زمانی‌که مرحوم حاج‌ «علینقی غیاثی» به فرزندان خود وصیت و سفارش می‌کرد که یک‌سوم دارایی او را به ایجاد موسسه خیریه و عام‌المنفعه اختصاص دهند، ‌ شاید به فکرش خطور نکرده بود که با این تصمیم سنگ بنای یک بیمارستان بزرگ را در جنوب تهران می‌گذارد.

قاسمی

همشهری آنلاین - مریم قاسمی : قصه ساخت بیمارستان غیاثی در محدوده محله بهداشت منطقه١٨ به حدود ٧٠سال پیش برمی‌گردد. اکنون پس از گذشت این همه سال، باید بگوییم که وصیت حاج «علینقی غیاثی» معروف به «آقابزرگ» به بار نشسته و اهالی ساکن در این بخش از جنوب شهر تهران، ‌ صاحب یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های پایتخت هستند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

بیمارستان فوق‌ تخصصی غیاثی با تمام امکانات لازم برای ارائه خدمات متنوع پزشکی به شهروندان، یادگار ارزشمند آقابزرگ است. مهندس «ابوالفضل غیاثی» در حکم وارث کنونی پدر و مدیرعامل این بیمارستان برای تحقق سفارش و عمل به وصیت او تلاش می‌کند.

آغاز کار با ساخت یک درمانگاه و بعد بیمارستان

اصل و اساس کار از صرف ثلث سرمایه مرحوم علینقی غیاثی آغاز شد. مهندس غیاثی می‌گوید: «او در سال ١٣٣٧ فوت کرد و بیمارستان کنونی ابتدا به شکل یک درمانگاه در سال ١٣۵٠ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در ساختمانی با مساحت ١٢٠٠ متر به‌کار خود ادامه داد. ما قصد داشتیم بنابر سفارش پدر در اینجا بیمارستانی مجهز بنا کنیم اما مسئولان وقت به دلیل اینکه فکر می‌کردند در تهران به‌اندازه کافی بیمارستان هست، مجوز ساخت نمی‌دادند. درحالی‌که نص صریح وصیتنامه پدر، به ساختن بیمارستان در این محل اشاره داشت و باید به آن عمل می‌کردیم.»

قهرمان محله | «آقابزرگ» سنگ‌ بنای بیمارستانی بزرگ را در جنوب شهر گذاشت

دریافت مجوز ساخت از وزارت بهداشت‌ وقت

غیاثی از فراز و نشیب ساخت این مجموعه خدمات‌رسان صحبت می‌کند: «در سال ١٣٧٤ بالاخره موفق شدیم از وزارت بهداشت وقت مجوز ساخت بیمارستان را بگیریم. ابتدا قرار بود بیمارستان ١٠٠تختخوابی زنان باشد. وقتی احتیاج منطقه١٨ را دریافتیم، تصمیم گرفتیم که بیمارستان ٢۵٠تختخوابی در اینجا تاسیس کنیم و قصد بر این بود که تا ٣٠٠ تختخواب امکانات آن را به‌مرور زمان افزایش دهیم. زیربنای این بیمارستان ١٦هزار متر مربع است. تمام این ساختمان‌ها، غیر از ساختمان درمانگاه سابق، تمام بتونی‌ است و مقاومت آن برای حوادث غیرمترقبه، مثل زلزله تا مقیاس هشت ریشتر، محاسبه و تضمین شده است.»

 این بیمارستان یک‌ روز تعطیل نداشته 

غیاثی یادآوری می‌کند که از زمانی که درمانگاه ساخته شد تا به امروز که با بیمارستان فوق تخصصی روبه‌رو هستیم، اینجا یک ساعت هم کار تعطیل نشده است. با تغییرات فضای بیمارستان و افزایش امکانات آن، کادر فنی هم افزایش یافته است. وارث کنونی آقابزرگ می‌گوید: «معتقدیم که طب امروز، ‌به تجهیزات بیشتر از نیروی انسانی نیازمند است. پزشکان برای تشخیص انواع بیماری‌ها و تشخیص به موقع آن به امکاناتی همچون آزمایش، رادیولوژی، سی_. تی_اسکن، ام_ آر_آی و... نیاز دارند. ما در این سال‌ها تلاش کردیم تا تجهیزات مورد نیاز بیمارستان را تکمیل کنیم و در هر حال از این نظر نگرانی نداریم و ساکنان جنوب شهر همه خواسته‌شان را در این بیمارستان دریافت می‌کنند.»

قهرمان محله | «آقابزرگ» سنگ‌ بنای بیمارستانی بزرگ را در جنوب شهر گذاشت

میراث بزرگ آقابزرگ برای مردم

«سیدتقی حسینی»، از معتمدان باسابقه محله بهداشت، درباره موقعیت و اهمیت بیمارستان غیاثی و یادگار ماندگار آقابزرگ می‌گوید: «بدون تردید نام حاج «علینقی‌ غیاثی»، بانی اصلی ساخت این بیمارستان در جنوب شهر تهران، تا دنیا دنیاست از یاد و خاطره مردم فراموش نخواهد شد. این بیمارستان میراث بزرگی است که او برای مردم ضعیف جنوب شهر به‌ویژه منطقه١٨ به امانت گذاشته و الحق والنصاف وارثان ایشان طبق وصیت آقابزرگ خیلی هوای اقشار ضعیف و کم‌درآمد را داشته‌اند و دارند.»

 واقعا در مضیقه بودیم

«محمد محمودیان»، از اهالی و کسبه محله بهداشت، نیز به نقل از پدرش از اخلاق و منش آقابزرگ صحبت می‌کند و می‌گوید: «حاج علینقی و همسرش آدم‌های بسیار خیر و نیکوکاری بودند. آنها در ابتدا یک مرکز خیریه برای کمک به اقشار ضعیف تاسیس کردند، اما در مقطعی دیدند که ساکنان این بخش از تهران در زمینه خدمات درمانی و پزشکی در مضیقه هستند. بنابراین، در قطعه زمینی ابتدا یک درمانگاه درست کردند و پس از فوتش، وارثان و فرزندان آن مرحوم کار ساخت این بیمارستان را پی گرفتند و با سختی توانستند مجوز آن را بگیرند.»

برخی از امکانات اینجا نمونه‌ مشابه ندارد

«مریم سماواتی»، از ساکنان خیابان شهید رجایی، که به دلیل ابتلای پدرش به دیابت به‌طور مداوم با این بیمارستان در ارتباط است می‌گوید: «روزی نیست که وقتی به همراه خانواده به بیمارستان غیاثی مراجعه ‌کنیم و با دیدن اسم حاج علینقی که بر سر در آن نصب شده برایش فاتحه‌ نخوانیم. چند سال قبل به همت فرزند آن مرحوم که به وصیت آقابزرگ توجه دارد، یک مرکز دیالیز رایگان تاسیس شده که در تهران نمونه ندارد و این بخش دیالیز جان خیلی‌ها را نجات داده است.»

کد خبر 742566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha