دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: نیکولا سارکوزی -رئیس‌جمهوری فرانسه- با این وعده وارد کاخ الیزه پاریس شد که در این مقام، رفتارهای رسمی را نادیده می‌گیرد.

این شیوه کاری در داخل کشور برای او موفقیت‌هایی را هم به همراه داشته اما رفتارهای غیردیپلماتیک سارکوزی مشکلاتی را هم برایش ایجاد کرده‌است. این مشکلات وقتی جدی‌تر می‌شود که او درباره رهبران خارجی به شیوه‌ای غیررسمی سخن می‌گوید.

یکی از این موارد دردسرساز رفتار غیردیپلماتیک سارکوزی وقتی روی داد که روزنامه فرانسوی لیبراسیون فاش کرد که سارکوزی سخنان تعجب‌آور و بی‌ادبانه‌ای درباره چند رهبر خارجی از جمله باراک اوباما- رئیس‌جمهوری آمریکا- به زبان آورده ‌است.

 به نوشته این روزنامه،  سارکوزی روز چهارشنبه گذشته در جلسه‌ای با عده‌ای از نمایندگان پارلمان فرانسه،  هنگام صرف ناهار،  اوباما را مردی بی‌تجربه توصیف کرده که مشاوران خوبی هم ندارد و از نظر تصمیم‌گیری و کارآمدی در حد استاندارد نیست. البته این سخنان سارکوزی درباره اوباما در مقایسه با توصیف‌هایی که او از دیگر رهبران جهان در همین جلسه کرده‌است،  سخنان محبت‌آمیزی به شمار می‌آید. سارکوزی در این جلسه ناهار گفته‌است،  آنجلا مرکل -صدراعظم آلمان - برای مقابله با بحران اقتصادی کشورش،  سیاست‌های سارکوزی را عینا تقلید و کپی کرده است.

او همچنین گفته‌است که خوزه لوئیس- نخست‌وزیر اسپانیا- فرد باهوشی نیست. به نوشته روزنامه لیبراسیون که خبر خود را از بعضی نمایندگان حاضر در این جلسه نقل کرده‌است،  سارکوزی، رئیس‌جمهور جدید آمریکا را فردی باهوش و بسیار عملگرا خوانده اما گفته‌است،  این سیاستمدار بی‌تجربه تا کنون حتی یک وزارتخانه را هم اداره نکرده و به همین دلیل بسیار زود رئیس‌جمهور شده‌است. سارکوزی با اشاره به سخنان اوباما درباره مبارزه اروپا با گرم شدن کره زمین و همچنین ساختن جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای،  این سخنان را نشانه‌ای از ساده‌لوحی اوباما دانسته‌است. سارکوزی همچنین گفته‌است که پیروزی سیلویو برلوسکنی-  نخست‌وزیر  ایتالیا - در چند انتخابات اخیر نشانه‌ای از توانمندی اوست. او گفته‌است،  در یک دموکراسی آنچه اهمیت دارد،  پیروزی مجدد در انتخابات است.

بعد از آنکه این خبر را رسانه‌های مختلف منتشر کردند و نخستین پیامدهای آن بروز کرد،  کاخ الیزه واکنش نشان داد؛ نخستین واکنش کاخ ریاست‌‌جمهوری فرانسه تکذیب موارد و سخنان توهین‌آمیز سارکوزی درباره رهبران جهان به ویژه در خصوص اوباما بود. البته بعضی نمایندگان پارلمان که در آن نشست بودند،  علاوه بر تایید این سخنان،  نکات تازه‌ای به آن اضافه کردند.

اما رسانه‌های بین‌المللی  بدون توجه به تکذیب الیزه و تحلیل‌‌های داخل فرانسه درباره این موضوع،حملات خود را به سارکوزی شروع کردند. روزنامه تایمز لندن،  سارکوزی را شاهزاده کوتوله مغرور خواند. شبکه‌های تلویزیونی اسپانیا گفتند، رفتار سارکوزی نشان داد گلایه‌های داخلی در فرانسه درباره رفتار بدون مهار رئیس‌جمهوری درست بوده‌است. بعد از این حملات، روزنامه‌های فرانسوی به انعکاس آن پرداختند و روزنامه لیبراسیون نوشت: « پیکان حملات رسانه‌های جهانی به سوی سارکوزی مغرور».اما نکته جالب این است که چرا جهان آنقدر دیر حقیقت سارکوزی را دریافته‌است. او پیش از پیروزی در انتخابات و ورود به کاخ الیزه هم نشان داده‌بود که مردی با اخلاقیات عجیب،  زبانی تند و علاقه‌مند به جنگ لفظی است. دستیاران او بارها آشکارا گفته‌اند که سارکوزی برای دیپلمات‌ها وقتی ندارد که آن را تلف کند.

در نوامبر سال 2007 و هنگام دیدار سارکوزی با عده‌ای از ماهیگیران معترض به سیاست‌های دولت،  او به یکی از آنها که عصبانی بود رو در رو ناسزا گفت. یک سال بعد وقتی در یک نمایشگاه کتاب یک نفر از دست دادن با رئیس‌جمهوری خودداری کرد،  او با فریاد خطاب به مرد گفت: از اینجا گم شو. با وجود همه این رفتارهای عجیب،  انتقاد و توهین سارکوزی به چند نفر  از رهبران مهم دنیا،  نادر بود. او در ظاهر روابط خوبی با مرکل و اوباما دارد و حتی در دیدارهای اخیر در اجلاس سران گروه 20 و همچنین اجلاس ناتو،  این رابطه خوب را به رخ رسانه‌ها کشانده اما حالا که معلوم شده این رابطه، ظاهری بوده
و پشت پرده، او آنها را به مسخره می‌گیرد،  چهره سارکوزی در داخل و خارج از کشورش تخریب می‌شود.

تایم- 18 آوریل 2009

کد خبر 79430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز