دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنفلوانزای خوکی ممکن است علیرغم سخنان رئیس جمهور مکزیک با شدت بیشتری بازگردد

رئیس سازمان بهداشت جهانی دوشنبه 4 مه (14 اردیبهشت) هشدار داد آنفلوانزای خوکی ممکن است علیرغم سخنان رئیس جمهور مکزیک در مورد اینکه بیماری در کشورش مهار شده است، با شدت بیشتری بازگردد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه‌ای با یک روزنامه گفت موج دوم  شیوع ویروس آنفلوآنزای خوکی "ممکن است بزرگترین شیوع بیماری‌ در قرن بیست و یکم" باشد، و خوش‌بینی را که از مکزیک، کانون اولیه بیماری،‌ در مورد آن اظهار می‌شود، رد کرد.

 آسیب دیپلماتیک ناشی از همه‌گیری بیماری نیز دامن مکزیک را گرفته است، و به اختلاف با چین انجامیده است. در حالیک چندین نفر در چین در طول آخر هفته در قرنطینه نگهداشته شدند، بدون اینکه علائمی از بیماری را نشان دهند، چین اعمال تبعیض در مورد افراد تبعه مکزیک را  در این اقدامات قرنطینه انکار می‌کند.

 سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تا به حال 25 مورد تاییدشده مرگ ناشی از آنفلوآنزای خوکی رخ داده است،‌ و تخمین می‌زند که تعداد موارد بیماری در 20 کشور به 900 نفر رسیده باشد.

فیلیپه کالدرون رئیس جمهور مکزیک گفت مکزیک توانسته است "همه‌گیری بیماری را مهار کند" و اکنون در "موقعیتی است که بر ویروس A (از نوع H1N1 ) غلبه کند.

وزیر بهداشت مکزیک، خوزه آنخل کوردوا، در یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود که همه‌گیری در فاصله 23 آوریل تا 28 آوریل به اوج رسیده بود و اکنون "در محله افول خود" است.

اما مارگرت چان، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت پایان فصل آنفلوآنزا در نیمکره شمالی به معنای آن است که شیوع اولیه بیماری ممکن است خفیف‌تر شود، اما  امکان بروز ‌موج دومی از شیوع بیماری وجود دارد که ممکن است کشنده‌تر باشد، و الگوی پاندمی آنفلوآنزای اسپانیایی سال 1918 را که در سراسر جهان به کشته‌شدن 50 میلیون نفر انجامید، را از خود نشان دهد.

چان در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفت: "ما امیدواریم که که شیوع ویروس به تدریج محو شود، اما اگر اینگونه نشود ممکن است به سوی یک شیوع بزرگ پیش برویم." و افزود که این وضعیت ممکن است به معنای پدیدارشدن دوباره بیمار در ماه‌های پیش رو "با شدت بیشتر" باشد.

چان گفت:‌"من پیش‌بینی نمی‌کنم که پاندمی به صورت انفجاری رخ دهد، اما اگر ما به امکان وقوع آن توجه کنیم و برای آن آماده نباشیم، شکست می‌خوریم. من ترجیح می‌دهم که بیش از حد آماده باشیم تا اینکه اصلا آماده نباشیم."

سازمان بهداشت جهانی هفته قبل درجه هشدار پاندمی را به پنج بالا برد، که بیانگر آن است که همه‌گیری جهانی قریب‌الوقوع است.

کشورهای بیشتری موارد بیماری آنفلوآنزای خوکی را در انسان‌ها تایید می‌کنند، و ایتالیا و کلمبیا در آخرین کشورهایی هستند که به این فهرست اضافه شده‌اند، در عین حال فرانسه هم دو مورد جدید ثابت‌شده را گزارش کرد.

 ژاپن در روز دوشنبه شما افسران قرنطینه در فرودگاه ناریتا در توکیو را سه برابر کرد تا بتواند موارد احتمالی بیماری در شروع یک هفته تعطیلات فراگیر در کشور را کشف کند.
 و در آمریکا که تنها کشور دیگری است که تا به حال یک مرگ ناشی از ویروس را ثبت کرده است، مقامات گفتند که در بیش از نیمی از 50 ایالت آمریکا اکنون موارد ثابت‌شده بیماری وجود دارد.

وزیر امور بهداشتی و انسانی آمریکا، کاتلین سبلیوس، نیز هشدار خانم چان را بازتاب دارد و گفت آزمون واقعی چند ماه دیگر هنگام شروع فصل آنفلوآنزای زمستانی انجام خواهد گرفت.
او به تلویزیون CBS گفت: "یکی از چیزهایی که ما می‌دانیم این است که حتی اگر ظاهرا موقعیت در حال بهترشدن باشد، ما واقعا نمی‌دانیم هنگامی که فصل واقعی آنفلوآنزای شروع شود، ویروس H1N1 چگونه رفتار می‌کند."

کد خبر 80597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز