پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدارس، کافه‌ها و سینماها پس از پنج روز تعطیلی در مکزیک تحت نظارت دقیق 7 مه (17 اردیبهشت)بازگشایی شدند.

اما سران بهداشتی جهان هشدار دادند که هنوز در جریان یک پاندمی ممکن است از هر سه نفر در جهان یک نفر به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پنج روز پس از تعطیلی اجباری مکان‌های عمومی در مکزیکو سیتی برای جلوگیری از شیوع بیماری، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها یک روز پس از ادارات و رستوران‌ها مجوز بازگشایی پیدا کردند.

 وزیر بهداشت مکزیک، آنخل کوردوا، پنج‌شنبه اعلام کرد که دو نفر به تعداد تلفات و  90 نفر به تعداد بیماران اضافه شده و  تعداد کل تلفات به 44 نفر و تعداد بیماران به 1160 نفر رسیده است. اما به گفته او روند بیماری به در کشور رو به کاهش است.

The WHO confirmed 1.124 cases of swine flu

 تنها دو مرگ دیگر ناشی از آنفلوآنزای خوکی در خارج از مکزیک، گزارش شده است که هر دوتای آنها در آمریکا بوده است.

 در  همین حال کیجی فوکودا، رئیس اجرایی سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل هشدار داد که این ویروس ممکن است در ادامه سال، هنگام شروع فصل آنفلوآنزا در نیمکره شمالی، بیماری‌زاتر شود.

 او در ویدئو کنفرانسی در بانکوک، پایتخت تایلند، گفت: "ضروری است که کشورها هشیاری و نظارت‌شان را حفظ کنند، تا بتوان تحول بیماری را با حداکثر دقت دنبال کرد."

آخرین ارقام سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهند که 2099 مورد عفونت با آنفلوآنزای A (H1N1 ) از 23 کشور گزارش شده است.

 فوکودا گفت: "بزرگترین خطر بی‌اعتنایی است. به نظر می‌رسد به دوره‌ای رسیده‌ایم که ویروس ممکن است در نقاط مختلف جهان ٱشیانه کند."

 "آنچه در حال حاضر می‌بینیم شکل ملایم‌تری نسبت به همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای اسپانیایی در سال 1918 با تلفاتی 50 میلیونی است. اما پاندمی 1918 نیز به شکل خفیف‌ در بهار شروع شد و در زمستان بعد شدیدتر شد."

 او تاکید کرد: "اگر شما به همه‌گیری‌های قبلی توجه کنید، تخمین عاقلانه این است که یک سوم جمعیت جهان ممکن است آلوده شوند."

فوکودا هشدار داد که کشورهایی دچار سوء‌تغذیه و میزان بالای عفونت با ویروس ایدز  هستند ممکن است در معرض بیشترین خطر شیوع آنفلوآنزای در مقیاس بزرگ هستند."

در همین حال بر اساس گزارش روزانه مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها شمار موارد ثابت‌شده آنفلوآنزای خوکی در روز پنج‌شنبه از 642 مورد به 896 مورد در 41 ایالت رسید.

ضمنا دانشمندان تاکید کردند اهمیت پیشگیری از سرایت ویروس آنفلوآنزای خوکی به به افرادی است که از قبل به ویروس مرگبار H5N1 عامل آنفلوآنزای حاد پرندگان مبتلا بوده‌اند.

جان آکسفورد، ویروس‌شناس از دانشکده پزشکی و دندانپزشکی کویین‌ مری در این باره گفت: "اگر هر دوی این ویروس شخص واحدی را مبتلا کنند، ممکن است ژن‌های‌شان با هم مخلوط شود و به صورت شکل جدیدی از ویروس جهش پیدا کنند که هم شدیدا بیماری‌‌زا است و هم به آسانی میان انسان‌ها منتقل می‌شود."

بر اساس ارقام سازمان جهانی بهداشت از سال 2003 تا کنون ویروس H5N1 عامل آنفلوآنزای حاد مرغی بیش از 250 نفر را کشته است.

کد خبر 80822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز