دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
۱ نفر

درطهران قدیم و تا حدود دهه ۳۰ یکی سرگرمی‌ها و تفریحات رایج مردم این بود که به تماشای اجرای برنامه توسط لوطی‌ها و معرکه‌گیران بنشینند و از این اوقات لذت ببرند و به میزان بضاعت و جیب خود صله‌ای به آنان مرحمت کنند.

نیکنام

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : در تهران آن روزگار که امکانات تفریحی‌آنچنانی برای استفاده مردم نداشت، معرکه‌گیری برای کشتی‌گرفتن و سرشاخ شدن با خرس یکی از تفریحات جالبی بود که پای همه را به کوچه و خیابان می‌کشاند. مردم کوچه و بازار از نزدیک و از قاب چشمانشان شاهد این‌رویارویی، جنگ دلهره‌آور و ترسناک میان آدم و یک حیوان وحشی مثل خرس بودند و این معرکه زمانی به اوج خود می‌رسیدکه در این مبارزه یکی‌شان روی زمین می‌افتاد و آن وقت بود که صدای جیغ و فریاد تماشاچیان به هوا بلند می‌شد. هرچند خرس بیچاره با غل‌ و زنجیر مهار و قدرتش در اختیار معرکه‌گردان بود؛ اما بااین‌حال تماشای صحنه کشتی آدم و خرس و تلاش برای شکست دادن رقیب، خاطرات و لحظه‌هایی را برای مردمان آن روزگار رقم می‌زد که تا مدت‌ها آن را فراموش نمی‌کردند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

حکایت خرس‌رقصان و بزرقصان در تهران

«جعفر شهری» درکتاب «طهران قدیم» درباره اوقات فراغت تهرانی‌ها در قدیم می‌نویسد: «لوطیان و معرکه‌گیران تعداد زیادی از مردم را اطراف خود جمع می‌کردند و خرس‌رقصان‌ها و بزرقصان‌ها هم در برخی خیابان‌های شهر حضور می‌یافتند که خرس و بز را سر دو پا نگاه می‌داشتند و به راه رفتن وامی‌داشتند. بزرقصان‌ها که بزها را رقصانده سر دو پا راه می‌بردند و معلق‌ زدن تعلیمشان داده بر سر تیرشان می‌کردند. آنها هر چند گاه در میدان‌ها و خیابان‌ها فعالیت می‌کردند و درواقع سرگرمی‌هایی گذرا و موقت به شمار می‌آمدند که برای چند ساعتی مردم را به دور خود گرد آورده، سپس پراکنده می‌شدند. »

کشتی با خرس یکی از سرگرمی‌های طهران قدیم

کشتی با خرس یکی از سرگرمی‌های طهران قدیم

کد خبر 743075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha