جمعه ۳۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه به موفقیت جمهوری اسلامی ایران در پرتاب ماهواره امید، ملی شدن صنعت نفت و نیز موضوع انتخابات پرداخت

به گزارش واحد مرکزی خبر، امام جمعه موقت تهران بزرگ ترین پیام نوروز را امید به آینده دانست و گفت: فلسفه "احسن الحال" در دعای نوروز امیدوار کردن انسان است.

آیت الله امامی کاشانی با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم در این باره که خداوند، زمین را پس از مرگ دوباره زنده می کند افزود: براساس روایات، تفسیر این آیه آن است که انسان نباید فکر کند که همواره در خزان و فقدان به سر می برد بلکه باید به آینده امید داشته باشد.

وی اضافه کرد: از مصادیق امید به آینده دعا برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) است و باید در ساعات نزدیک به تحویل سال به عطر نام امام زمان (عج) معطر شویم.

خطیب جمعه تهران با اشاره به احادیث و روایات مربوط به منزلت امام زمان(عج) گفت: نوروز روز فَرَج است و ظهور حضرت ولی عصر (عج) در نوروز خواهد بود.

آیت الله امامی کاشانی همچنین با اشاره به حادثه تروریستی هفته اخیر در آلمان که در آن یک دانش آموز 16 نفر را کشت و عده ای را مجروح کرد افزود: این دانش آموز اعتراف کرده بود مشغول استفاده از اینترنت بوده که مأیوس شده و تصمیم گرفته است عده ای را بکشد و بعد کشته شود.

وی گفت: این فکر مصداق یأس و ناامیدی است و دعا برای احسن الحال امیدواری به آینده، دوری از یاس و تسلیم نشدن در برابر گناه و شهوات دنیوی است.

 آیت الله امامی کاشانی در خطبه های دوم درباره پایان ماموریت ماهواره امید در 29 اسفند گفت: این ماهواره در 44 روز بدون اشتباه 700 بار به دور زمین چرخید.

وی افزود: همین دیروز سالروز ملی شدن صنعت نفت بود و امسال درست یک قرن از روزی که انگلیسی ها برای استخراج نفت وارد مسجد سلیمان شدند می گذرد.

آیت الله امامی کاشانی گفت: در زمان مظفرالدین شاه انحصار نفت را به انگلیسی ها دادند؛ حال اینکه چه کردند، چقدر درآمدها بردند و غارت کردند و مقدار کمی به ایران دادند در تاریخ آمده است.

وی درباره علت ملی شدن صنعت نفت گفت: در آن زمان آیت الله کاشانی به عنوان رئیس مجلس به همراه دکتر مصدق، دکتر مکی و چند تن از همکارانش گفتند نفت باید ملی شود، آقای کاشانی نمایندگانی به شهرستان ها فرستاد و در نهایت ملی شدن صنعت نفت در مجلس تصویب شد.

آیت الله امامی کاشانی افزود: سپس آقای مصدق اختیارات بیشتری خواست که آیت الله کاشانی مخالفت کرد و گفت این به معنای کنارگذاشتن مجلس است.

وی با بیان اینکه پس از آن مردم را علیه آیت الله کاشانی تحریک کردند و یک مشت امریکایی دور خانه ایشان جمع شدند تصریح کرد: در آن زمان هر چه خواستند علیه مرحوم کاشانی در روزنامه هایشان نوشتند.

امام جمعه موقت تهران افزود: سپس مرحوم کاشانی نامه ای به مصدق نوشت و گفت اینها می خواهند کودتا کنند، این راه را رها کن که مصدق هم جواب خیلی بدی داد و گفت من وصل به ملتم.

آیت الله امامی کاشانی گفت: همین که مصدق می گفت من وصل به ملتم آمدند و آن کودتا را به وجود آوردند و نفت را از گلوی انگلیس درآوردند و در شکم امریکا ریختند.

وی افزود: اینکه حرکت های ملت های اسلامی در ابتدا به نتیجه نرسیده است به خاطر این بود که ملت های اسلامی بیدار نبودند و اگر هم بودند بایکوت بودند.

آیت الله امامی کاشانی رهبری امت و بیداری ملت را دو عامل اصلی برای به نتیجه رسیدن تلاش ملت های اسلامی عنوان کرد و گفت: زمان آیت الله کاشانی چون رهبری وجود نداشت و آن اطاعت ها نبود به موفقیت در زمینه صنعت نفت منجر نشد.

وی افزود: ما شاهدیم با رهبری و قیام حضرت امام (ره) و پشتیبانی ملت به ویژه جوانان و رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و بیداری ملت این پیروزی ها نصیب ملت ایران شده است.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر اینکه نباید از رهبری غافل باشیم تصریح کرد: دشمن می خواهد این رهبری و ولایت را کمرنگ کند و مورد بحث و سوال قرار دهد.

آیت الله امامی کاشانی گفت: دشمنان می خواهند ولایت را در کوران بحران ها آن هم در دانشگاه ها ضعیف کنند.

وی افزود: درست است که دانشمندان در عرصه های مختلف کار می کنند و زحمت می کشند اما باید بدانیم که دو اصل مهم یعنی ولایت و رهبری و نیز اطاعت مردم از ولایت عوامل اصلی همه موفقیت ها هستند.

آیت الله امامی کاشانی با تاکید بر حفظ این دو عامل گفت: هرگونه تشتت و تضعیف رهبری و نظام به معنای برگشتن به دوران گذشته است.

امام جمعه موقت تهران افزود: دنیایی که امروز با الفاظ، این همه خیانت می کند و ملت ایران را به خاطر حمایت از انرژی صلح آمیز هسته ای تروریست می خواند، این خیانت به الفاظ است بنابراین ما باید بیدار باشیم.

آیت الله امامی کاشانی همچنین با اشاره به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات باید طوری باشد که هر کس نامزد است بیاید حرفش را بزند و مردم هم بشنوند.

وی با بیان اینکه سیاست ما سیاست علوی است نه ماکیاولی تصریح کرد: سیاست علوی یعنی اینکه حرف زده شود و مردم خود انتخاب کنند.

امام جمعه موقت تهران ابراز امیدواری کرد در مسائل سیاسی هم الگو باشیم

کد خبر 77528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز