یک بررسی بزرگ جدید نشان می‌دهد که اگر بالای ۴۰ سال داشته باشید، ورزش منظم نه تنها تناسب بدنی شما را حفظ می‌کند- بلکه ممکن است مانع از بستری شدن شما در بیمارستان هم بشود.

exercise

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی پژوهشگران در این بررسی بر روی ۸۲۰۰۰ بزرگسال انگلیسی دریافتند افرادی که به طور مرتب ورزش کرده بودند، در طول سال‌های آینده با احتمال کمتری به علل گوناگون در بیمارستان بستری شده بودند. بیماری‌های عامل بستری شامل بیماری‌های رایجی مانند ذات‌الریه، عوارض دیابت و عفونت‌های شدید ادراری می‌شدند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که افراد میانسال و سالمند با افزودن فقط ۲۰ دقیقه ورزش به روتین روزانه‌شان، می‌توانند خطر بستری شدن به علت این بیماری‌ها را در طول بیش از هفت سال از ۴ تا ۲۳ درصد کاهش دهند.

کارشناسان می‌گویند یافته‌های این بررسی آنچه را افراد به طور معمول سودمندی‌های ورزش می‌شمارند، مانند بدن لاغرتر، بهبود تناسب بدنی و قلب سالمتر گسترش می‌دهد و جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان هم به این مجموعه افزوده می‌شود.

ورزش کاردیو از بستری شدن شما در بیمارستان جلوگیری می‌کند

توصیه کلی این بوده است که افراد دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش «کاردیو» (هوازی) با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه وزرش با شدت بالا در هفته انجام دهند. ورزش کاردیو به معنای ورزشی است که قلب را وادار می‌کند با سرعت بیشتری خون را پمپ کند و عرق فرد را در بیاورد: ورزش‌های با شدت متوسط شامل پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری روی سطح هموار یا کار در حیاط خانه است.

یافته‌ها این بررسی که در ژورنال  JAMA Network Open منتشر شده است، بر اساس داده‌های یک برنامه پژوهشی بزرگ در حال انجام به نام UK biobank است.

پژوهشگران در این بررسی بر حدود ۸۲۰۰۰ نفر در فاصله سنین ۴۲ و ۷۸ متمرکز شدند که یک هفته مانیتورهای مچی پوشیده بودند که فعالیت جسمی را ثبت می‌کرد.آنها به رابطه میان میزان فعالیت و احتمال بستری شدن شرکت‌کنندگان در طول سال‌های آینده توجه کردند.

پس از حدود هفت سال، بیش از ۴۸۰۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان به دلایل گوناگون کارشان به بیمارستان کشید. اما هنگامی که ۹ مورد از بیماری‌های شایع مورد توجه قرار گرفتند، افرادی که از لحاظ جسمی فعال‌تر بودند، خطر کمتر بستری شدن به علت آنها را داشتند.

این ۹ بیماری شامل بیماری کیسه صفرا، عفونت‌های مجاری ادراری، لخته‌های خونی، سکته مغزی، عوارض دیابت، ذات‌الریه، کمخونی فقر آهن، پولیپ‌های روده بزرگ و بیماری‌های دیورتیکولی (کیسه‌های کوچک در دیواره روده بزرگ) می‌شدند.

 به گفته این پژوهشگران یافته‌های این بررسی ثابت نمی‌کند که فعالیت جسمی به خودی خود مسئول این پیامدها است. برای مثال افرادی که جوان‌تر هستند، درآمد بالاتری دارند و منابع بیشتری در اختیار آنها است، با احتمال بیشتری ممکن است ورزش کنند و با احتمال کمتری در بیمارستان بستری شوند. البته این پژوهشگران می‌گویند حتی هنگامی که این تفاوت‌ها را در نظر گرفتند، باز هم فعالیت جسمی با اثر محافظتی در مقابل بستری شدن در بیمارستان همراهی داشت.

هر فعالیت جسمی از بی‌حرکتی بهتر است

ورزش همچنین سودمندی‌های فراوان شناخته‌شده‌ای دارد که ممکن است به پیشگیری از بستری شدن کمک کنند. بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که فعالیت جسمی می‌تواند باعث بهبود کارکرد ایمنی، سلامت ریه و قلب، حساسیت به انسولین و کاهش التهاب. فعالیت جسمی همچنین باعث کاهش چربی بدن، فشار خون بالا و کلسترول بالا می‌شود.

این پژوهشگران تخمین می‌زنند که فقط ۲۰ دقیقه ورزش کاردیوی با شدت متوسط تا بالا در روز برای کاهش احتمال بستری شدن به علت این ۹ بیماری شناسایی‌شده بوسیله این بررسی کافی باشد. میزان کاهش احتمال بستری شدن به علت این بیماری‌ها از کاهش ۴ درصدی در خطر بستری شدن به علت پولیپ‌های روده بزرگ تا کاهش ۲۳ درصدی در احتمال بستری شدن به علت دیابت متفاوت بود.

کارشناسان می‌گویند ورزش با شدت متوسط تا بالا طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های جسمی را در برمی‌گیرد و مقدار ورزشی که هر ردی به آن نیاز دارد بسته به هدف نهایی‌اش متفاوت است: برای مثال اگر بخواهید وزن کم کنید، هر چه کالری بیشتری بسوزانید، بهتر است.

اما پیام کلی که از این بررسی می‌توان گرفت این است که تقریبا هر فعالیت جسمی از بی‌حرکتی بهتر است و لازم نیست حتما برای بهبود سلامت‌تان برنامه ورزشی‌تان را مثلا با دویدن هرروزه شروع کنید. ضمنا حت یاگر سال‌ها سبک زندگی بیحرکت و نشسته‌ای داشته‌اید،‌هنوز برای حرکت کردن دیر نیست.

کد خبر 743485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha