همشهری آنلاین: قشقاوی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، میانجی‌گری ترکیه بین ایران و آمریکا، ت دستگیری خبرنگار آمریکایی و دیگر مسائل خارجی کشور با خبرنگاران سخن گفت

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تردیدها در مورد راه‌اندازی کامل نیروگاه بوشهر محلی از اعراب ندارد خاطرنشان کرد: با پیش‌راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر این اطمینان در ایران حاصل شده که در آینده‌ی نزدیک به سمت راه‌اندازی کامل نیروگاه پیش‌ رویم.

حسن قشقاوی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات قائم مقام وزارت خارجه مبنی بر راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شهریورماه سال آینده گفت: هیچ مشکلی در مورد راه‌اندازی این نیروگاه وجود ندارد و طرفین به صورت جدی بر اتمام آن تاکید دارند و نیروگاه طبق برنامه در موعد مقرر راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: طرفین بر اتمام نیروگاه جدی هستند و همانطور که متخصصان فنی گفته‌اند یک زمان عادی برای تست بخش‌های مختلف آن نیاز است که باید اعمال شود.

قشقاوی در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد میانجی‌گری ایران به ترکیه در مورد روابط با آمریکا که اردوغان آن را در یک مصاحبه عنوان کرده بود گفت: اظهارات اردوغان و باقی دوستان و برادران ترکیه‌ای ما از سر خیرخواهی، ‌دلسوزی و لطف و عنایت است اما هیچ بحث جدیدی در این خصوص وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بین ایران و آمریکا کانال مسدود‌ شده‌ای وجود نداشته و در طول این سی سال در چارچوب دیپلماتیک و دفاتر حفاظت منافع تبادل نظرها صورت گرفته و حادثه‌ غیرمترقبه‌ای روی نداده و کانالی مسدود نشده که کسی بخواهد آن را باز کند.

قشقاوی تصریح کرد: هیچ درخواستی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره و میانجی‌گری ترکیه در مورد روابط با آمریکا صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نصب سانتریفوژهای جدید گفت: جزییات فنی کار را باید از متخصصان پرسید اما آنچه مسلم است همه‌ی فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس قرار دارد و تمامی برنامه‌های مدون جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری حقوق هسته‌‌ای‌اش تحت نظارت آژانس و براساس مفاد جامع پادمان در حال انجام است.

قشقاوی همچنین در پاسخ به سوال دیگری‌ در مورد اجلاس سه جانبه روسای جمهور کشورهای فارسی‌زبان در افغانستان اظهار داشت:‌ بنا نیست در افغانستان چنین اجلاسی برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آزادی دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در اربیل گفت: تلاش‌هایی از سوی ایران به ویژه در دیدارهای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه با همتایشان در این خصوص صورت گرفته و اظهاراتی از طرف صلیب سرخ عراق و قائم مقام وزیر خارجه‌ عراق داشتیم که امیدواریم حاصل تلا‌ش‌ها به زودی منجر به آزادی آنها شود.

وی هرگونه اخبار مربوط به توقیف کامیون ایرانی حامل کتاب‌هایی با مضامین توهین به ملیت پشتون در افغانستان را رد کرد و گفت: هیچ گزارشی در این خصوص نداریم و ارتباط ما با طوایف مختلف افغانستان از گذشته مطلوب بوده و ما سال‌های سال میزبان آنها بوده‌ایم. رابطه‌ی عمیق و صمیمانه‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و تمام قبایل و در مجموع ملت افغانستان برقرار است.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد نفوذ افراد القاعده به ایران و اقدام به تبلیغات ایدئولوژیک توسط آنان پرسید که وی در پاسخ گفت: مشکل تردد‌های مرزی را ما هم با برادران افغانی و هم برادران پاکستانی داریم که از جمله بحث‌های مهمی بود که در سفر وزیر کشور پاکستان به ایران صورت گرفت که امیدواریم از ورود افراطیون جلوگیری شود؛ همان‌گونه که این اقدامات در مورد اشرار، قاچاقچیان و مجرمان جرائم سازمان یافته صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سفر وزیر کشور پاکستان و گفت‌وگوهای صورت گرفته مطلوب بوده و دورنمای مناسبی در جهت تامین امنیت مرزها و مقابله با اشرار و افراطیون وجود دارد که می‌تواند از نفوذهای احتمالی جلوگیری کند.

قشقاوی در ادامه حجم گسیل سرمایه‌ها به کشورمان پس از بحران اقتصادی غرب را نیز فزاینده و رو به رشد خواند و اظهار داشت: ارزیابی‌ هیات‌های مختلف در این مساله تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران دارای ارتباط مناسب با کشورها، بازار مصرف مناسب، قانون خوب سرمایه‌گذاری و امنیت است که به نظر من باید در این راستا هماهنگی ارگان‌ها بیشتر و نظام بروکراسیک سهل‌تر شود. تا بتوانیم عطش سرمایه‌گذاری را پاسخ دهیم.

وی همچنین به شورای حکام که قرار است امروز جلسه‌ای داشته باشند توصیه کرد که با توجه به روشن بودن رویکردهای فنی و حقوقی کار تحت تاثیر فضاسازی‌های سیاسی قرار نگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: قبل از ما البرادعی نیز بر این مساله تاکید کرده و خواسته بود که بحث‌ها سیاسی نشود و لذا به هر اندازه که بحث‌ها حقوقی باشد و سیاسی نباشد می‌توان به نتیجه رسید چرا که چارچوب فعالیت‌های ما روشن است.

قشقاوی همچنین نیروگاه اتمی بوشهر را دارای بالاترین استاندارد و ایمنی و تحت نظارت آژانس عنوان کرد، و در پاسخ به این پرسش که آیا ایران کنوانسیون‌ ایمنی اتمی را امضا کرده است یا خیر؟ اظهار داشت: هیچ‌جای نگرانی در مورد استانداردهای نیروگاه اتمی بوشهر وجود ندارد. از 146 کشور عضو آژانس تنها 31 کشور به این کنوانسیون پیوسته‌اند.

قشقاوی همچنین طرح هرگونه مباحثی مربوط به غرامت جنگی ایران از عراق در سفر نوری المالکی را رد کرد.

خبرنگاری از وی در مورد توقیف خبرنگار آمریکایی به نام رکسانا صابری پرسید که وی در پاسخ گفت: کارت خبرنگاری این خانم از سال 85 مسترد شده و ایشان نباید به صورت غیرمجاز در صدد دریافت اخبار و اطلاعات از ایران باشند و پرونده ایشان در دست بررسی است اما باید اطلاعات بیشتر را از حوزه‌ قضایی دریافت کنید.

وی همچنین از سفر وزیر خارجه‌ ایتالیا به تهران در ماه مارس، حضور وزیر امور خارجه‌ در اجلاس ادواری حقوق بشر در ژنو، سفر متکی به صربستان در اواخر هفته‌ جاری، سفر رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دانمارک به تهران، حضور وزیر انرژی روسیه و معاون وزیر خارجه‌ گرجستان در تهران ، سفر وزیر بازرگانی قبرس به کشورمان براساس دعوت همتای ایرانی‌اش ، برگزاری کنفرانس حمایت از فلسطین در روزهای 14 و 15 اسفند که بین 16 تا 20 هیات پارلمانی در سطح رئیس ‌مجلس و بسیاری از هیئت‌های دیگر از 80 کشور جهان در سطوح عالیه در این کنفرانس شرکت می‌کنند ، برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو اکو در 21 اسفند و شورای وزیران اکو در 19 اسفند در تهران خبر داد.

وی اضافه کرد: کنفرانس حمایت از فلسطین سه کمیته‌ مهم دارد که کمیته‌ قضایی آن از فردا با حضور 50 حقوقدان از سراسر دنیا کار خود را آغاز و مستندات جنایات رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار می‌دهد و به دنبال تبادل اسناد متقن برای زمینه‌ سازی محاکمه‌ سران جنایتکار این رژیم که همچنین در این اجلاس شخصیت‌ها، علمای بزرگ و سران گروه‌های مختلف فلسطینی و از جمله رئیس مجلس ملی فلسطین نیز در آن حضور پیدا می‌کنند.

به گفته‌ قشقاوی محورهای مورد گفت‌وگو در اجلاس سران و شورای وزیران اکو بررسی موافقت‌نامه‌ اکو، تصویب موافقت‌نامه‌ جدید، تسهیل در صدور روادید تجار، اتصال برق کشورهای عضو، بازسازی افغانستان و رابطه‌ی اکو با دیگر سازمان‌های منطقه‌‌ای می‌باشد.

خبرنگاری از قشقاوی در مورد جنایت علیه شیعیان در پاکستان و عربستان پرسید که وی در پاسخ گفت:‌مراجع عظام به اعتبار جایگاه والا در جهان تشیع انتظارات و دغدغه‌ها خود را بیان کردند و وزارت خارجه با ارسال گزارش مکتوبی از واقعیات خدمت مراجع و در فرصت‌های بعدی با حضور وزیر امور خارجه در حضور آنها دیدگاه‌ها و واقعیت‌های موجود را بیان می‌کند.

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد سفر وزیر خارجه‌ ایتالیا و شرکت ایران در اجلاس حاشیه‌ گروه هشت در مورد افغانستان گفت: در گفت‌وگوی تلفنی فراتینی با متکی این بحث مطرح شد و متکی عنوان کرد که باید برای برداشتن گام‌های بلند باید به بحث‌های فراتر از مکالمات تلفنی پرداخت و این مساله مایه‌ اصلی سفر فراتینی در ماه مارس به ایران است. به گفته‌ وی، در سفر مدیرکل غرب اروپا به رم نیز این موضوع مطرح شده است.

قشقاوی در پاسخ به پرسشی در مورد شروط ایران برای شرکت در اجلاس افغانستان گفت: باید اجلاس مفید و سازنده باشد و ما ایده‌هایی برای بهبود وضعیت و تقویت روند بازسازی و مبارزه با مواد مخدر داریم اما اینها در قالب شرط مطرح نیست.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در اجلاس‌های قبلی نیز همراه ما شرکت داشتند و این مساله چیز شگفت‌انگیزی نیست و مسبوق به سابقه است و بیانگر مساله‌ خاص و ویژه‌ای نیز در اجلاس آتی افغانستان نمی‌باشد.

خبرنگار دیگری از قشقاوی در مورد اظهارات یکی از مقامات آمریکایی در مورد نزدیکی ایران برای دستیابی به یک بمب اتم پرسید که وی در پاسخ گفت: بلافاصله یک مقام دیگر آمریکایی این مساله را تکذیب کرد. این ادعای آنها درست نیست و هر فرد فنی آن را رد می‌کند؛ برای تحقق این مساله باید ایران از ان‌پی‌تی خارج شود و بعد اثبات شود که ایران به دنبال تکنولوژی بالای غنی‌سازی اورانیوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد درخواست مشاور هنری رئیس‌جمهور از هالیوود برای عذرخواهی از ایران اظهار داشت: اعضای هیئت منصفه، ژوری و اعطا‌کننده‌ جایزه‌ اسکار طی یک دعوت صنفی و شخصی توسط خانه‌ سینما در تهران حضور دارند و ما ضمن احترام به میهمانان وارده نکته‌ای که مشاور رئیس‌جمهور گفته‌اند را تائید می‌کنیم.

وی ادامه داد: اخباری که ما در مورد رویکردهای هالیوودی داریم مبتنی بر این است که تاریخ قبل از اسلام و هویت اسلامی ما را مورد هدف قرار داده‌اند ضمن اینکه بنیانگذاران و سهام‌داران هالیوود مشخص می‌باشند؛ بسیاری از این حرف‌ها از سر توهم و توطئه نیست بلکه مربوط به اخبار فیلم‌های در دست ساخت است و باید تعصب ویژه‌ای در مورد هویت باستانی ایران داشته باشیم.

کد خبر 76319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز