یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیکلا سارکوزی به دلیل اظهارات عجیب وغریبش درباره باراک اوباما، آنگلا مرکل و خوسه لوئیس ساپاترو از سوی مطبوعات اروپایی مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفته می‌شود نیکلا سارکوزی در جریان ضیافتی در کاخ الیزه پاریس، باراک اوباما را رئیس جمهوری که دارای استاندارد های لازمه نیست و نخست وزیر اسپانیا را سیاستمداری نه چندان باهوش توصیف کرده بود.

به گزارش روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه، نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری راست‌گرای فرانسه که مشهور به گفتن اظهارات ساده لوحانه و رک گویی است در جریان ملاقات خود با تعدادی از اعضای پارلمان کشورش در روز چهارشنبه 15 آوریل طی اظهاراتی گفته بود: باراک اوباما رئیس جمهوری جدید آمریکا به طور جدی در امر دولت مداری بی تجربه است.

او افزوده بود: "اوباما فردی نکته سنج، بسیار باهوش و بسیار کاریزماتیک است. اما او تنها دو ماه پیش انتخاب شده و تاکنون نیز هیچگاه اداره یک وزارتخانه را عهده دار نبوده است. او در برخی از موارد نیز به هنگام تصمیم گیری مطابق استاندارد عمل نمی‌کند.

سارکوزی: ساپاترو چندان باهوش نیست

سارکوزی درباره خوسه لوئیس ساپاترو نخست وزیر اسپانیا نیز گفته بود: شاید او چندان باهوش نباشد. سارکوزی سپس با اشاره تلویحی به انتخاب ساپاترو برای بار دوم در مقام نخست وزیری اسپانیا گفت: اما من انسان‌هایی را می‌شناسم که بسیار باهوش بوده‌اند و نتوانسته‌اند برای بار دوم به ریاست جمهوری انتخاب شوند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز از حملات سارکوزی در امان نبوده و رئیس جمهوری فرانسه صدر اعظم آلمان را در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی به هنگام مواجهه با بحران جهانی اقتصاد پیرو سیاست‌های خود توصیف کرده است.

سارکوزی درباره مرکل گفته است:هنگامی که او متوجه وضعیت بانک‌های و صنایع خودروسازی آلمان شد، چاره‌ای جز این نداشت که موضعی نظیر موضع من اتخاذ کند.

سارکوزی اما در جریان اظهاراتش در کاخ الیزه تنها از یکی از همتایان خود سیلویو برلوسکنی نخست وزیر ایتالیا که او نیز از قضا راست گراست تمجید کرده است.سارکوزی انتخاب سیلویو برلوسکنی در فضایی دموکراتیک برای سومین بار به مقام نخست وزیری ایتالیا را مورد تمجید قرار داده بود.

انتقاد مطبوعات از سخنان سارکوزی 

کاخ الیزه بلافاصله روز پنجشنبه ضمن تکذیب اظهارات سارکوزی تلاش کرد تا به نوعی بر اظهارات رئیس جمهوری فرانسه سرپوش بگذارد. دفتر سارکوزی روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش روزنامه لیبراسیون درباره رئیس جمهوری فرانسه را رد می‌کند.

اما  تکذیبیه دفتر سارکوزی نتوانست از موج انتقادات رسانه‌ای علیه وی در اروپا جلوگیری کند.
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: سارکوزی خارج از مذاکرات همتایان خود را احمق و خام می‌داند.

سارکوزی اظهارات خود علیه ساپاترو را در حالی بیان کرده که قرار است در اواخر ماه جاری به اسپانیا سفر کند. از همین رو  اظهارات اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در مطبوعات اسپانیا بازتاب گسترده‌ای یافته و این روزنامه‌ها به نقل از شخصیت‌های سیاسی به انتقاد از سازکوزی پرداخته‌اند.

حزب مردم که حزب راستگرای اسپانیا و عمده ترین مخالف سیاسی دولت این کشور محسوب می‌شود با اشاره به عقده برتری جویی سارکوزی، اظهارات وی را بیانگر میزان واقعی غرور و فریبندگی ژست سیاسی این شیفته حرافی خواند. یکی از مسوءلان این حزب نیز اعلام کرد که در صورت صحت سخنان سارکوزی، وظیفه احزاب حمایت از ساپاترو است.

برخی دیگر از مطبوعات اسپانیا نیز با بیان شخصیت  برخی دیگر از مطبوعات اسپانیا نیز با بیان شخصیت لاف زن سارکوزی، این سخنان را در آستانه آمادگی سفر وی به اسپانیا نابجا خواندند.

کد خبر 79374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز