سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: آنفلوانزای خوکی که از مکزیک سر بر آورده، تاکنون به اروپا و خاورمیانه نیز رسیده و در سراسر جهان، بررسی موارد مشکوک ابتلا به این ویروس آغاز شده است.

در مکزیک حدود 2هزار نفر مبتلا به این ویروس شناسایی شده و بیش از 150نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. در آمریکا نیز تاکنون 50مورد ابتلا مشاهده شده و در زلاندنو، اسکاتلند و اسپانیا نیز موارد مشکوک دیده شده است.

شوک آنفلوانزای خوکی موجب شده که سرمایه‌گذاران در سراسر جهان ازسرمایه‌گذاری‌های پرریسک همچون خرید اوراق بهادار و سهام شرکت‌ها خودداری کنند و به خرید ارز و طلا روی بیاورند.

ترس سرمایه‌گذاران از گسترش بیماری آنفلوانزای خوکی و احتمال اثر منفی آن بر وضعیت وخیم اقتصاد جهانی، برای دومین روز متوالی موجب سقوط شاخص‌های سهام در بازارهای مالی کشورهای مختلف جهان شد و بازار ارز را نیز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد.

گزارش روز گذشته سازمان بهداشت جهانی نیز بر ترس و بیم بازارهای اقتصادی جهان افزود. دیروز سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که اکنون برای اقدامات اضطراری در کشورهای مختلف به‌منظور جلوگیری از گسترش ویروس آنفلوانزای خوکی، دیر شده است.

دیروز با ادامه هراس فعالان بازار از شوک آنفلوانزای خوکی، شاخص بورس در اکثر کشورهای بزرگ اروپایی و آسیایی کاهش یافت. مثلا شاخص بورس لندن 2درصد، آلمان 5/2درصد و فرانسه 2/2درصد کاهش پیدا کرد. شاخص بورس‌های آمریکایی نیز یک تا 2درصد کاهش پیدا کرد. بورس ژاپن 7/2درصد، کره‌جنوبی 3درصد و هنگ‌کنگ هم 9/1درصد سقوط کردند.

شاخص بورس این کشورها، روز دوشنبه نیز با کاهش مواجه شده بود.
شوک آنفلوانزای خوکی بر بازار ارز نیز اثر گذاشت و موجب تضعیف یورو در برابر دلار شد.

همچنین برای دومین روز متوالی، شرکت‌های هواپیمایی و مسافرتی با افول فروش بلیت روبه‌رو شدند و بسیاری از تورهای مسافرتی لغو شد. اتحادیه اروپا به شهروندان خود هشدار داده از سفر به مکزیک و بخش‌هایی از آمریکا خودداری کنند.

روسیه، هنگ‌کنگ و تایوان نیز اعلام کرده‌اند که مسافران مشکوک به ابتلا به آنفلوانزای خوکی را قرنطینه خواهند کرد. این مسئله موجب سقوط وحشتناک سهام شرکت‌های هواپیمایی، مسافرتی و هتل‌ها شده است.

بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد بحران جهانی آنفلوانزای خوکی، موجب وخیم‌تر شدن رکود فعلی اقتصاد جهان خواهد شد. رشد اقتصادی جهان در سال‌جاری، تا پیش از بروز آنفلوانزای خوکی، منفی 3/1درصد برآورد شده بود که درصورت تداوم وضعیت به‌شدت منفی 2روز اخیر در بازارهای جهانی، باید منتظر سقوط بیشتر اقتصاد جهان نیز بود.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند شیوع آنفلوانزای خوکی، امید به بازگشت رونق به اقتصاد بحران‌زده دنیا را کمرنگ کرده است و بیش از همه اقتصاد آمریکا زیان خواهد دید؛ چرا که واشنگتن درآمد 5میلیارد دلاری صادرات گوشت خوک را از دست خواهد داد. تاکنون روسیه، اوکراین و چین واردات خوک از آمریکا را متوقف کرده‌ند.

کد خبر 80145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز