همشهری‌آنلاین: رهبر معظم انقلاب اسلامی شتاب بخشیدن به توسعه استان کردستان را بسیار مهم و ضروری خواندند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه ای که جمعه شب 25 اردیبهشت با حضور معاون اول رئیس جمهوری، اعضای هیأت دولت، استاندار کردستان، نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه‌های مختلف کشوری و استانی برگزار شد، پیگیری جدی و اجرای کامل طرح‌های مصوب برای بهبود وضع استان کردستان و شتاب بخشیدن به توسعه این استان را بسیار مهم و ضروری خواندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای در این جلسه که در پی نشست‌های مختلف کارشناسی مسوءلان اجرایی و استانی تشکیل شده بود، انتظار مردم را برای تحقق کامل طرح‌های مصوب یادآوری و تأکید کردند: بگونه‌ای برنامه ریزی کنید که همه این طرح‌ها بدون استثنا، با سرعت لازم و صددرصد اجرا شود و مردم مؤمن و صمیمی استان کردستان در مدت زمان معقول، آثار عملی آن‌ها را مشاهده کنند.

ایشان استعدادها و امکانات طبیعی استان کردستان را، زمینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مولد دانستند و افزودند: برخی از ظرفیت‌های طبیعی منطقه، می‌تواند بخش تجارت و صادرات استان را فعال تر کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، پرورش استعدادهای برجسته جوانان منطقه کردستان را منبع و منشاء قابل تکیه‌ای برای پیشرفت استان خواندند و افزودند: این استان، منطقه‌ای استعداد خیز است و لازم است با حمایت از نخبگان و استعدادهای خوب آن، توجه نظام اسلامی به نخبه پروری در مناطق مختلف کشور از جمله منطقه کردی را ملموس تر کرد.

ایشان با اشاره به امنیت خوب موجود در استان افزودند: ضمن هوشیاری در مقابل استمرار تحریکات و توطئه‌های دشمنان، امنیت استان را هرچه پایدارتر و عمیق تر کنید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مردم مؤمن، غیور و وفادار استان کردستان را، همچون همیشه آماده فداکاری و ایثار در دفاع از نظام اسلامی و ایران بزرگ دانستند و خاطرنشان کردند: در همه زمینه‌ها به این مردم با فرهنگ و دلبسته به نظام تکیه کنید.

رهبر انقلاب اسلامی، فعالیت جدی شورای توسعه غرب کشور را، ضروری برشمردند و افزودند: لازم است این شورا با همه جانبه نگری، توجه کامل به واقعیات و استفاده از نمایندگان مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، بطور مستمر درباره حل مشکلات و تسریع در پیشرفت استان تصمیم گیری و تصمیمات را با جدیت پیگیری کند.

ایشان با تشکر از استاندار فعال کردستان، کارهای انجام شده دولت نهم را در این استان، حقیقتاً درخور تحسین و تقدیر دانستند و افزودند: البته کارهای فراوانی وجود دارد و مردم استان نیز توقعات زیادی دارند که با توجه به محدودیت منابع مالی، باید با استمرار کار بیوقفه و تلاش خستگی ناپذیر و ادامه پیگیری‌های مجدانه، فاصله واقعیت‌ها را با توقعات، هر روز کمتر کرد تا مردم خوب این منطقه شاهد توسعه و پیشرفت سریعتر استان باشند.

در این جلسه آقای داودی معاون اول رئیس جمهوری در گزارشی از تصمیمات و طرحهای تصویب شده برای جبران عقب ماندگی‌ها و شتاب بخشیدن به توسعه استان کردستان اعلام کرد: تلاش می‌شود با سرمایه گذاری بیشتر در بخش صنعت و کشاورزی نوعی توازن میان بخش‌های مختلف استان ایجاد شود.

گسترش امکانات دانشگاهی و خوابگاه‌های دانشجویی، توسعه دانشگاه پیام نور – تکمیل بیمارستان 540 تختخوابی – گازرسانی به 400 روستا – تأمین آب آشامیدنی شمار بیشتری از روستاها – اعطاء تسهیلات بانکی برای متقاضیان ماشین‌های کشاورزی – توسعه امکانات و برنامه‌های صدا و سیما – احداث کارخانه تولید قطعات مسکن پیش ساخته – تصمیم گیری درباره تسریع در روند تخصیص ارز مورد نیاز پتروشیمی کردستان و اجرای طرح‌های اشتغال زا، از جمله مصوباتی بود که معاون اول رئیس جمهور در سخنان خود به آنها اشاره کرد.

در این جلسه آقای نوذری وزیر نفت اعلام کرد: 98 درصد جمعیت شهری و 180 روستای استان از نعمت گاز برخوردارند که تا پایان امسال مردم 100 روستای دیگر از گاز بهره مند می‌شوند.

آقای محرابیان وزیر صنایع و معادن هم با اشاره به رشد شاخص‌های مختلف استان گفت: با توجه به عقب ماندگی‌های استان، نیاز فراوانی به سرمایه گذاری وجود دارد.

وزیر صنایع افزود: مبلغ 500 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ دو درصد برای توسعه صنعتی استان در نظر گرفته شده است.

آقای فتاح وزیر نیرو هم در گزارشی متوسط بارندگی در استان کردستان را 2 برابر متوسط کشور اعلام کرد و گفت: 11 سد در استان در حال احداث و 20 سد هم در حال مطالعه است ضمن آنکه در دو سال آینده ظرفیت 640 مگاواتی نیروگاه سنندج به هزار مگاوات افزایش می‌یابد و زیرساخت‌های توسعه استان آماده تر می‌شود.

آقای بهبهانی وزیر راه و ترابری هم در این جلسه از طرح‌های مهم ریلی و راهسازی در غرب کشور از جمله روند اجرای راه آهن تهران – همدان – سنندج، و جاده‌های «سنندج – مریوان»، «همدان – بیجار» و همدان - سنندج گزارش داد.

در ادامه جلسه آقای واعظ زاده معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به راه اندازی دفتر بنیاد ملی نخبگان در آینده‌ای نزدیک در سنندج گفت: بزودی نمایشگاه دستاوردهای ابداعی و ابتکاری در استان برگزار خواهد شد تا تعداد بیشتری از نخبگان و استعدادهای جوان استان شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.

آقای زاهدی وزیر علوم هم در زمینه جذب نخبگان، از راه اندازی پارک علم و فناوری و افزایش رشته‌های دکتری و کارشناسی ارشد و نیز راه اندازی واحدهای دانشگاهی در چهار شهر خبر داد.

آقای مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به افزایش قابل توجه سفرهای نوروزی به کردستان گفت: افزایش نگاه مثبت و فرهنگی به کردستان، امکان استفاده بیشتر از ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری را برای اشتغال آفرینی و توسعه استان فراهم می‌کند.

در این جلسه آقای مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از بررسی طرح‌هایی با اعتبار 150 میلیارد تومان و نماینده بنیاد مستضعفان از مطالعه و تلاش برای اجرای 4 طرح عمرانی از جمله ساخت نیروگاه و احداث هتل 3 ستاره خبر دادند.

در ادامه جلسه سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، با اشاره به امنیت خوب استان کردستان گفت: تلاش می‌کنیم امنیت موجود را با تکیه بر مردم مؤمن و وفادار استان کاملاً پایدار کنیم.

سرتیپ نجار وزیر دفاع هم در ادامه جلسه اعلام کرد تا پایان امسال، پاکسازی استان کردستان از مین‌های برجای مانده پایان می‌یابد.

استاندار کردستان نیز گزارش کوتاهی از فعالیت‌های انجام شده برای توسعه استان بیان کرد.

آقای شعبانی نماینده «سنندج، دیواندره و کامیاران» و آقای محمدی نماینده «مریوان و سروآباد» هم در سخنان کوتاهی، لزوم سرمایه گذاری بیشتر و توجه به صنایع تبدیلی استان را خاطرنشان کردند.

کد خبر 81443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز