چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نامه رئیس جمهور به مجلس درباره هدفمند کردن یارانه‌ها گفت:

این نامه، نسبت لایحه بودجه سال آینده و طرح تحول اقتصادی را دقیقتر مشخص می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در حاشیه دیدار با اعضای ستاد کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین با اشاره به تقدیم لایحه بودجه به مجلس گفت: البته اشکال کار تا حدودی به این برمی‌گردد که این لایحه و طرح تحول اقتصادی خیلی دیر به مجلس ارائه شد اما در عین حال مجلس از فرصت استفاده و جلساتی در سه نوبت برای بررسی موضوع برگزار کرد.

وی به خبرنگاران گفت: کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی در نقاط کانونی به نتایج رسیده است و این نتایج می‌تواند برای لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق منتقل شود.

لاریجانی گفت: نگاه مجلس این است که با اجرایی شدن این لایحه آسیبی به قشرهای مختلف جامعه وارد نشود و این مسیر با آرامش پیموده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون ویژه از این جهت و در حد مقدور با توجه به زمان، به نتایجی رسید که می‌تواند بر روی آن تصمیم گیری کند.

وی گفت: در نامه رئیس جمهور ذکر شده که اگر این مسیر ( اختصاص بودجه کافی برای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها ) روی ندهد نمی‌توان طرح تحول اقتصادی را در مجلس بررسی کرد و در واقع بهتر است طرح تحول اقتصادی سال آینده در کشور اجرا نشود و به زمان دیگری موکول شود.

وی گفت: این پیشنهاد رئیس جمهور راه حلی است که در کمیسیون تلفیق می‌تواند بررسی شود.

لاریجانی گفت: اگر واقعاً امکان این راه وجود ندارد و دولت چنین نظری دارد که سال آینده هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا نشود این موضوع در کمیسیون تلفیق قابل بررسی است.

رئیس مجلس گفت: محتوای نامه این است که اگر هدفمند کردن یارانه‌ها روی نمی‌دهد مکانیزم بودجه مانند پارسال باشد و دولت یارانه‌ها را همانند گذشته پرداخت کند.

وی گفت: از نظر مجلس اشکالی ندارد این موضوع بررسی شود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه درباره لایحه بودجه ارائه مکرر اصلاحیه بودجه از نظر آیین نامه‌ای قابل پیگیری نیست گفت: ولی به عنوان دیدگاه دولت این موضوع در کمیسیون تلفیق قابل طرح است.

وی درباره علت تعویق بررسی لایحه بودجه در صحن علنی از روز 13 به 17 اسفند نیز گفت: در حال حاضر کار زیادی در کمیسیون تلفیق وجود دارد که با بحث جدید مطرح شده نیز وقت می‌برد.

درخواست رئیس جمهور از مجلس

لاریجانی درباره ادامه سهمیه بندی بنزین در سال آینده نیز گفت: در کمیسیون ویژه در این خصوص مباحثی مطرح شد که دولت نیز پیشنهادات اولیه را ارائه داده است.

وی گفت: تا جایی که بنده از کمیسیون تلفیق اطلاع دارم، این کمیسیون قصد ندارد در خصوص قیمت بنزین پیشنهاد تک نرخی بودن را مطرح کند بلکه سطحی از تعدیل یارانه‌ها در نظر گرفته شده که خود متناسب با شرایط موجود تصمیم گیری می‌شود.

فلسطین، مهم‌ترین میدان برای مدعیان تغییر

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار اعضاء ستاد کنفرانس بین‌الملل حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: مهمترین میدان برای کشورهایی مانند آمریکا که می‌گویند تغییر را دنبال می‌کنیم، فلسطین است.

علی لاریجانی افزود: در موضوع فلسطین می‌شود، آزمایش کرد که آیا این تغییر واقعی است یا فریبکاری.

وی خطاب به مقامات آمریکایی گفت: اگر شما حقوق ملت فلسطین را پذیرفتید و آنها در سرزمین خود مستقر شدن، تغییر شما واقعی است، در غیر این صورت تغییر شعاری بزک کرده است و البته دنیای امروز ساده انگار نیست و رفتار شما را می سنجد.

رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع فلسطین را موضوع اساسی مسلمانان دانست و گفت: این موضوع ربطی به عرب و غیرعرب ندارد.

لاریجانی با انتقاد از اینکه برخی می‌گویند ایرانی‌ها در موضوع فلسطین از عرب ها جلو   افتاده‌اند افزود: درست است که اعراب وظیفه بیشتری دارند و البته وظیفه خود را انجام   می‌دهند اما موضوع فلسطین یک وظیفه اسلامی برای همه مسلمانان و موضوعی انسانی برای همه بشریت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنا براین در موضوع فلسطین عرب و عجم و اسلامی و غیر اسلامی نداریم.

وی گفت: اینکه یک عده به خود اجازه دهند با زور سرنوشت‌، هویت و جغرافیای سرزمین دیگری را تغییر دهند برای آینده همه بشریت، بدعت محسوب می‌شود و در صورت چشم پوشی در آینده برای دیگران نیز می‌تواند تکرار شود.

وی از کشورهای اسلامی خواست تا موضوع فلسطین را با جدیت و تیزهوشی به عنوان یکی از موضوعات اصلی خود بررسی کنند.

لاریجانی گفت: ما خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب استراتژی مدون و بدون تغییر را درباره موضوع فلسطین اتخاذ کرده است، هر چند برخی‌ها            می‌خواستند استنباط کنند که این استراتژی دستخوش تغییراتی شده است.

وی افزود: این استراتژی از زمان حیات امام راحل با مبنای دقیق دینی و عقلانی آغاز و در زمان زعامت رهبر معظم انقلاب همچنان ادامه یافت.

وی گفت: اساس این استراتژی سپردن سرنوشت مردم فلسطین به خود مردم این سرزمین و صاحبان آن است که رویکردی دموکراتیک و دقیق است.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در همه دوره ها اهتمام خاص به موضوع فلسطین داشته است گفت: امروز مجلس هشتم بنا بر احساس وظیفه خود از همه توان خود و ظرفیت جامعه اسلامی برای کمک به مردم مظلوم فلسطین بهره می گیرد.

لاریجانی با انتقاد از اینکه هنوز مسئله گذرگاه های غزه برای کمک رسانی به مردم این منطقه حل نشده است گفت: بحث ما در برگزاری کنفرانس تهران برگزاری یک کنفرانس تکراری نیست زیرا نه تهران و نه فلسطین نیاز به کاری تکراری دارند.

وی گفت: قصد ما از برگزاری کنفرانس تهران آنست که برگزاری این کنفرانس به حل مشکلات مردم فلسطین کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌الملل باید بدانند به جای مذاکره با جنبش‌های بدلی، با عناصر تأثیرگذار در منطقه از جمله حماس و گروه‌های مقاومت مذاکره کنند.

وی اهمیت برگزاری کنفرانس فلسطین در تهران را حضور کسانی دانست که در مسئله فلسطین سرنوشت ساز هستند و گفت: بنا بر این کنفرانس بنیه‌ای قوی برای حل موضوع دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر پیگیری نتایج این کنفرانس به صورت زنجیره وار و مداوم تأکید کرد و گفت: می‌توان برای این موضوع یک کمیته مستقل تشکیل داد و یا این نوع کنفرانس‌ها رادر کشورهای علاقمند برگزارکرد.

لاریجانی در حاشیه این دیدار در پاسخ به این سؤال که آیا از گروه فتح هم برای شرکت در کنفرانس دعوت شده است گفت: از همه گروه‌های فلسطینی دعوت شده است

کد خبر 75985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز