شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همه ساله با حلول سال نو، رهبر معظم انقلاب بنا به نگاهی که به اتفاقات سال گذشته در ایران داشته‌اند، سال جدید را به نامی منتسب می‌کنند.

نگاهی به پیام‌های نوروزی رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد که ایشان با دوراندیشی، مسیر حرکت را در سال جدیدپیش روی دستگاه‌های اجرایی کشور قرار می‌دهند. اولین پیام نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای در نوروز سال 1369 صادر شد.

 ایشان با اشاره به رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب در سال 68 فرمودند: « ما امسال‌ عید نوروز را در حالی‌ برگزار می‌کنیم‌ که‌ خدای‌ متعال‌ با فقدان‌ بزرگ‌ رهبر عظیم‌الشأن مان‌، امتحان‌ سختی‌ از ما کرد و دوران‌ سختی‌ را بر ما گذراند. آن‌ فقدان‌، محنت‌ بزرگی‌ بود... امیدواریم‌ که‌ خداوند، نظر لطف‌ و محبت‌ خود را که‌ در طول‌ این‌ 11سال‌ همواره‌ بر این‌ ملت‌ و بر این‌ نظام‌ داشته‌ است‌، باز هم‌ آن‌ را بر ما مستمر بگرداند و ما بتوانیم‌ به‌ کمک‌ خدا و با حرکت‌ در راه‌ او و با استغفار و توبه الی‌الله‌، متاع‌ حسن‌ و قدرت‌ و قوت‌ و عزت‌ الهی‌ را برای‌ خودمان‌ و برای‌ این‌ ملت‌ بزرگ‌ و فداکار تامین‌ کنیم».

سال 70 مصادف بود با طلیعه ماه مبارک رمضان در عید نوروز. جنگ خلیج فارس مهم‌ترین اتفاق بین‌المللی سال69 بود و زلزله رودبار و منجیل یکی از اتفاقات تلخ کشور بود که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی شان وقوع این حوادث تلخ را میدان تجربه و آزمایشی برای ملت دانستند. رهبر معظم انقلاب در این پیامشان ملت را به همدلی با دولت دعوت کردند و فرمودند: «‌با دولت و با مسئولان، همچنان که تاکنون بوده‌اید، همدل باشید و کمک کنید. همه در یک سنگر قرار دارید و دشمن در مقابل شماست».

تلاش برای بازسازی

«سال 70، سال زوال اتحاد جماهیر شوروی بود» ؛ رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی‌شان اینگونه به این حادثه اشاره کردند.  ‌ایشان در بخش دیگری از پیامشان فرمودند: «مسئله‌ محسوس داخلی در سال گذشته، تلاش دولت و مسئولان برای بازسازی کشور بود. در طول این یک سال‌ یا کارهای زیربنایی خوبی را شروع کردند و یا طرح‌های عمده‌ای را به بهره‌برداری رساندند. طبیعی است که برای آبادی و توسعه‌ اقتصادی کشور و نیز برای ریشه‌کن شدن فقر و بیکاری، اساس قضیه این است که طرح‌های عمده و مادر، در کشور اجرا و راه‌اندازی شود». 

سال برنامه‌ریزی

برگزاری انتخابات مجلس چهارم یکی از اتفاقات بزرگ سال 71 بود. رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال72 به حضور مردمی در تمام صحنه‌های داخلی اشاره کردند‌. ایشان در این سال سفارشی به دولت داشتند و تاکید کردند: «از دولت و دولتمردان عزیز انتظار داریم که در سال آینده، همان حرکت پرتوان و پرتلاشی را که در سال گذشته در راه رسیدن به هدف‌های اعلام شده دولت انجام دادند، تعقیب کنند و بر تلاش خود بیفزایند. امسال، سال برنامه‌ریزی است‌».

وجدان کار و انضباط اجتماعی

بخشی از پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در سال 73 به این شرح بود: « از آغاز سال جدید، 2شاخص را به‌عنوان شعار برای خودمان قرار دهیم: این دو شاخص، عبارتند از «وجدان کار» و « انضباط اجتماعی». این دو شاخص، برای همه ما، در هر جا که هستیم بسیار مهم است....».

انضباط اقتصادی و مالی

27 اسفند ماه سال 73، فرزند بنیانگذار کبیر انقلاب درگذشت. «امسال عید ما با غم بزرگی آمیخته شد و سایه غم فقدان فرزند عزیز امام راحل رضوان‏الله تعالی علیهما در چهره عید و چهره بهار و سال جدید سنگینی می‌کند و مشاهده می‌شود»؛‌ رهبر معظم انقلاب علاوه بر توصیه به ادامه شعار انضباط اجتماعی و وجدان کاری، توصیه‌های دیگری نیز در سال 74 به ملت و مسئولان داشتند:  «توصیه دوم که آن هم برای جامعه ما بسیار مهم است، «انضباط اقتصادی و مالی» است. من این را از آحاد ملت و مسئولین کشور و مأمورین دولت، امسال تقاضا دارم».

توصیه به کار سازنده

رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیام سال 75 فرمودند: «توصیه دیگری که برای سال جدید دارم و همیشه می‏خواهم آن را مطرح کنم، توصیه به کار سازنده است. خیلی کسان کار می‏کنند که سازنده نیست. بعضی هم کارهایی می‏کنند که مخرّب است. همه باید تلاش نمایند کار سازنده بکنند. کار سازنده، مبارزه با دشمن است. اگر کسی برای علم و برای اداره کشور تلاش کند، با دشمن مبارزه کرده است. اگر کسی برای افزایش ثروت ملی تلاش کند، با دشمن این ملت و این کشور مبارزه کرده است‌ چون دشمن نمی‏خواهد این کشور به‏خوبی اداره شود». ایشان در بخش دیگری از پیامشان به انتخابات پیش رو اشاره کردند و فرمودند: «مسئله انتخابات هم، مسئله مهمی است چون در همین هفته‌های آینده، ما مسئله انتخابات را خواهیم داشت. تقریباً نیمی از انتخابات باقی است.

همه آنچه را که راجع به مرحله اولِ انتخابات عرض کردیم، در مورد این مرحله، به قوّت خود باقی است و بلکه از جهاتی شاید اهمیت بیشتری هم داشته باشد. مردم، مثل مرحله گذشته، به انتخابات اقبال نشان دهند و در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند و کاندیداهای مناسب را انتخاب نمایند. البته، بهترین کسانی را هم که می‌شود انتخاب کرد، کسانی هستند که انسان نسبت به آنها اطمینان دارد که وقتی وارد مجلس شورای اسلامی شدند، مورد اعتماد و اطمینانند و خدای نکرده، دچار انحراف و فساد نخواهند شد و برای مردم و اسلام و مسلمین و رفاه امور کشور و پیشبرد اهداف انقلاب و گسترش و تعمیق ارزش‌های انقلابی، تلاش خواهند کرد و تحت‌تأثیر دشمن قرار نخواهند گرفت».

پرهیز از اسراف

سال 76 سالی بود که مردم انتخابات هفتم ریاست‌جمهوری را پیش رو داشتند. رهبر معظم انقلاب در پیامشان فرمودند: «در اوایل امسال، مسئله مهمی در مقابل مردم ماست که آن، مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری است. من از همه ملت ایران تقاضا می‏کنم که با روشن‏بینی و هوشمندی و تیزبینی خود به این مسئله به‌صورت یک مسئله ملی و تاریخی نگاه کنند و آن را دست کم نگیرند».ایشان همچنین در این سال مردم و مسئولان را دعوت به پرهیز از اسراف کردند.

دعوت به صرفه جویی

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی شان طبق روال سال‌های گذشته مروری داشتند به اتفاقات سال گذشته. ایشان به انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کردند و ملت و دولت را سفارش به صرفه جویی کردند: «امسال توصیه مهم من عبارت است از صرفه‏جویی. دولت هم باید صرفه‏جویی کند، ملت هم باید بکند. دولت، علاوه بر صرفه‏جویی بایستی راه‌های صرفه‏جویی را هم به مردم تعلیم دهد. تا وقت نگذشته است - تا ماه‌های اول سال، سپری نشده است - بایستی فهرستی از انواع صرفه‏جویی‌هایی را که مردم می‏توانند بکنند - در آب، نان، بنزین و در مصارف گوناگون و همه چیزهایی که برای صرف آنها مجبوریم از سرمایه‌های کشور و نفت مصرف کنیم - و راه‌های صرفه‏جویی در آنها را به مردم تعلیم و نشان دهند، مردم هم جداً سعی کنند که صرفه‏جویی نمایند».

سال78،سال امام خمینی

«از مهم‌ترین خصوصیات امسال این است که مصادف با صدمین سال ولادت امام بزرگوار ماست. به همین مناسبت جا دارد که این سال را سال امام خمینی (رحمه‌الله‏علیه) بدانیم و بنامیم. فقط هم نامیدن و عنوان، کافی نیست. باید ان‏شاءالله همه سعی کنند شخصیت بزرگوار امام خمینی را با همان ابعاد عظیم، به درستی بشناسند و خصوصیات آن را ان‏شاءالله در زندگی خود و زندگی ملت و عرض و طول معنوی کشور، اِعمال و پیاده کنند».

رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال 78 به نام سال امام خمینی فرمودند: « من امیدوارم امسال که سال امام خمینی و زنده‌کننده یاد امام بزرگوار و فرصتی برای بررسی هرچه بیشتر در زندگی و خصوصیات و اهداف و غایات مورد نظر آن بزرگوار است، سال مبارکی برای ملت ایران و سال موفّقیت‌های بزرگ برای مسئولان کشور باشد. سالی باشد که ان‏شاءالله ما بتوانیم این راه روشن را با عزم قاطع و با فکر روشن، هرچه بهتر ادامه دهیم و پیش ببریم. از مسئولان کشور هم می‏خواهم که در خدمت مردم و برای مردم باشند و در رفع مشکلات مردم بکوشند».

سال امیر‌المومنین و شعار وحدت ملی و امنیت ملی

« سال جدیدی را در پیش رو داریم و همان طور که می‏دانید، امسال، هم در آغاز و هم در پایان خود، مزیّن به عید مبارک غدیر است؛ یعنی سال 1379، دو عید غدیر دارد. بسیار مناسب است که ما این سال را به این مناسبت، «سال امام امیرالمؤمنین، علی‏بن‏ابی‏طالب علیه‏السّلام» بدانیم و بنامیم و خودمان را به آن بزرگوار نزدیک کنیم».

رهبر معظم انقلاب با نامگذاری سال 79 به نام امیرالمومنین فرمودند: «امیدوارم که ما مسئولان کشور - در درجه اول - و همه آحاد مردم تلاش کنند تا بتوانیم عدالت اجتماعی را در این کشور، مستقر کنیم. این آرزوی بزرگ همه عدالتخواهان، همه مبارزان و شهیدان و همه رادمردان عالم در تاریخ ما و در تاریخ عالم بوده و هست. من گمان می‏کنم بزرگترین شعار ما در سالی که در پیش داریم، می‏تواند «وحدت ملی و امنیت ملی» باشد. این برای ما دو شعار اساسی است».

اقتدار ملی

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی سال 80 فرمودند: «آنچه ما در سال 80 باید به‌عنوان شعارهای اساسی خودمان به آن نگاه کنیم، من دو نقطه مهم را مطرح می‏کنم: نقطه اوّل، اقتدار ملی است. اقتدار ملی برای یک کشور، حفظ‌کننده هویت او، مایه عزّت او و وسیله رسیدن او به آرمان‌هاست.».

ایشان مسئله اساسی دیگر برای کشور را موضوع اشتغال دانستند و ادامه دادند:
« نکته دوم و نقطه‏ اساسی دیگر - که بیشتر به دستگاه‌های اجرایی ارتباط پیدا می‌کند - مسئله اشتغال است. سال را باید از آغاز تا پایان، سالِ تلاش برای ایجاد اشتغال مفید و مولّد قرار دهیم». در این سال انتخابات هشتم ریاست‌جمهوری نیز برگزار شد.

سال‌81، مبارزه با فساد

رهبر معظم انقلاب در این سال مسئولان را دعوت به مبارزه با فساد کردند؛ «مسئله مبارزه با فساد هم یک عنصر حقیقی و اساسی در اصلاح امور کشور است. مبارزه با فساد، وظیفه همه است اما در درجه اوّل، وظیفه مسئولان کشور است. مبارزه با فساد باید با جدیّت، دقّت، بی‏نظری کامل و دور از تندروی و زیاده‏روی باشد».

نهضت خدمت رسانی

ایشان در پیام نوروزی سال 82 فرمودند: «نکته‌ای که امسال اضافه می‌کنم و به آن تأکید می‌ورزم، این است که همه‌ مسئولان در سه قوه‌ باید نهضتی را برای خدمت‌رسانی به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامه‌ها را در پیش‌رو داشته باشیم و اجرا کنیم باید در میان آنها آنچه خدمت‌رسانی عمیق‌تر و ماندگارتر و زودبازده‌تر محسوب می‌شود، اولویّت پیدا کند. در این سال آمریکا و انگلیس به اشغال عراق پرداختند و رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی‌شان اهداف آمریکا از لشکرکشی به عراق را یادآور شدند؛ «به ملت عزیز خودمان عرض می‌کنم: این آمریکاست! این چهره بی‌نقاب آمریکاست! آن‌جایی که لازم بداند و منافع ملی‌اش را، ولو به‌صورت نامشروع و غیرقانونی تعریف کند، به‌خود اجازه می‌دهد که به یک ملت و کشور حمله کند».

سال پاسخگویی سه قوه

« و اما سال 83؛ سال 83 در حقیقت ادامه‏ همه فعالیت‌های اساسی از سوی مسئولان گوناگون برای کشور است. اگرچه سال 82 را به‌عنوان سال نهضت خدمتگزاری معرفی کردیم، اما نهضت خدمتگزاری چیزی نیست که در طول یک سال به پایان برسد». سال 83 مصادف شده بود با پایان همزمان مسئولیت‌ها در قوای سه‌گانه. «سال 83 آخرین سال دولت خدمتگزار کنونی است همچنان‌که در اواسط سال 83 مدت مسئولیت 5ساله‏ اول رئیس قوه‏ قضائیه به پایان می‏رسد و در اوایل همین سال هم مجلس ششم شورای اسلامی دوران مسئولیت خودش را به پایان می‏برد». ایشان فرمودند: « درواقع سال 83، سال پاسخگویی سه قوه به ملت ایران است. مطمئناً در این پاسخگویی، حقایق شیرین و بسیاری برای مردم روشن خواهد شد و خدمات بزرگی که انجام گرفته است، به مردم گفته خواهد شد».

همبستگی ملی و مشارکت عمومی

در سال 84 رهبر معظم انقلاب شعار «همبستگی ملی و مشارکت عمومی» را به‌عنوان شعار بزرگ ملت ایران مورد تاکید قرار دادند و فرمودند: «یقیناً مشارکت عمومی مردم - چه در انتخابات و چه در مسائل گوناگونی که این دولت و همچنین دولت آینده در پیش‏رو دارد - و همبستگی ملی آنان خواهد توانست به پیشرفت برنامه‌ها کمک کند».

سال پیامبر اعظم(ص)

«امسال، اول فروردین با ایّام اربعین حسینی همراه است. اربعین هم خود یک فروردین دیگر است. اولین شکوفه‌های عاشورایی در اربعین شکفته شد. اولین جوشش‏های چشمه‏ جوشان محبت حسینی - که شطّ همیشه جاری زیارت را در طول این قرن‏ها به راه انداخته است- در اربعین پدید آمد»‌.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به موج اهانت‌هایی که از سوی رسانه‌های غربی به حرمت پیامبر اکرم صورت گرفته بود و حریم عسکریین در عراق مورد تعدی چکمه پوشان قرار گرفته بود، سال 85 را سال پیامبر اعظم نامیدند. « پس نام امسال به‌طور طبیعی، نام مبارک پیامبر اعظم است. در سایه‏ این نام و این یاد، ملت ما درس‏های پیغمبر را باید مرور کند و آنها را به درس‏های زندگی و برنامه‌های جاری خود تبدیل کند».

سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی

سال 86 سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیده شد: «به‌نظر من امسال، سالِ «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» است؛ یعنی درون ملت ما، اتحاد کلمه‏ همه‏ آحاد ملت و قومیت‌های گوناگون و مذاهب گوناگون و اصناف گوناگون ملی و در سطح بین‏المللی، انسجام میان همه‏ مسلمانان و روابط برادرانه‏ میان آحاد امت اسلامی از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه آنها».

سال نوآوری و شکوفایی

«و اما امسال سالی است که ما امیدهای زیادی به حرکت و تلاش در این سال بسته‌ایم. اولاً مجلس تازه نفسی به میدان کار و تلاش قدم می‌گذارد و ثانیاً دولت خدمتگزار و
پر تلاش و خستگی‌ناپذیری بر سر کار است.‌» ایشان با اشاره به وظایفی که بردوش مسئولان و ملت هست فرمودند: «من امسال را «سال نوآوری و شکوفایی» می‌نامم و انتظار دارم که ان‌شاءالله هم در زمینه‌ نوآوری و هم در زمینه شکوفایی، ملت ما شاهد نتایج شیرینی باشند و سال را ان‌شاءالله به بهترین وجهی، با عزت، با موفقیت، با کامیابی و شادابی و با توان بیشتر به پایان ببرند».

کد خبر 78064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز