پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیدار امروز برگزیدگان استان کردستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی در سومین روز از سفر ایشان به این استان در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) سنندج تبدیل به یک جشنواره اندیشه و انگیزه شد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیش از ظهر امروز پنجشنبه  24 اردیبهشت ساعت 10:10 دقیقه صبح وارد مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) سنندج و با استقبال پرشور نخبگان استان کردستان روبرو شدند.

- زمان پذیرش میهمانان ساعت 9 صبح اعلام شده بود اما برگزیدگان کردستانی از اوایل صبح برای حضور در این دیدار در مجتمع یاد شده حضور یافته بودند.

- در این دیدار که بیش از 2 ساعت به طول انجامید رهبر معظم انقلاب اسلامی به دیدگاه‌های 10 تن از نخبگان استان کردستان در بخش‌های مختلف گوش فرا دادند و با وجود آنکه به شنیدن سخنان افراد بیشتری نیز تمایل داشتند اما با توجه به محدودیت زمان و نزدیکی به زمان اذان ظهر 10 نفر از نخبگان صحبت کردند.

- دیدار برگزیدگان استان کردستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی فضای آرام اما تفکر برانگیز داشت و این خاصیت اینگونه نشست‌هاست.

- نگاه‌های کنجکاو و متحرک و رفتارهایی پیوسته رو به هیجان که اندک‌اندک به گفت و گوهای تخصصی و غیرتخصصی تبدیل می‌شد.

- در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) همه نخبه بودند؛ پیر و جوان در کنار هم؛ جوان‌ترها به مسن‌ترها احترام می‌گذاشتند و پیشکسوت‌ها جوانترها را تحسین می‌کردند.

- نگاه‌ها در دیدار نخبگان با رهبر انقلاب نیز منتظر بود و انتظار اینجا از جنس افتخار و غرور نشان می‌داد.

- هر کدام از اینها در صحنه‌ای از زورآزمایی علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری برای ایران و جهان افتخار کسب کرده‌ بودند و امروز به میزبانی رهبر فرهیخته خود افتخار می‌کردند.

- گروه‌های عکاس، تصویربردار و مستندساز مثل همیشه پر جنب و جوش بودند تا ببینند و نشان دهند در حافظه بلندمدت نخبگان چه تصویری از این سفر به یادگار مانده است.

- اینجا جمعی از نخبگان حضور داشتند چنانکه آنان می‌گفتند خیلی‌ها نخبه‌اند اما ناشنانس؛ با این وجود به انتخاب خود می‌بالیدند و همه آنها تکرار می‌کردند احساس خوبی داریم.

- این دیدار با قرائت قرآن توسط امین اسدی قاری ممتاز استان کردستان آغاز شد و در مدت قرائت او تمامی حواس رهبر انقلاب از آغاز تا پایان تلاوت قرآن که با صوت دلنشین و لحن زیبا قرائت شد متوجه قاری قرآن بود.

- مجری برنامه، نورالدین حسامی مجری رادیو و تلویزیون بود که در آغاز برنامه شعری را به سه زبان فارسی، کردی و اورامی خواند.

- هنگامی که مجری برنامه از رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه خواست تا تنی چند از نخبگان برای بیان دیدگاه‌های خود به جایگاه بیایند ایشان اجرای مجری برنامه را تحسین کردند و افزودند: اگر آنچه به کردی گفتید به زیبایی آنچه به فارسی گفتید باشد آفرین شما دو برابر است.

- نخستین برگزیده‌ای که به جایگاه آمد احمد قاضی مترجم و برادر محمد قاضی مترجم مشهور ایرانی بود. وی که مولف زبان کردی است در آغاز و در بین سخنانش بارها گفت: فرصتم محدود و مطالبم طولانی است. وی که به گفته مجری برنامه طی سال‌های 1342 تا 1346 زندان سیاسی بوده است گفت که کردها در شکوفایی علمی و فرهنگی و تمدنی اسلام از آغاز تاکنون نقش برجسته‌ای ایفا کرده‌اند. وی سپس از تلاش‌ کردها در تولید فرهنگی اسلام و شکوفایی تمدن اسلامی به‌ویژه در حوزه حدیث، تفسیر، ترجمه، تاریخ، ریاضیات، نجوم و فلسفه نام برد. 

این مترجم کرد گفت: ما باید به احیای زبان و فرهنگ کرد بپردازیم.

قاضی افزود: هژار نخستین کسی است که بر معمای پیچیدگی زبان کتاب قانون ابن‌سینا غلبه کرد.

این مترجم ادامه داد: زبان فارسی و کرد دو شاخه یک بن هستند و کمتر شاعری در کردستان دیده می‌شود که بخشی از دیوان شعرش فارسی نباشد و حتی برخی شعر فارسی‌شان طبیعی‌تر است.

وی سپس به موضوع انتخابات نیز گریزی زد و با تاکید بر اینکه انتخاباتی پرشور در سراسر کردستان برگزار خواهد شد از نامزدهای انتخابات خواست تا به درخواست‌های فرهنگی و اقتصادی مردم این دیار که رهبر انقلاب نیز در بیانات خود به آن اشاره کرده‌اند توجه کنند.

- کاک فردین صادق ایوبی نقاش، گرافیست و تندیس‌ساز نیز در این دیدار تاسیس رشته زبان و ادبیات کردی را در دانشگاه کردستان خواستار شد.

وی که نقاش برگزیده جهان اسلام است از قابلیت بزرگ کردستان و امکانات محدودش سخن گفت و بر ساماندهی و مدیریت فرهنگی، تاسیس کتابخانه تخصصی هنر، جمع‌آوری نسخ خطی، تقویت فرهنگ بومی و رسانه‌های محلی توجه به موسیقی کردی تاکید کرد.

هنگامی که این نقاش کرد سخنانش پایان یافت رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مجری برنامه اظهار داشتند که یک نسخه از نوشته‌های ایشان را برای ما بگیرید.

ایمان داریم قدم رهبری موجب خیر خواهد بود

- یک شاعر اهل تسنن کردستان که پس از بمباران سنندج در سال 1365 شعر معروفی را سروده است در این دیدار گفت: ایمان داریم قدم ایشان در این استان موجب خیر خواهد بود.
ماموستا ملاعمر صالحی‌صاحب که تلاش وافری را در این دیدار برای توصیف زبان و ادبیات کرد و ادیبان این سرزمین از خود نشان داد گفت: کمتر ماموستایی داریم که در ادبیات کرد کار کرده و از حافظ، سعدی و مولانا تاثیر نگرفته باشد.

این شاعر کرد افزود: تاکنون 280 غزل حافظ را به زبان کرد ترجمه کرده‌ام و قصد دارم دیوان حافظ را با همان ریتم و آهنگ به زبان کردی ترجمه کنم.

سخنان ماموستا صالحی‌صاحب مورد تحسین رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت و ایشان افزودند: البته بیانات شعری این شاعر به زبان کردی را به‌خوبی متوجه نشدیم و بهتر بود یک دوره زبان کردی پیش از سفر می‌دیدیم.

- اکرم بهرامچی شاعره بیجاری نیز یک غزل خود را به جانبازان سرزمین ایران تقدیم کرد.
سپس مجری برنامه از دنیای پیچیده زبان به دنیای ورزش رفت و از کاک جمشید خیرآبادی مربی تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در جایگاه دعوت کرد.

- خیرآبادی هم ظرفیت ورزشی کردستان را بسیار بالا ارزیابی و خاطرنشان کرد: موقعیت و موفقیت ورزشی این استان در ورزش کشور مناسب نیست. وی بر بازنگری در نظریه خصوصی‌سازی ورزش و همچنین لزوم حمایت ادارات و صنایع از تیم‌های ورزشی، حمایت از قهرمانان ملی تاکید کرد و از رهبر انقلاب اسلامی خواست تا یک سال را به نام ورزش نام‌گذاری کنند.

- دکتر حامد قادرزاده عضو هیات علمی دانشگاه کردستان نیز با اشاره به برخورداری این استان از مواهب الهی گفت: بخش اعظم کشاورزی این استان دیم است که اصلاح و بهبود آن به برنامه‌ریزی دقیق و همکاری همه‌جانبه بخش‌های دولتی و خصوصی نیاز دارد.

این استاد دانشگاه مشارکت توانمندی‌های کردستان در فرآیند توسعه کشور را مورد تاکید قرار داد.

- اما کوتاه‌ترین سخنرانی این دیدار مربوط به محمدحسین صادقی کشاورز نمونه کردستانی بود که خلاصه و مفید توجه بیشتر به بخش کشاورزی را خواستار شد.

- تارا احمدی پژوهشگر جوان که مقالاتش در آمریکا، روسیه، آلمان، مالزی و انگلیس به چاپ رسیده است نیز با حضور در جایگاه گفت: من نمی‌توانم ادبی به شما خیرمقدم بگویم اما ادب و احترام خود را به شما ابراز می‌کنم.

وی افزود: من نماینده افرادی هستم که در بخش تولید علم تلاش می‌کنند اما تا تحصیلات تکمیلی را به پایان نرسانند همه امکانات به آنان تعلق نمی‌گیرد.

وی اخلاق در علم را مورد توجه قرار داد و تاسیس رشته دانشگاهی در این زمینه را خواستار شد.

- بایزید مردوخی اقتصاددان برجسته کشور نیز خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: شما میهمان نیستید بلکه میزبان هستید.

وی بخشی از سخنانش را به اهمیت ابلاغ سند چشم‌انداز 20 ساله اختصاص داد و گفت: برای رسیدن به افق 1404 باید فقر و توسعه‌نیافتگی از همه مناطق کشور برچیده شود.

وی سپس به مطالبات مردم کردستان اشاره کرد و گفت: این مطالبات قانونی، اسلامی، ملی، وحدت‌طلبانه و حداقلی است.

- فاروق کیخسروی ناشر برگزیده آخرین فردی بود که با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتگو کرد و گفت: با تدوین برنامه‌های فرهنگی باید چهره خشن از کردها زدوده شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هنگام خروج از سالن برای لحظات کوتاهی مطالب برخی از حاضران را شنیدند و نامه های آن ها را شخصا دریافت کردند.

کد خبر 81347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز