معترض به رئیس‌جمهور به‌خاطر عدم اجرای بموقع فرمان مقام معظم رهبری درخصوص برکناری مشایی نیز می‌تواند به رمزگشایی آن تأخیر و این تعجیل عجیب کمک کند.

اینکه 8 روز مانده به مراسم تحلیف و حدود یک ماه به پایان کار دولت نهم، تعدادی از وزرای مهم عزل شوند و مهم‌تر آنکه ممکن است با استناد به اصل 136 قانون اساسی تا زمان برگزاری رأی اعتماد مجلس به کابینه بعدی، جلسات دولت از رسمیت بیفتد، رازهای ماجرای مشایی را پیچیده‌تر می‌کند.

رئیس محترم جمهور بارها بر استفاده از فرصت‌ها برای خدمتگزاری به مردم تأکید کرده‌اند و شایسته نیست حتی یک روز نیز کابینه رسمیت نداشته باشد و در انجام امور دولت و مردم معطلی ایجاد شود.

اما کیست که نداند پس‌لرزه‌های ماجرای مشایی ممکن است ایجاد برخی التهاب‌های سیاسی را با خود همراه داشته باشد. در شرایط موجود لازم است به‌گونه‌ای حرکت کنیم که تنش‌ها روز‌به‌روز کاهش پیدا کند، التهاب‌ها فروکش کند و مسیر وحدت و یکپارچگی ملت روزبه‌روز هموارتر شود.

کد خبر 86320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز