همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت از برگزاری جلسه با آیت‌الله حکیم، گفت‌وگو با آیت‌الله سیستانی و اعتراض بعثی‌ها از سفر وی به عراق خبر داد.

به گزارش ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  بعد از سفر شش روزشه‌اش به عراق  در خصوص این سفر در جمع خبرنگاران گفت:جلسه‌ای که با آقای حکیم داشتیم جریانات مختلف نیز در جلسه حضور داشتند و از ما درخواست می‌کردند که چرا ایران در عراق حضور بیشتری ندارد و معتقد بودند که عراق اکنون به پشتیبانی ایران نیازمند است و آن‌ها از ما می‌خواستند در عراق دخالت کنیم و می‌گفتند نگران تهمت‌های دیگران در این خصوص نباشیم و من هم گفتم که همکاری ما مشروط به خواست شماست.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: در عراق ملاحظات امنیتی همیشه وجود دارد و این سفر, سفر خاصی برای ما بود و توانستیم با جمع زیادی از شخصیت‌های عراقی دیدار کنیم.
وی افزود: بخش دیگری از سفر که زیارت بود در حد اعلاء توانستیم به آرزوهایمان برسیم و عتبات مقدس را با فرصت زیارت کردیم و یک نکته زیبایی که در این میان وجود داشت یک ضریح چوبی دور برخی قبرها ساخته بودند که عراقی‌ها به ما اجازه دادند داخل ضریح برویم و توانستیم قبرهای دو امام و مادر و عمه امام زمان(عج) را زیارت کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: این سفر بسیار برای ما روح‌افزا بود و عمدتا زواری که در عراق بودند، ایرانی بودند و به ما بسیار محبت می‌کردند و هنگامی که هیئت ایرانی را می‌دیدند، همه چیز را فراموش می‌کردند و دور ما حرکت می‌کردند و آنها هم به شعف می‌آمدند که امنیت در عراق به گونه‌ای است که هیئتی آزادانه در عراق حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: بخش دیگر این سفر مذاکره با مقامات عراقی بود که به خوبی انجام گرفت و هر فردی که به نحوی با کار ارتباط داشت وفرصت ایجاد شد با آن‌ها مذاکره کردیم و این مذاکرات باعث شد تا رشته‌های همکاری ما با عراق تقویت شود و ما در این سفر کار اجرایی و قصد قرارداد بستن هم نداشتیم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در سفر به نجف با علما و مراجع آن‌جا مذاکره کردیم و مخصوصا به دیدار آیت‌الله سیستانی رفتم که وی نقش مهمی در هدایت عراق ایفا می‌کند و درباره مسائل ایران و عراق و مسائل بین‌المللی ایران با آیت‌الله سیستانی مذاکره کردیم و به نظرم ملاقات با ایشان بسیار مفید بود.

وی با اشاره به جلسه هیات ایرانی با رئیس مجلس اعلای عراق اظهار داشت: جلسه‌ای که با آقای حکیم داشتیم جریانات مختلف هماهنگی در عراق در جلسه حضور داشتند و از ما درخواست می‌کردند که چرا ایران در عراق حضور بیشتری ندارد و معتقد بودند که عراق اکنون به پشتیبانی ایران نیازمند است و آن‌ها از ما می‌خواستند که در عراق دخالت کنیم و می‌گفتند نگران تهمت‌های دیگران این خصوص نباشیم و من هم گفتم که همکاری ما مشروط به خواست شماست.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اطمینان بالایی از سوی عراق نسبت به ایران وجود دارد و من از صداوسیما درخواست می‌کنم که جلسه ما با مجلس اعلای عراق را از تلویزیون پخش کند تا این تهمت‌ها که می‌گویند ما در عراق دخالت می‌کنیم با نظر خود عراقی‌ها برای مردم تشریح شود.

وی اضافه کرد: در استان‌ها هم با مسئولین صحبت کردیم و آن‌ها درخواستشان این بود که بخش خصوصی ما بیشتر در عراق فعالیت کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ذهنیت مردم ما این است که در عراق امنیت وجود ندارد، گفت: جالب است هیئت ایرانی که به این بزرگی بود، وقتی در خیابان‌ها حرکت می‌کرد، هیچ مزاحمتی را ندیدیم و فضا بسیار امن بود و از راه دور هم هیچ تعرضی به هیئت ایرانی نشد و ما حدود دو سوم جاده‌های عراق را به راحتی و بدون هیچ مشکلی پیمودیم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: در حرم‌ها خیلی دستمان باز بود و امنیت خوبی هم در آن‌جا وجود داشت و در این شش روزی که ما در عراق بودیم به جز یک تصادف کوچک هیچ حادثه‌ای برای هیئت ایرانی پیش نیامد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: بعثی‌ها از آمدن من به عراق ناراضی بودند و قبل از اینکه من به عراق سفر کنم سلفی‌ها تحرکاتی را انجام می‌دادند ولی آن‌چنان منزوی شده‌اند که هیچ کاری نتوانستند بکنند. این سفر نشان‌دهنده جدی بودن روابط ایران با عراق است و آن ارتباط صمیمی که ما آرزویمان بود الان میان دو کشور وجود دارد.

وی افزود: وضع موجود در حرم‌ها برای زوار مناسب نیست و جمعیت زیادی در حرم‌ها متراکم است و اداره کردن آن‌جا هم سخت است و باید حرم‌ها را توسعه داد و از قدیم هم رسم بوده است که عتبات عالیات را ایرانی‌ها می‌ساختند و در توسعه حرم‌ها هم ایرانی‌ها باید شریک شوند و از بخش خصوصی و هنرمندان می‌خواهیم که در این زمینه با عراقی‌ها همراه شوند تا توسعه سریع صورت بگیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توسعه عراق بعد از جنگ گفت: در بغداد که رفتیم کار قابل توجهی مشاهده نشد و آن‌جا هنوز فضا امنیتی است ولی در نجف و کربلا توسعه در حال انجام است.

وی ادامه داد: عراقی‌ها واقعا از ما خواسته‌اند که در عراق حضور فعالی داشته باشیم و به نظرم زمینه همکاری میان دو کشور خیلی خوب است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تماس تلفنی‌اش با جلال طالبانی در پایان سفرش به عراق اظهار داشت: در تماسی که با آقای طالبانی برای تشکر از میزبانی آن‌ها داشتم، گفتم که عراقی‌ها در میزبانی هیات ایرانی سنگ تمام گذاشته‌اند و من صمیمانه از شما تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در خصوص برخی نگرانی‌ها قبل انجام این سفر تصریح کرد: من همواره در جریان امور عراق هستم و نگران این سفر نبودم و انتظار هم نداشتم که این حد از امنیت را در عراق ببینم و احتمال می‌دادم در کنار کاروان ما حوادثی اتفاق بیفتد که هیچ حادثه‌ای رخ نداد و در این مدت هم ما فقط یکی دو بار قیافه سربازهای آمریکایی را دیدیم و در بقیه جاها عراقی‌ها بر کارها مسلط بودند.

کد خبر 76702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز