در شمال شرق تهران و محله لویزان، یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های تهران بر فراز تپه‌ای درست روبه‌روی آستان امامزادگان ۵ تن لویزان  بنا شده‌ است. در محوطه وسیع بالای تپه، ردیف سنگ‌قبرها دیده می‌شود و در شیب تپه، زیر سایه درختان توت و سدر، تا چشم کار می‌کند اموات در سکوت سنگین گورستان آرمیده‌اند.

پریرخ دادستان

به گزارش همشهری آنلاین، در بین اسامی نام‌آورانی که نشانی خانه ابدی‌شان، آرامستان لویزان است، به نام «پریرخ دادستان»، مادر علم روان‌شناسی ایران، می‌رسیم.

مادر روانشناسی ایران

کمتر کسی است که «پریرخ دادستان» را نشناسند و درباره‌اش چیزی نشنیده باشد. دکتر دادستان که او را بحق «مادر روان‌شناسی نوین ایران» می‌نامند، استاد و پژوهشگر بنام رشته روان‌شناسی است و در کارنامه افتخارات خود، مدیریت دفتر مطالعات و تحقیقات علوم انسانی، مسئولیت در نخستین مرکز هدایت حرفه‌ای و هدایت تحصیلی را دارد. او از چهره‌های ماندگار در رشته روان‌شناسی است و به‌عنوان یکی از نخستین و معدود مؤلفان در سطح بین‌المللی، به دنبال تبیین روان‌شناسی مرضی از دیدگاه تحولی بوده ‌است. استعداد، توانایی بی‌نظیر و درخشش دکتر دادستان، توجه ژان پیاژه، روان‌شناس و زیست‌شناس مشهور سوئیسی، را به خود جلب کرد و همین امر موجب شد تا او راهنمایی پایان‌نامه دکتر دادستان را بپذیرد.

پیاژه به حدی دکتر دادستان را باور داشت که به او پیشنهاد داد مسئولیت مرکز شناختی نیویورک را برعهده بگیرد، اما عشق دکتر دادستان به میهن‌مان، باعث شد تا او این پیشنهاد را نپذیرد. استدلالش هم این بود که «امثال من در کشور شما زیاد است، اما در کشور خودم نه. پس باید به ایران برگردم.» دکتر دادستان در سال ۱۳۳۹ پس از اخذ مدرک دکتری در ۲۶ سالگی به ایران بازگشت و پس از سال‌ها آموزش و پژوهش و تألیف و ترجمه ده‌ها مقاله و کتاب تخصصی روان‌شناسی، در  ۷۷ سالگی براثر سرطان درگذشت و پیکرش در آرامستان لویزان به خاک سپرده شد.  

کد خبر 746822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha