سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی سه‌شنبه 28 آوریل (8 اردیبهشت) مرزهای جدیدی را درنوردید و شیوع آن در خاورمیانه و منطقه آسیا - اقیانوسیه به اثبات رسید

به گزارش آسوشیتدپرس در حالیکه  شیوع آنفلوآنزای خوکی در 6 کشور دیگر به جز مکزیک تایید شده و  شمار تلفات بیماری در مکزیک از 150 نفر گذشته است، مقامات بهداشتی در سراسر جهان مانند آتش‌نشانانی شده‌اند که در حال مقابله با آتش‌اند، بدون اینکه بدانند این آتش تا کجا گسترش پیدا می‌کند.

 معاون مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، کیجی فوکودا،‌ دوشنبه گفت: "در حال حاضر بستن مرزها گزینه‌ای عملی برای مهار گسترش بیماری نیست‌."

نیوزیلند سه‌شنبه گزارش داد که 11 نفر که اخیرا از مکزیک به این کشور بازگشته بودند، به ویروس جدید آنفلوآنزای خوکی مبتلا بوده‌اند. آزمایش‌ها در یک آزمایشگاه سازمان بهداشت جهانی در استرالیا ابتلا سه نفر از این 11 نفر را به آنفلوآنزای خوکی تایید کرد.

مقامات بهداشتی نیوزیلند گفتند که 43 مورد مشکوک به ابتلا به آنفلوآنزای خوکی هم در این کشور یافت شده‌اند.

 ابتلا یک مرد 26 ساله اسرائیلی که از مکزیک به کشورش بازگشته بود، نیز به آنفلوآنزای خوکی تایید شده است و این اولین مورد ثابت‌شده بیماری در خاورمیانه است.

سه‌شنبه دومین مورد ثابت‌شده بیماری در اسپانیا نیز گزارش شد. فرد مبتلا که یک دانشجوی 23 ساله است، یکی از 26 فردی مشکوک به ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی است که در این کشور تحت نظر هستند و هیچکدام وضعیت وخیمی ندارند.

 وزیر بهداشت اتحادیه اروپا به اروپایی‌ها توصیه کرد که از سفر به مکزیک و بخش‌های از آمریکا که بیماری در آنها شیوع یافته است، خودداری کنند.

 روسیه، هنگ‌کنگ و تایوان اعلام کردند که مسافرانی را که علائم آنفلوآنزا داشته باشند، قرنطینه می‌کنند.

در مکزیک که تاکنون کانون اصلی شیوع بیماری بوده است، تعداد تلفات ناشی از بیماری از به 152 نفر رسید. اما وزیر بهداشت مکزیک، خوزه آنخل کوردوا دوشنبه گفت هیچکس نمی‌داند که شیوع بیماری از کجا شروع شده است،‌ و مدعی شد که کانون اولیه بیماری ممکن است در آمریکا بوده باشد.

سازمان جهانی بهداشت سطح خطر پاندمی (همه‌گیری جهانی) را - که شامل شش مرحله می‌شود- دوشنبه از مرحله 3 به مرحله 4  بالا برد. مرحله 4 یا 5 پاندمی به این معناست که ویروس به طور فزاینده‌ای توانایی انتقال میان انسان‌ها پیدا کرده است.

مرحله 6 به معنای آن است که پاندمی تمام‌عیار دست کم در دو نقطه جهان رخ دهد.

در آمریکا تا به حال 50 مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی گزارش شده است که همگی خفیف بوده‌اند.

مجموع موارد تاییدشده ابتلا به بیماری در سراسر جهان به جز مکزیک تا روز سه‌شنبه به 92 مورد رسید که از جمله شامل شش مورد در کانادا، یک مورد در اسپانیا،‌دو مورد در اسکاتلند می‌شود.

علائم بیماری شامل تب بالای 38 درجه، سرفه، درد مفاصل، سردرد شدید، و در برخی موارد استفراغ و اسهال است.

به گزارش بی‌بی‌سی وزیر بهداشت اتحادیه اروپا سه‌شنبه اعلام کرد که بیمارانی در کشورهای دانمارک،‌سوئد، یونان، جمهوری چک ، آلمان، ایتالیا و جمهوری ایرلند از لحاظ ابتلای احتمالی به آنفلوآنزای خوکی تحت نظر هستند.

همچنین در برزیل، گوآتمالا، پرو، استرالیا و کره جنوبی افرادی مشکوک به ابتلا به  آنفلوآنزا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

شماری از کشورها در آسیا، آمریکای لاتین و اروپا بیماریابی در میان مسافران در فرودگاه را شروع کرده‌اند و آلمان که بزرگترین کشور ترتیب‌دهنده تورهای مسافرتی است، سفرها به مکزیک را لغو کرده است

کد خبر 80107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز