جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر چند شیوع آنفلوآنزای خوکی آن چنان که انتظار می‌رفت، ‌مرگبار نبوده است، اما دانشمندان می‌گویند هنوز باید هشیاری را حفظ کرد.

آنفلوآنزای مرغی بیش از 60 درصد مبتلایان انسانی‌اش را می‌کشد، اما به آسانی از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی‌‌شود. آنفلوآنزای خوکی می‌تواند با یک عطسه‌کردن یا دست دادن منتقل شود، اما تنها درصد بسیار کمی از مبتلایانش را می‌کشد.

 اما اگر این دو ویروس با هم مخلوط شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟

این سناریویی است که برخی از دانشمندان را نگران کرده‌ است: این دویروس با هم دیدار کنند - احتمالا در آسیا که آنفلوآنزای مرغی در آن حالت بومی دارد- و با هم ترکیب شوند، و به صورت یک ویروس جدید درآیند که همه بسیار مرگبار و هم شدیدا سرایت‌کننده باشد و بتواند در سراسر دنیا منتشر شود.

 دانشمندان مطمئن نیستند که چگونه ممکن است این رویداد احتمالی بروز کند، اما یادآوری می‌کنند که گونه جدید ویروس آنفلوآنزای خوکی- مخلوط منحصربه‌فردی از ویروس‌های خوکی، انسانی و پرندگان است- به طور خاص خودش را در کسب مواد ژنتیک دارای مزیت تکاملی از سایر گونه‌های ویروس آنفلوآنزا توانا نشان داده است.

 دکتر رابرت وبستر، که گروهش نیاکان ویروس آنفلوآنزای فعلی را در یک خوک‌داری در کارولینای شمالی در سال 1998 کشف کرده‌اند، گفت: "به نظر می‌رسد این ویروس خاص دارای این توانایی منحصر به فرد باشد که ژن‌های سایر ویروس‌ها را برداشت کند."

 گونه فعلی ویروس آنفلوآنزای خوکی H1N1 بیش از 2300 نفر را در 24 کشور مبتلا کرده است. در حالیکه انسان‌ها ویروس آنفلوآنزای مرغی H5N1  را از پرندگان می‌گیرند، و این ویروس به آسانی از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی‌شود. آنفلوآنزای مرغی از هنگام شیوعش در میان طیور در اواخر سال 2003 تا به جان 258 نفر را در سراسر جهان ‌گرفته است.

 سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه دو مورد جدید ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان را گزارش کرد. یک بیمار در مصر که در حال بهبودی است، و بیمار دیگری در ویتنام که در گذشت- یادآوری‌کننده اینکه ویروس H5N1 هنوز شیوع دارد.

 وبستر، که در بیمارستان پژوهشی سنت جود در مفیس تنسی کار می‌کند، گفت آنفلوآنزای پرندگان اکنون باید یک نگرانی باشد. آنفلوآنزای پرندگان در بخش‌های از آسیا و آفریقا بومی شده است، و موارد آنفلوآنزای خوکی از هم اکنون در هنگ کنگ و کره جنوبی گزارش شده است.

 او گفت:‌‌"بزرگترین نگرانی من این است که ویروس H1N1 به مراکز شیوع ویروس H5N1 در اندونزی، مصر و چین برسد،‌و در این صورت ممکن است مشکلاتی واقعی داشته باشیم."

مالک پیریس، کارشناس آنفلوآنزا در دانشگاه هنگ‌کنگ معتقد است که خطر فوری‌تر این است که ویروس آنفلوآنزای خوکی با شروع فصل آنفلوآنزا در نیمکره جنوبی، با ویروس آنفلوآنزای فصلی معمولی مخلوط شود. در حال حاضر روشن نیست که این ترکیب به چه نتیجه‌ای خواهد انجامید.

وبستر گفت که دست کم گرفتن ویروس آنفلوآنزای خوکی اشتباه بزرگی است.

او گفت: " H1N1 مهار نشده است. این ویروس تازه دارد دوران طفولیتش را طی می‌کند. این ویروس همه جمعیت جهان را برای تکثیرشدن در اختیار دارد- ما تازه در اول راه هستیم. کاری که ما باید انجام دهیم این است که بر آن نظارت داشته باشیم،‌ممکن است ویروس پس از مدتی افول کند و ناپدید شود، ‌یا ممکن است در انسان‌ها آشیانه کند."

کد خبر 80864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز