دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه سلامت: در شرایطی که تقریبا همه کشورهای جهان شاهد نزدیک شدن آنفلوانزای خوکی به مرحله همه‌گیری جهانی هستند

مسئولان بهداشتی کشور ما باز هم از تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزها و ایجاد واحد‌های قرنطینه خبر می‌دهند؛ به‌طوری که دکتر عباس زارع‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، در این باره اعلام کرد: نظام مراقبتی در تمامی مرزهای پرتردد هوایی و زمینی کشور برای پیشگیری از ورود آنفلوانزای خوکی حاکم شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی مرزهای پرتردد کشور برای پیشگیری از ورود آنفلوانزای خوکی مراقبت می‌شود، افزود: از آنجا که سازمان بهداشت جهانی نیز با قرنطینه افراد مشکوک به آنفلوانزای خوکی مخالف است، این افراد را فقط تحت مراقبت قرار می‌دهد و در این زمینه آموزش‌های لازم بهداشتی ارائه می‌شود.

این در حالی است که کارشناسان همچنان معتقدند هنوز موردی از این بیماری در ایران دیده نشده است؛ به‌طوری که روز گذشته دکتر حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این موضوع گفت: البته نبود مورد ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی در کشور به معنای در امان ماندن کشور از این بیماری نیست و باید سطح هوشیاری را ارتقا و اقدامات پیشگیری لازم را انجام داد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح داد: مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور گزارشی از آخرین روند بیماری آنفلوانزای خوکی در جهان و راهکارهای پیشگیری از این بیماری را در کشور ارائه کردند و آمادگی کامل برای مقابله با آنفلوانزای خوکی دارند.

این در حالی است که هم‌اکنون مرزهای سیستان و بلوچستان نیز روی آنفلوانزای خوکی قرنطینه شده است؛

به‌طوری که اقدامات مورد نیاز در تمامی مبادی ورودی قانونی استان شامل فرودگاه‌های بین‌المللی زاهدان و چابهار، پست مرزی میل 72 میر‌جاوه، کوهک سراوان و پیشین انجام شده است، اما با این اوصاف همچنان به آمار موارد ابتلای آنفلوانزای جدید در جهان اضافه می‌شود چون در حال حاضر به گفته کارشناسان، آمار مبتلایان به آنفلوانزای نوع جدید در سراسر جهان از مرز 4 هزار و 600 نفر فراتر رفته است.

همچنین مرکز کنترل بیماری‌های مسری آمریکا اعلام کرده با افزایش 278 نفر دیگر از افراد مبتلا به آنفلوانزای نوع جدید در آمریکا، تعداد مبتلایان به این بیماری در آمریکا به 2 هزار و 532 نفر رسیده است.

در این شرایط و طی روزهای گذشته 8 نفر در انگلیس و 4‌نفر دیگر در کانادا به این بیماری مبتلا شده‌اند.گزارش‌ها حاکی از آنند که با فوت 3 بیمار دیگر در مکزیک، آمریکا و کاستاریکا، آمار افرادی که بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، به 48 نفر رسیده است.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به آنفلوانزای نوع جدید در آمریکا گزارش شده است و پس از آن مکزیک با یک هزار و 626 مورد، کانادا 284 مورد، اسپانیا 95 مورد، انگلیس 55 مورد، فرانسه 13 مورد و آلمان با 11‌مورد در رده‌های بعدی قرار دارند.

همچنین ایتالیا، کاستاریکا، نیوزلند، برزیل، ژاپن، هلند، گواتمالا، السالوادور، پرتغال، سوئیس، اتریش، ایرلند، سوئد، دانمارک، کلمبیا، لهستان و آرژانتین از جمله کشورهایی هستند که بیماری آنفلوانزای نوع جدید در آنها مشاهده شده است.

تقاضای دارو از ایران

با این اوصاف ظاهرا برخی از کشورها از ایران برای تهیه داروی ضد‌ویروسی «اسلتامیویر»مؤثر بر آنفلوانزای خوکی درخواست کرده‌اند. دکتر رسول‌ دیناروند، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت در این باره با اشاره به تولید این داروی ضد‌ویروسی توسط یکی از شرکت‌های دارویی ایران، بیان کرد: این دارو علیه ویروس آنفلوانزای H1N1 مؤثر است.

وی با اشاره به وجود 2 داروی ضد‌ویروسی مؤثر بر آنفلوانزای خوکی در ادامه افزود: از این 2دارو، اسلتامیویر مورد توجه سازمان بهداشت جهانی است.

کد خبر 81133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز