مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: پیتر وار هیگز (Peter Ware Higgs)‏ در سال ۱۹۲۹ در شهر نیوکاسل انگلستان به دنیا آمد.

پیتر وار هیگز (Peter Ware Higgs)‏

وی فیزیک‌دان انگلیسی و استاد دانشگاه ادینبورگ است. او همچنین ارائه دهنده نظریه شکست متقارن در برهمکنش الکتروضعیف و پیشنهاد دهنده‌ ذره بنیادی بوزون هیگز یا ذره خدا (God Particle) است.

پیتر وار هیگز (Peter Ware Higgs)‏

پیتر هیگز،‌ فیزیکدانی که وجود ذره بوزون هیگز را پیش‌بینی کرده‌بود، به عنوان یکی از افتخارات سال 2012 شناخته شد.

هیگز در دهه 1960 به همراه تعدادی از فیزیکدانان مکانیزمی را ارائه دادند که می‌توانست چگونگی ایجاد جرم در بنیادی‌ترین بخش‌های جهان هستی را تشریح کند.

این مکانیزم وجود ذرات هیگز را پیش‌بینی می‌کرد، ذره‌ای که در سال 2012 توسط برخورد‌دهنده بزرگ هادرون کشف شد.

پیتر هیگز در دانشگاه ادینبورگ اولین فردی بود که در سال 1964 نشان داد که یک ذره جدید موسوم به بوزون یک محصول جانبی از حوزه جرم دهنده است. این یک گام حیاتی بود چراکه به دانشمندان این فرصت شکار را برای آزمایشاتشان داد.

پیتر هیگز به واسطه این کشف خود در میان گروهی 65 نفره از برترین افتخارات سال 2012 که در زمینه‌های هنر، ‌موسیقی، علوم،‌ سیاست، صنعت و مذهب دستاورد قابل توجهی داشته‌اند، قرار گرفت.

کشف ذره بوزون هیگز در ماه جولای سال 2012 منجر به انتخاب بلافاصله این فیزیکدان به عنوان شوالیه علمی شد. وی در همین سال نیز به عنوان کاندیدای نوبل فیزیک انتخاب شد.

پیتر هیگز در سال 2012 به خاطر ارزش ملی قابل توجهی که برای بریتانیا داشته‌است در لیست افتخارات سال قرار گرفت و جایزه افتخار سال را به همراه گروهی دیگر از افتخار‌آفرینان در زمینه‌های مختلف دریافت کرد.

کد خبر 196168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز