گروه اقتصادی: روند نزولی بازارهای مالی جهان، دیروز به‌دنبال انتشار گزارش‌های امیدوارکننده‌ای از اقتصاد ‌آمریکا و همچنین کاسته شدن از ترس و هراس اولیه‌ از تاثیر آنفلوانزای خوکی بر اقتصاد دنیا، متوقف شد.

بعد از 2روز سقوط متوالی، چهارشنبه شاخص سهام در بورس‌های مهم ‌آمریکا، آسیا و اروپا اندکی افزایش یافت و سهام شرکت‌های هواپیمایی که در روزهای اخیر در اثر نگرانی‌ها از تاثیر آنفلوانزای خوکی بر صنعت گردشگری به‌شدت کاهش یافته بود، بالا رفت.

دیروز شاخص بورس‌های معتبر در ‌آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان کمتر از یک‌درصد افزایش یافت. بورس‌های آسیایی که زیان بیشتری از شوک آنفلوانزای خوکی دیده بودند، دیروز نسبت به بورس‌های اروپایی، ارتقای بیشتری پیدا کردند؛

به‌طوری که شاخص بورس‌های هنگ‌کنگ و شانگهای حدود 3درصد بالا رفت. بازارهای مالی در هند، تایوان، استرالیا و کره‌جنوبی نیز دیروز با بهبود شاخص مواجه شدند. ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی دیروز بهبود چشمگیری یافت. در اروپا و آسیا سهام شرکت‌های هواپیمایی 5 تا 11درصد افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران، بازارهای جهانی در اثر رکود بی‌سابقه ماه‌های اخیر، به‌شدت پرنوسان و متغیر شده و هر خبری آنها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بر همین اساس، خبر شیوع آنفلوانزای خوکی ابتدای هفته جاری، به‌شدت موجب سقوط بازارهای جهانی شد و دیروز انتشار اخباری درباره بهبود شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان در ‌آمریکا، موجب بهبود بازارها شد. همین روند پرنوسان و متغیر، خود موجب آسیب‌پذیری بیشتر اقتصاد جهان می‌شود.

آنفلوانزای خوکی تاکنون علاوه بر مکزیک در 7 کشور دیگر نیز مشاهده شده است. در مکزیک 2هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و نزدیک به 160 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. 105 مورد ابتلا به آنفلوانزای خوکی نیز در 7کشور دیگر دیده شده است.

سقوط بازار بورس مکزیک

با وجود بهبود نسبی بازارهای جهانی، سقوط ارزش شاخص سهام بازار بورس مکزیک در اثر نگرانی از شیوع بیماری مرگبار آنفلوانزای خوکی ادامه دارد. به گزارش رویترز، در همین حال، رشد اقتصادی مکزیک در ماه فوریه به کمترین حد خود در 15سال گذشته رسیده است.

کد خبر 80222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز