چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جان آیتو (John Ayto) زبان شناس و سر ویراستار مجموعه‌ فرهنگ‌های انگلیسی لانگمن ۱۲ مارس ۱۹۴۹ در شهر ساری انگلیس به دنیا آمد.

جان آیتو

او دوران دبستان ودبیرستان را در برایتون، هاو، و ساکس گذراند و از دانشگاه دورهام با درجه کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد.

وی نخست در سال 1974 با سمت فرهنگ‌نویس در شرکت انتشاراتی لانگمن بر«فرهنگ لغات انگلیسی معاصر» مشغول به کار شد و سرانجام در سال 1984 سرویراستار فرهنگ‌هایی گردید که انتشارات لانگمن منتشر می‌ساخت و مسئولیت«فرهنگ انگلیسی معاصر لانگمن» به وی محول شد.

در همین سال وی شغل نویسندگی آزاد را برگزید و از آن هنگام کتاب‌هایی نگاشته که عبارتند از: فهرست لغات جدید لانگمن (1989)، فرهنگ ریشه‌شناسی انگلیسی از انتشارات بلومزبری (1990) حسن تعبیر (1993) فرهنگ زبان عامیانه نوین آکسفورد (1992) راهنمای اساسی به زبان انگلیسی از انتشارات آکسفورد (1995)، فرهنگ زبان عامیانه آکسفورد(1998) لغات سده بیستم (1999) و فرهنگ ریشه لغات کتب و مدارس آکسفورد(2002) را نام برد.

وی همچنین ویرایشگر چاپ هفدهم فرهنگ امثال و حکم (2005) از انتشارات بریور را بر عهده داشت.

وی علاوه بر موارد یاد شده، 15 سال به آموزش دوره‌های فرهنگ‌نگاری در سطح کارشناسی ارشد دانشگاه ساری لندن اشتغال داشته است.

آیتو ستون لغات را در روزنامه آبزرور می‌نوشته و اکنون به طور مرتب در رادیو و تلویزیون انگلستان درباره لغات و زبان سخنرانی می‌کند.

از این فرهنگ‌نویس نامی کتاب «فرهنگ ریشه شناسی انگلیسی» با ترجمه حمید کاشانیان از سوی انتشارات فرهنگ نشر نو و معین برگردان فارسی و عرضه عمومی شده است

کد خبر 77474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز