حتما تا به حال شنیده‌اید که ورزش برای سلامت جسمی شماست، اما یک بازبینی جدید نشان می‌دهد که ورزش همچنین ممکن است تفاوت مهمی از لحاظ بهبودی «اختلال افسردگی عمده» ایجاد کند.

exercise

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی پژوهشگران ۱۵ بررسی موجود دارای داده‌های رابطه ورزش و افسردگی را آنالیز کردند و رابطه‌ای میان فعالیت جسمی و خطر افسردگی یافتند. این پژوهشگران تخمین زدند که حدود ۱۲ درصد از موارد افسردگی را می‌توان با انجام مقدار معینی از ورزش پیشگیری کرد.

به گفته این پژوهشگران از دانشکده پزشکی بالینی دانشگاه کمبریج فعالیت جسمی حتی هنگامی که میزان ورزش فرد در حد توصیه‌شده بهداشت عمومی (دست کم ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته) نبود، با سودمندی‌های قابل‌توجه بهداشت روانی همراه بود.

این بررسی نشان داد که افرادی که برای ۲.۵ ساعت در هفته پیاده‌روی سریع انجام می‌دهند، نسبت به کسانی که اصلا ورزش نمی‌کنند، در معرض خطر کمتر دچار شدن به افسردگی هستند.

کارشناسان می‌گویند هر نوع حرکت یا فعالیت جسمی می‌تواند از لحاظ سلامت روانی مفید باشد و لازم نیست این میزان ورزش حتما در حدی باشد که برای سلامت جسمی لازم است.

۱۵ بررسی آنالیزشده دراین مقاله شامل بیش از ۱۹۱۰۰۰ شرکت‌کننده در کل می‌شد. این پژوهشگران دریافتند که افرادی که نیمی از مقدار ورزش توصیه‌شده برای فعالیت جسمی را انجام داده‌اند، در مقایسه با بزرگسالانی که فعالیتی ندارند، ۱۸ درصد کمتر در معرض خطر افسردگی هستند. افرادی که ساعت‌های توصیه‌شده ورزش برای سلامت جسمی را انجام داده بودند، ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر افسردگی بودند. میزان سودمندی از لحاظ بهداشت روانی با افزایش ورزش به بالای این سطح کاهش می‌یافت.

افسردگی حدود ۲۸۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کند و علت اصلی بار بیماری مربوط به بهداشت روانی است. افسردگی با مرگ زودرس ناشی از خودکشی و مشکلات پزشکی دیگر ارتباط دارد.

شماری زیادی از افراد مبتلا به افسردگی تشخیص‌داده‌نشده باقی می‌مانند. همچنین مشکل است افرادی را که دچار افسردگی هستند، به انجام ورزش برانگیخت، بنابراین این یافته‌ها که هر حرکتی می‌تواند سودمندی اضافی از لحاظ سلامت روانی داشته باشد، ممکن است برای این افراد مهم باشد.

کارشناسان می‌گویند افراد باید تلاش کنند هر روز حتی اگر به مقدار اندک حرکت داشته باشند. ممکن است این فعالیت جسمی به صورت پنج تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی باشد. ممکن است در افرادی که در تمام طول روز نشسته‌اند، بلند شدن در هر ۳۰ دقیقه و ۲ دقیقه حرکت کردن باشد.

علل بسیار باعث تاثیر سودمند ورزش بر سلامت روانی می‌شوند. ورزش ممکن است گردش خون به مغز را بهبود بخشد و همچنین تاثیر مفیدی از لحاظ التهاب و پاسخ ایمنی بدن ایجاد کند. همچنین رابطه‌ای میان سلامت قلب و افسردگی وجود دارد. ورزش همچنین ممکن است منافع نامحسوسی مانند احساس قدرت ناشی از قوی‌تر شدن یا حس سلامت ایجاد کند.

کد خبر 669994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha