دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

گروه سلامت: دانشمندان مدت‌هاست که نسبت به شیوع جهانی آنفلوانزای مشترک بین حیوانات و انسان‌ها هشدار می‌دهند.

آنفلوانزای فراگیری که در سال‌های ۱۹۱۹ / ۱۹۱۸ میلادی در اسپانیا آشکار شد، تاکنون سخت‌ترین آنفلوانزای تاریخ بشر بوده که در جریان آن ۴۰ میلیون نفر در کشورهای مختلف کشته شدند. ویروس این بیماری مرگبار قبل از سرایت به انسان، آنفلوانزای پرندگان بود.
اما حالا نوبت نوع جدیدی از این بیماری مشترک شده؛ آنفلوانزای خوکی بیماری جدیدی است که باز هم نگرانی جهان را برانگیخته است.

البته هر چند رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده آنفلوانزای خوکی تاکنون هیچ موردی در قاره آسیا نداشته اما از آمریکا به اروپا منتقل شده است، با  وجود این  وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل این بیماری در حالت آ‌ماده باش کامل است.

دکتر محمد مهدی گویا به فارس گفت: نخستین موارد بیماری آنفلوانزای خوکی 18مارس؛ یعنی 27 اسفند در مکزیک مشاهده شد اما تا 5آوریل مصادف با 16فروردین به‌دلیل اینکه این بیماری هیچ مورد مرگی نداشت جدی گرفته نشد.

وی اضافه کرد:‌ بیماری آنفلوانزای خوکی از نوع H1N1 است که قبلاً هم وجود داشته و شناخته شده است و همه‌گیری جهانی آنفلوانزا در سال‌های 1918 و 1919 نیز به‌علت شیوع همین نوع آنفلوانزا بوده است.

گویا بیان کرد:‌ با این وجود بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که تغییراتی در ساختار این ویروس در آنفلوانزای خوکی به وجود آمده است. به همین علت از 5 آوریل شاهد موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در مکزیک و آمریکا بودیم؛

به‌طوری که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از هزار و 300 فرد مبتلا به این بیماری در مکزیک و آمریکا تاکنون 103 نفر جان خود را از دست داده‌اند. به همین علت خطر این بیماری جدی گرفته شده است.

البته این بیماری در مکزیک و آمریکا محدود نمانده و از روز گذشته مواردی  در کلمبیا و حتی آلمان  نیز مشاهده شده است. بنابراین ارزیابی سازمان بهداشت جهانی این است که با توجه به انتقال این بیماری از یک قاره به قاره دیگر این بیماری باید جدی گرفته شود و برنامه جهانی برای کنترل این بیماری اجرا شود. 

دکتر گویا در ادامه گفت: سازمان بهداشت جهانی برای کنترل این بیماری به‌زودی جلسه اضطراری و فوق‌العاده تشکیل می‌دهد و دستورالعمل کنترل این بیماری را به کشورها ابلاغ می‌کند.

با این حال کارشناسان درباره بیماری آنفلوانزای خوکی، علل ابتلا و شیوه‌های درمان اعلام کردندکه  آنفلوانزای خوکی بیماری تنفسی خوک‌هاست که از ویروس آنفلوانزا نوع «A» نشأت می‌گیرد. به‌طور عادی این ویروس به انسان‌ها آسیبی نمی‌رساند اما گاهی اوقات می‌تواند انسان‌ها را نیز آلوده کند.

اغلب اوقات موارد انسانی آنفلوانزای خوکی نزد افرادی به وقوع می‌پیوندد که در فاصله نه چندان دوری در نزدیکی خوک‌ها به‌سر می‌برند اما امکان دارد ویروس از انسان به انسان دیگری منتقل شود. نوع جدید آنفلوانزا که در مکزیک و آمریکا کشف شد ترکیبی از ویروس‌های آنفلوانزای خوکی، انسانی و حاد پرندگان است.

کارشناسان در پاسخ به این پرسش که آیا نوع جدید ویروس آنفلوانزای خوکی واگیر است یا خیر؟ می‌گویند: مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا به این نتیجه رسیده است که این نوع جدید واگیر از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود اما تاکنون مشخص نشده است که آیا این نوع ویروس به آسانی در میان انسان‌ها شایع می‌شود یا خیر.

به گفته کارشناسان علائم آنفلوانزای خوکی در میان انسان‌ها به آنفلوانزای انسانی یعنی تب، سرفه، گلودرد، سردرد، احساس سرما و خستگی شباهت دارد. برخی از افراد نیز پس از مبتلا شدن به این بیماری دچار اسهال و استفراغ می‌شوند.

کد خبر 80012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز