پنجشنبه ۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

عباس دامغانیان: هاینریش بل می‌گوید: ای کاش می‌دانستید که انسان ممکن است در چه نوع انتظارهایی به سر برد.

هاینریش بل

 آدمی در انتظار همه‌چیز می‌تواند باشد. همه آنچه که مابین هیچ است و عالم لاهوت! آری! مردمی هم هستند که در انتظار هیچ به سر می‌برند.

هاینریش بل در سال 1917میلادی در شهر کلن آلمان متولد شد. او سال‌های بین 1939 تا 1945 را در جبهه‌های جنگ جهانی دوم گذراند و پس از پایان جنگ، همچون ستاره‌ای تابناک، به عنوان یکی از قدرتمندترین نمایندگان نسل جوان آن زمان در آسمان ادبیات بعد از جنگ آلمان ظاهر شد و تا پایان عمر درخشید.

در آن روزگار که آلمان در موقعیت و آغازی دیگر قرار گرفته بود، این نویسنده بزرگ با خلق آثار پربار خود کوشید تا ضمن انتقاد از فاشیسم هیتلری و اوضاع اجتماعی نابسامان بعد از جنگ، مانع فرار انسان‌ها از واقعیت‌های زندگی شود و آنان را برای تلاش در راه سازندگی، ترغیب و تشویق کند. او در شمار معدود نویسندگانی است که توانسته‌اند موقعیت‌ها را موشکافی و ارتباط آنها را با انسان‌ها به‌دقت بررسی کنند.

بل برای خواننده‌اش همه چیز را همانگونه که هست، می‌گوید. حقایقی را تشریح می‌کند که معمولا به دلیل ترس از عواقب احتمالی ناخوشایند، به‌سادگی تمام پنهان نگه داشته یا نادیده گرفته می‌شوند.

او زندگی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد؛ زندگی انسان‌هایی را که هر یک به گونه‌ای نسبت به هستی و موجودیت خویش بی‌اعتنا هستند، گذشته را نفرین می‌کنند و چون توانایی مطابقت یا مبارزه با وضع موجود را ندارند، ناچار همه چیز را متحمل می‌شوند و عاجزانه تسلیم می‌شوند.

آثار وی با فشردگی خاص و وسعت ادبی بسیار غنی در قالب بیان دقیق و نادر و در عین حال ساده، سرنوشت پرفرازونشیب بشر را تشریح می‌کند؛ سرنوشتی که عواقب هستی به‌مخاطره‌افتاده در جامعه مدرن را قابل رویت می‌سازد.
بل دلسوزانه و با ظرافت و عمق هر چه بیشتر، این مهم را به انجام رسانده و پیوسته در پی یافتن درمان بوده است.

عشق شدید این نویسنده بزرگ به همنوع، وی را بر آن داشته که به بررسی روابط افراد در خانواده بپردازد و روش‌های مختلف زندگی را موشکافانه، غالبا به صورت نقل خاطره، یا رویایی و گاه به زبان طنز زیر ذره‌بین قرار دهد.

فریاد اعتراض او در همه حال نسبت به ظلم و بیدادگری زورمندان و قدرت‌های کلیسایی و ناهنجاری‌ها و زشتی‌های زندگی به گوش می‌رسد.
در سال 1972 به دنبال شهرت و محبوبیتی جهانی و کم‌نظیر، جایزه ادبی نوبل به وی اهدا شد.

نوشته‌های بسیار متعدد و متنوع بل شامل داستان‌های کوتاه – که بیش از سایر آثارش مورد علاقه او بوده است – نمایشنامه‌های رادیویی، سخنرانی‌ها، طنز و نقدهای ادبی و سیاسی و رمان است.

هاینریش بل در تاریخ 16 ژانویه 1985 در سن 68سالگی چشم از جهان فروبست.

کد خبر 6614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز