ترس از شیوع آنفلوانزای خوکی، دیروز بازارهای مالی و کالایی جهان را تحت‌تأثیر قرار داد و موجب کاهش قیمت نفت و افزایش قیمت طلا شد.

آنفلوانزای خوکی در روزهای اخیر در مکزیک، آمریکا و کانادا مشاهده شده و تجربه تلخ آنفلوانزای مرغی که تا چندین ماه بازارهای بین‌المللی را تحت‌تأثیر قرار داده بود، موجب شد دیروز بازارهای سرمایه و کالا در آمریکا، اروپا و آسیا از روال عادی هفته‌های اخیر خارج شوند.

در مکزیک که نخستین بار آنفلوانزای خوکی هفته پیش در آنجا دیده شد، مقام‌های دولتی برای مقابله با شیوع این بیماری، اکثر اماکن عمومی را تعطیل کرده‌اند.

درصورت سرایت این بیماری به سایر نقاط جهان، انتظار می‌رود بازارها با شوک جدیدی در بحبوحه رکود شدید کنونی اقتصاد جهان، روبه‌رو شوند. درصورت گسترش آنفلوانزای خوکی، تنها بارقه‌های امید برای بازگشت رونق به اقتصاد جهان هم از بین خواهد رفت.

با افزایش نگرانی‌ نسبت به گسترش آنفلوانزای خوکی، طبق رویه همیشگی که سرمایه‌گذاران در مواقع شوک‌های ناگهانی، به خرید طلا روی می‌آورند، دوشنبه نیز در آغازین روز کاری هفته در بازارهای جهانی، تقاضا برای خرید طلا افزایش یافت که این مسئله موجب افزایش قیمت آن شد.

دیروز همچنین در ابتدای فعالیت هفتگی بورس‌های اروپایی، شاخص سهام در بورس‌های آلمان، انگلیس و فرانسه یک تا 2درصد کاهش پیدا کرد. بورس‌های آسیایی وضعیت بدتری داشتند، مثلا شاخص بورس هنگ‌کنگ تا 3درصد هم کاهش یافت.

بازار نفت نیز که در هفته‌های گذشته افزایش تدریجی قیمت‌ها را شاهد بود، دیروز با کاهش قیمت مواجه شد. قیمت نفت دیروز با 2درصد کاهش به زیر 50دلار رسید.

در مقابل، بازار طلا با افزایش تقاضا مواجه شد که رشد قیمت‌ها را به‌دنبال داشت. دیروز بهای هر اونس طلا به 918دلار هم رسید که بالاترین قیمت آن در 4هفته اخیر محسوب می‌شود. این در حالی است که بهای طلا در بازارهای جهانی به‌مدت 2ماه روند تقریبا نزولی داشت.

لغو پروازها

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترس از شیوع آنفلوانزای خوکی، شرکت‌های هواپیمایی را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است.

دیروز اکثر شرکت‌های معتبر هواپیمایی، با کاهش چشمگیر فروش بلیت مواجه شدند زیرا مسافران از ترس ابتلا به آنفلوانزای خوکی از پرواز به کشورهای مشکوک، خودداری می‌کنند. مثلا میزان فروش بلیت شرکت لوفتانزا 10درصد، بریتیش ایرویز 7درصد، هواپیمایی استرالیا 4درصد و هواپیمایی هنگ‌کنگ 8درصد کاهش پیدا کرد.

تنها خوشبخت‌ها

در حالی که همه بازارها و شرکت‌های تجاری مختلف در بیم و ترس از شیوع آنفلوانزای خوکی به سر می‌برند، شرکت‌های داروسازی دیروز روز خوبی را پشت سر گذاشتند و شاخص‌های آنها بالا رفت. انتظار افزایش تقاضا برای داروهای ضد‌ویروس موجب افزایش تقاضا برای سهام شرکت‌های داروسازی شده است.

افزایش بهای طلا در داخل

سکه بهار آزادی در کشورمان نیز به‌دنبال افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، اندکی گران شد. هر قطعه‌ سکه‌ تمام‌ بهار آزادی‌ طرح جدید دیروز در بازار تهران تا 218هزار تومان نیز فروخته شد. این در حالی است که هفته گذشته بهای سکه طلا به 213هزار تومان هم رسیده بود. قیمت هر قطعه‌ سکه‌ نیم‌ بهار آزادی نیز دیروز به 112هزار تومان و هر قطعه‌ سکه‌ ربع بهار آزادی به 57هزار تومان هم رسید.

کد خبر 80044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز