همشهری‌آنلاین: نشست صمیمانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدها نفر از نخبگان علمی، ادبی، هنری، فرهنگی، ورزشی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان کردستان صبح 24 اردیبهشت برگزار شد

در این دیدار، نمایندگان نخبگان و فرهیختگان این استان، به طرح دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف پرداختند

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این دیدار که حدود 3 ساعت طول کشید این آقایان و خانم‌ها نظریات خود را مطرح کردند:

- احمد قاضی، مترجم، مؤلف دستور زبان کردی و زندانی سیاسی رژیم ستمشاهی
- فردین صادق ایوبی: گرافیست، مجسمه‌ساز و نقاش برگزیده جهان اسلام
- اکرم بهرامچی: شاعر و برگزیده جشنواره سراسری شعر خرمشهر
- جمشید خیرآبادی: مربی تیم ملی کشتی فرنگی و دارای چند مدال
- دکتر حامد قادرزاده: عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان
- محمدحسین صادقی: کشاورز نمونه
- تارا احمدی: پژوهشگر و عضو فعال انجمن‌های علمی داخل و خارج
- ماموستا ملاعمر صالحی صاحب: شاعر سنتی‌گوی کرد، صاحب تألیفات متعدد و زندانی سیاسی رژیم ستمشاهی
- دکتر بایزید مردوخی: اقتصاددان
- و فاروق کیخسروی: از موسسان مرکز نشر فرهنگ و ادبیات کردی

مهمترین مسائلی که برگزیدگان استان کردستان در این دیدار مطرح کردند عبارتند از:

- ضرورت تقویت و استفاده از ظرفیت فرهنگهای بومی برای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان
- همبستگی ریشه‌ای و تاریخی زبان فارسی و کردی
- نقش قشرهای مختلف ملت ایران از جمله مردم کرد در شکل‌گیری تمدن اسلامی در طول تاریخ
- توجه بیشتر به زبان و فرهنگ و ادبیات کردی
- نگاه به تکثر فرهنگی و زبانی موجود در ایران به عنوان فرصتی گرانقدر و ثروتی ملی
- تأسیس کتابخانه تخصصی هنر
- توجه به اقتصاد هنر و وضع معیشتی هنرمندان
-«تعلق خاطر و دلبستگی ذاتی» کردها به سرزمین آبا و اجدادی خود یعنی ایران
- افزایش امکانات و سرمایه گذاری ورزشی در استان کردستان
- موقعیت مناسب جغرافیایی استان کردستان برای افزایش مراودات و سرمایه گذاری خارجی
- ضرورت توجه بیشتر به بخشهای کشاورزی – خدمات و صنعت استان
- تسریع در فعالیت‌های کنونی برای ایجاد زیرساختهای لازم و توسعه استان
- توجه کامل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تقویت نگاه مثبت و فرهنگی به استان کردستان در سطح ملی
- توجه ویژه به نیازهای جوانان و تلاش بیشتر برای حل مشکل اشتغال
- اعتماد به توانایی و ظرفیتهای «پژوهشی – اجرایی» جوانان برای تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری
- لزوم توجه کامل به سند چشم‌انداز بیست ساله در همه برنامه ریزی‌ها و طرح‌ها برای تحقق توسعه همگون ملی
- افزایش کمی و ارتقاء کیفی 800 واحد صنعتی موجود در استان
- تلاش مضاعف برای رشد شاخص‌های مختلف توسعه استان کردستان
- و ضرورت هوشیاری کامل شیعه و سنی در قبال توطئه‌های تفرقه آمیز نفاق افکنان و دشمنان اسلام و ایران

پس از سخنان نمایندگان نخبگان استان کردستان که حدود دو ساعت و نیم طول کشید  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار با فرزانگان استان را بسیار شیوا و دلنشین خواندند و تأکید کردند: نکات مفید و خوبی که در مطالب مطرح شده وجود داشت باید در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها مورد توجه و بهره برداری قرار گیرد.

ایشان با اشاره به آشنایی نزدیک با برخی ادیبان و فرزانگان استان کردستان افزودند: با برخی از عناصر برجسته کرد نیز از طریق آثار و ترجمه‌های آنان آشنا بوده‌ام و شخصیت فرهنگی مردم کرد را به عنوان حقیقتی روشن درک کرده‌ام اما جلسه امروز ظرفیت عمیق و گسترده نیروی انسانی برگزیده و نخبه کردستان را بیشتر آشکار کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، دلاوری و شجاعت مردم استان کردستان را از ویژگی‌های بارز آنان دانستند و در عین حال افزودند: انصافاً زیبایی‌های برجسته‌تری نیز در مردم این منطقه وجود دارد که ایمان، اخلاق خوش، مهربانی،  فکر روشن، طبیعت زیبا، شعرلطیف و ادبیات والا از جمله آنها به شمار می‌رود.

ایشان در همین زمینه قدرشناسی از ارزش‌های فرهنگی و معنوی مردم کردستان و تمامی مناطق ایران عزیز را از وظایف مسئولان کشور برشمردند.

رهبر انقلاب اسلامی، تنوع اقوام در سرزمین بزرگ ایران را فرصتی حقیقی خواندند و تأکید کردند: نظام جمهوری اسلامی، مطلقاً با نگاه تعصب آمیز، قوم گرا، یکجانبه نگر و تبعیض آمیز به هیچ نقطه ای از کشور نگاه نمی‌کند بلکه در قضاوت خود فقط اسلام و ایرانی بودن را ملاک قرار می دهد و لازم است نخبگان این حقیقت روشن را، بخوبی تبیین کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تلاش‌های دشمنان اسلام و ایران را برای ایجاد تفرقه قومی و مذهبی و «امنیتی و نظامی» کردن استان کردستان در سال‌های اول پیروزی انقلاب یادآور شدند و افزودند: جمهوری اسلامی با اتکای به مردم بر این دشمنی ها غلبه کرده اما لازم است همه از جمله نخبگان در مقابل ادامه شیطنت های بیگانگان، هوشیار و مراقب باشند.

رهبر انقلاب اسلامی بخشی از عقب ماندگی‌های استان کردستان را ناشی از توطئه های سالهای اول انقلاب دانستند و تأکید کردند: باید همه با جدیت تلاش کنیم تا عقب ماندگی‌های استان کردستان جبران شود و این استان به جایگاه مناسب خود در میهن عزیز برسد.

حضرت آیت‌الله خامنه ای در تشریح علل خصومت سلطه گران جهانی با ملت ایران افزودند: طبیعت نظام اسلامی یعنی داشتن نگاه مستقل و تأثیرناپذیری از سیاستهای زورگویان جهانی، مراکز قدرت استکبار را به دشمنی با ملت ایران برمی انگیزد و نظام اسلامی نیز ناچار به دفاع در مقابل این خصومتهاست.

ایشان در همین بحث خاطرنشان کردند: البته اگر مستقل نبودیم و تابع ظلم و سیاست‌های تحقیرآمیز سلطه گران می‌شدیم از دشمنی‌ها هم خبری نبود اما همچون رژیم پهلوی از «عزت و غرور و پیشرفت ملی و افتخار حقیقی به فرهنگ و تمدن ایرانی» نیز خبری نبود.

حضرت آیت‌الله خامنه ای با اشاره به اقدام برخی مسئولان رژیم ستمشاهی در چاپ خاطراتشان افزودند: واقعیات تلخی که در این خاطرات درباره احساس حقارت و وابستگی عمیق رژیم پهلوی به بیگانگان بیان می‌شود عرق شرم را بر پیشانی هر ایرانی می‌نشاند.
ایشان واژگون شدن بساط وابستگی و حقارت را از نتایج پیروزی انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: نظام اسلامی حرفی نو و حقیقتی «بدیع، روشن و ارزشمند» را عرضه کرده است که در محاسبات و تحلیل‌ها باید به این نکته اساسی، توجه کامل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت تأمین بودجه و ایجاد امکانات لازم برای پرورش استعدادهای جوانان، نخبه پروری را از دیگر وظایف فرزانگان و نخبگان دانستند و افزودند: البته بخشی از این وظیفه متوجه دستگاه‌های دولتی است که باید با جدیت آن را دنبال کنند.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان تأکید کردند: وجود ایرانی «متحد، منسجم، پیشرو و ناظر به افتخارات بزرگ» ستمگران جهانی را نگران کرده است اما همچنانکه تاکنون نتوانسته‌اند حرکت امیدآفرین ملت ایران را متوقف کنند از این پس نیز با وحدت قشرهای مختلف ملت، هوشیاری مسئولان و بخصوص تأثیرگذاری هوشیارانه نخبگان و فرزانگان قادر به کاری نخواهند بود.

در حاشیه دیدار رهبر انقلاب اسلامی با صدها نفر از نخبگان و فرزانگان استان کردستان، مصطفی حاجی مرادی قهرمان کونگ فو مدال‌های مختلف خود را تقدیم ایشان کرد.

کد خبر 81343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز