همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در افتتاحیه پنجمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در خصوص، دستور کار مجلس خبرگان،انتخابات ریاست جمهوری و نوآوری‌های تکنولوژیک کشور سخنانی ایراد کرد

به گزارش ایسنا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به در پیش داشتن انتخابات دهم ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: زیبنده جامعه‌ اسلامی ماست که با دیگران تفاوت‌هایی داشته باشد و قطعا بداخلاقی و شیوه‌های نادرست غیرعقلانی به هیچ عنوان زیبنده نظام ما نیست، بلکه باعث سرشکستگی کسانی است که به خاطر اسلام و انقلاب جهاد کرده‌اند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: موضوع انتخابات ریاست جمهوری مدتی است مساله اول محافل و رسانه‌هاست که ان‌شاءالله سر موعد با مقررات موجود به خوبی برگزار خواهد شد. مهم‌ترین وظیفه‌ متولیان انتخابات هم این است که قانون را رعایت کنند تا بدین وسیله بتوانند موجبات تقویت حضور مردم در انتخابات را فراهم کرده باشند.

وی افزود: امیدواریم انتخابات پرشور و با حضور حداکثری مردم برگزار شود که این باعث اعتبار نظام و از شاخصه‌های وفاداری مردم است؛ همان‌طور که راهپیمایی سی‌امین سال پیروزی انقلاب هم نمایش عظیم حضور مردم، اعتبار نظام را چندین پله در 30 سالگی انقلاب بالا برد. ما هم این خواسته را به طور جدی از مردم داریم که در انتخابات هم حضور پرشوری داشته باشند. البته ما نیز باید وسایل حضور مردم را فراهم کنیم.

خبرگانی‌ها برای حفاظت از انقلاب ایران در صحنه باشند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع بحث اجلاس چهارم این مجلس نیز یادآور شد: مساله‌ای که در اجلاس پیش به طور جدی مورد بحث قرار گرفت و مجلس خبرگان پیشتاز آن بود، بحث یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی بود که آقایان ضمن شنیدن نظرات دولت، نظرات‌شان را ابراز کردند. مسائل و دغدغه‌هایی که عنوان شد، تاکنون ادامه دارد و این بحث‌ها در مجلس با کمی تفاوت در حال انجام است. جای خوشحالی است که خبرگان بیش از دیگران با آگاهی این بحث را در دستور کار قرار داد.

وی تاکید کرد: ان شاءالله مجلس و دولت با همکاری کامل این مساله را برای سال آینده به گونه‌ای شکل دهند که با وجود کاهش منابع بودجه و افزایش هزینه و اتکا به درآمد نفت، بتوانیم سال آینده را با بودجه متوازن و عاقلانه پشت سر بگذاریم. این موضوع قطعا همکاری دولت و مجلس را می‌طلبد. ما هم به عنوان ناظر در مجمع این بحث را زیر نظر داریم.

وی با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی برنامه پنجم در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: سیاست‌های کلی خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال شد و معظم‌له با دقت بسیار با شرایط موجود سیاست‌ها را بررسی و ابلاغ کردند. اگر چشم‌انداز سیاست‌های ابلاغی رهبری مراعات شود در تدوین و اجرای برنامه پنجم می‌توان کشور را به نقطه‌ خوبی رساند.

بحث ماهواره، موشک‌ها و نیروگاه بوشهر از افتخارات دفاع مقدس و شهداست

وی در ادامه با تقدیر و تشکر از ارسال ماهواره به فضا گفت: این برای اولین بار است که ماهواره جمهوری اسلامی ایران به دور زمین می‌چرخد و اطلاعات را مخابره می‌کند. هم‌چنین شاهد بودیم که قدرت موشکی ایران در چند صحنه خود را نشان داد. هم‌چنین طرح درازمدت نیروگاه اتمی بوشهر که به مرحله‌ نهایی نزدیک شده بود نیز به صورت مجازی اقدامات آزمایشی آن انجام شد. ما امیدواریم دولت روس به تعهداتش عمل کند و تاخیرات پی‌درپی و غیرمعقول در قطعه آخر تکرار نشود. اگرچه به نظر می‌رسد در پشت پرده آمریکایی‌ها وارد شده و فشارهایی را وارد می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: بحث ماهواره، موشک‌ها و نیروگاه بوشهر از افتخارات دوران دفاع مقدس است. آن روزها وقتی احساس نیاز جدی به این صنایع می‌شد، پایه‌های آن محکم شد. البته نیروگاه بوشهر مربوط به دوران پیش از انقلاب است اما پایه‌گذاری صنعت موشکی، ماهواره‌ای و فضایی و پی‌گیری بحث هسته‌یی را باید از افتخارات دوران دفاع به حساب آورد که شهدا در این بخش سهم زیادی دارند.

محاکمه‌ جنایتکاران جنگی باید پی‌گیری شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود، جنگ غزه را صحنه نمایش خیر و شر و قلمرو شیطان و فرشته توصیف کرد و گفت: شاهد بودیم که جمعیت کوچکی در محیطی در محاصره با ارتشی که می‌گویند مقتدرترین است جنگید و 22 روز با آن درگیر بود. اسرائیل هم تمام شقاوت‌های ممکن را در غزه انجام داد. حقیقتا این پیروزی افتخار بزرگی برای مقاومت و مردم فلسطین است که توانسته‌اند در این تهاجم پیروز شوند.

وی خاطرنشان کرد: افتخار بزرگ در غزه متعلق به مردم منطقه است که صبورانه تحمل کردند و ننگ بزرگ برای اسرائیل است که با اشتباهاتش در تاریخ معاصر ما ننگ بزرگ و شکست مفتضحانه‌ای را در تاریخ ثبت کرد. موضوع مهم این است که بحث بازسازی غزه، رفع محاصره از مردمی که در تنگنا و سختی زندگی می‌کنند و محاکمه‌ جنایتکاران جنگی پی‌گیری شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به افزایش موج درخواست محاکمه‌ اسرائیل به عنوان جانیان جنگی گفت: صدها حقوقدان از دادگاه لاهه خواسته‌اند که آن‌ها را به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه کنند و این هم دور از دسترس نیست اما احتیاج به پی‌گیری دارد. اگر این اتفاق بیافتد برای اولین بار در همه عمر سلطه‌ صهیونیست‌ها در منطقه و حامیان آن‌ها برای حمایت از مظلومان در تاریخ ثبت خواهد شد. ما هم باید در این میدان تلاش بسیاری داشته باشیم.

وی با بیان این‌که " پس از شکست اسرائیل در لبنان و غزه گرفتاری‌های سیاسی بسیاری برای آن‌ها پیش آمد" گفت: موج معکوس مهاجرت، ضعف در تشکیل کابینه و بی‌اعتمادی مردم به اسراییل از جمله این گرفتاری‌هاست. هوشیاری ما در این میدان اهمیت بسیاری دارد که بتوانیم این مسائل را به خوبی رصد کنیم.

وی با اشاره به نقطه ضعف دنیای اسلام به‌ویژه دولت‌ها در حمایت از فلسطین تاکید کرد: دولت‌های عربی باید در آینده پاسخگو باشند. البته ما امیدواریم این اشتباهات را جبران کنند و حداقل مقدمات بازسازی غزه را فراهم کنند.

خبرگانی‌ها برای حفاظت از انقلاب ایران در صحنه باشند

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که " تحریکات زیادی برای قرار دادن ایران در مقابل کشورهای عربی وجود دارد" گفت: متاسفانه شاهد هستیم که تلاش می‌شود انقلاب اسلامی در برابر کشورهای عربی، خطر معرفی شود که نشانه‌های آن در مصر و مراکش وجود دارد. ما امیدواریم این تحریکات و کارهای نفاق‌افکنانه ادامه پیدا نکند؛ چراکه ایران بهترین دوست آن‌هاست.

وی افزود: یکی از وظایف ما خبرگانی‌ها این است که مراقب باشیم شرایط را در نظر داشته باشیم و برای حفاظت از انقلاب ایران در صحنه باشیم.

سفر موفق به عراق

وی با اشاره به سفر خود به عراق به دعوت رسمی رئیس‌جمهور این کشور گفت: جمع‌بندی این سفر نشان می‌دهد که ان‌شاءالله سفر موفق، کارساز و آینده‌سازی را در روابط دو کشور داشته‌ایم. در عراق جریانی از بقایای حزب بعث وجود دارد که پیش از ورود هیئت ایرانی به عراق تبلیغات می‌کردند که کسی می‌خواهد وارد این کشور شود که مسئول جنگ‌های 8 ساله و خرابی‌های عراق است. در این تحریکات از مردم تقاضای تظاهرات شده بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: توصیه‌هایی به من شد که در این شرایط به صلاح نیست به این کشور سفر کنیم اما این شرایط همیشه وجود خواهد داشت. از سویی هم دوستان ما در عراق اصرار داشتند که این سفر به‌ موقع انجام شود. خوشبختانه در طول این سفر شاهد بودیم که نوری مالکی، جلال طالبانی و شخصیت‌های دیگر عراقی، حرف‌های بزرگی در طرفداری از موقعیت ایران زدند و بحث‌شان این بود که عراق مرهون کمک‌های ایران است و برای بازسازی عراق و مدیریت این کشور هم احتیاج به تجربه‌ ایران دارد.

وی با اشاره به پوشش گسترده‌ رسانه‌های داخلی عراق و رسانه‌های خارجی یادآور شد: در طول این سفر به خاطر نگرانی از توطئه‌ها کاروان بی‌سابقه‌ای به راه افتاده بود. البته ما تعداد زیادی هم محافظ به توصیه‌ دوستان در داخل و عراق به همراه داشتیم.

وی تاکید کرد: در طول این سفر مساله مهم بحث حضور آمریکایی‌ها بود. در تمام این یک هفته ما بارها از جلوی پادگان‌های آمریکایی عبور کردیم اما آمریکایی‌ها را نمی‌دیدیم و بعد اطلاع یافتیم که به آن‌ها دستور داده شده در زمان تردد هیات ایرانی در پادگان‌ها بمانند.

دیدار با علمای نجف

هاشمی رفسنجانی با اشاره به مباحث خود با علما و مراجع نجف، یکی از اهداف این گفت‌وگوها را توسعه حرم‌ها و حوزه‌ها خواند و گفت: متاسفانه ظرفیت‌ها و امکان در حال حاضر به اندازه‌ نیازمندی‌ها نیست و این کار باید با کمک ایرانی‌ها و خود عراقی‌ها انجام شود.

وی با اشاره به دیدار خود با آیت‌الله سیستانی گفت: بحث‌هایی که با ایشان داشتیم برای آینده حوزه‌ نجف، حوزه‌ علمیه‌ قم و ارتباط انقلاب اسلامی و عراق بسیار می‌تواند اهمیت داشته باشد. این گفت‌وگوها مسائل خوبی را روشن می‌کند و امیدواریم آقایانی که از این پس می‌خواهند به آن‌جا بروند بحث‌های مفصل‌تری را فراتر از مباحث تشریفاتی با ایشان داشته باشند؛ چراکه آیت‌الله سیستانی نظرات سازنده و خوبی دارند و در عراق و کشورهای اسلامی هم تاثیرگذارند. لذا همکاری حوزه، علما و سیاسیون ما با ایشان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی در بیان جمع‌بندی خود از سفر به عراق نیز تصریح کرد: به نظر می‌رسد مشکلات زمان دفاع مقدس ایران با عراق به نفع ایران حل شده و آن‌ها از ایران به عنوان دوست اصلی خود یاد می‌کنند. ما با این موقعیت ممتاز می‌توانیم تعاملات خوبی را با این کشور داشته باشیم.

تبریک هفته وحدت

رئیس مجلس خبرگان با تبریک هفته‌ وحدت نیز اظهار کرد: همه باید در جهت وحدت دنیای اسلام تلاش کنیم. این موضوع در توصیه‌های آیت‌الله سیستانی هم وجود داشت که به نفع شیعه است تا با کشورهای مسلمان دیگر هم ارتباط داشته باشد و وحدت خود را حفظ کند.

وی در پایان با تسلیت درگذشت آیت‌الله جمی و آیت‌الله مرعشی در طول دوره‌ چهارم مجلس خبرگان نیز گفت: ان‌شاءالله تا دوره‌ بعد از این تلفات نداشته باشیم و همه سالم باشید.

آیت‌الله یزدی، آیت‌الله سیداحمد خاتمی و حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی در جایگاه هیئت رئیسه حضور داشتند.

هم‌چنین چهره‌هایی همچون هاشمی شاهرودی، حسن روحانی، علی فلاحیان، مهدوی کنی، واعظ طبسی، موحدی کرمانی، مصباح یزدی، حسینی بوشهری، حائری شیرازی، احمد جنتی، محمد قمی، مقتدایی و علم‌الهدی در این اجلاس حضور داشتند.

کد خبر 76967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز