همشهری آنلاین: با تصویب مجلس، در مواردی که رئیس مجلس براساس اصول 85 و 138 قانون اساسی هرگونه آیین‌نامه، تصویب‌نامه، دستور العمل‌ها و هر یک از تصمیمات هیات وزیران را مغایر اصول مصوب مجلس بداند، نظر وی برای دولت لازم الاجرا و لازم الاتباع است.

به گزارش خانه ملت، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس نمایندگان طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسئولیت‌های رئیس مجلس را به تصویب رساندند.

در پی موافقت نمایندگان با دوفوریت طرح مذکور، در جلسه علنی روز گذشته، جزییات آن در دستورکار جلسه علنی امروز قرار گرفت.

براساس این گزارش، کلیات طرح با 160 رای موافق و 16 رای مخالف و 8 رای ممتنع به تصویب رسید و نمایندگان بلافاصله وارد جزییات طرح دوفوریتی شدند.

به موجب این مصوبه، یک تبصره به شرح زیر به عنوان تبصره 8 به قانون نحوه اجرای اصول 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسئولیت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی مصوب 26/0/68 و اصلاحات بعدی آن الحاق و قانون استفساریه ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 12/1380 لغو می‌گردد.

برهمین اساس، در مواردی که رئیس مجلس براساس اصول 85 و 138 قانون اساسی هرگونه آیین‌نامه، تصویب‌نامه، دستور العمل‌ها و هر یک از تصمیمات هیات وزیران را مغایر اصول مصوب مجلس بداند، نظر وی برای دولت لازم الاجرا و لازم الاتباع است و دیوان عدالت نسبت به اینگونه موارد صلاحیت رسیدگی ندارد.

در بررسی جزییات طرح، پیشنهاد "محمد دهقان" نماینده چناران و طرقبه جایگزین تبصره 8 شد که براساس آن، در مواردی که رئیس مجلس براساس اصول 85 و 138 قانون اساسی، هرگونه آیین نامة، تصویب نامه، دستورالعمل‌ها و هر یک از تصمیمات هیات وزیران را مغایر اصول مصوب مجلس بداند نظر ایشان برای دولت لازم الاجرا و لازم الاتباع است و دیوان عدالت نسبت به اینگونه موارد صلاحیت رسیدگی ندارد.

همچنین در الحاقیه‌ای که به تصویب نمایندگان رسید مقرر شد که این قانون پس از تصویب لازم الاجرا است و شامل نظر پیشین رئیس مجلس نیز می‌شود.

نمایندگان طراح با توجه به وقوع پاره‌ای مشکلات در اجرای اصول هشتاد و پنجم و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ناشی از تعارض نظر دیوان عدالت اداری و ریاست مجلس شورای اسلامی در اعلام مغایرت نسبت به مصوبات و آیین نامه‌های هیات وزیران که از اختیارات ذاتی رئیس مجلس می‌باشد، این طرح دوفوریتی را مطرح نمودند.

گفتنی است هنگام بررسی طرح مذکور دو تن از حقوقدانان شورای نگهبان حسینعلی امیری و محسن اسماعیلی نیز در جلسه حضور داشتند.

کد خبر 79118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز