چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
۲۰ نفر

هرچند قبل از دهه چهل اکثر باربری‌ها در خیابان قزوین، پانزده خرداد و...مثل باربری‌های ایران ترانزیت، گیتی نورد، باربری خادم بودند اما اولین‌باربری‌های چهارصد دستگاه و یاخچی‌آباد بین سال‌های ۴۱ _۴۰ در اینجا مستقر شدند مثلا باربری حبیبی‌ که در سال ۱۳۴۲ تأسیس شد.

نیکنام

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : «نوروزعلی حسنجانی» ۷۲ساله اطلاعات فراوانی از تاریخچه محله‌های منطقه۱۶ دارد که در مورد وجه تسمیه میدان باربری می‌گوید: «در اصل اینجا مرکز حمل خرده بار به تمام نقاط بوده، البته قدیم‌ها تیرآهن و اجناس دیگری از نقاط مختلف به اینجا می‌آمد و از اینجا به تمام نقاط کشور توزیع می‌شد. این خیابان که در اطراف «میدان باربری» قرار گرفته خیلی باریک و اطرافش هم گود بود، اصلا به دلیل تمرکز و فعالیت این باربری‌ها نامش را میدان باربری گذاشتند.» در قدیم حوالی‌ خزانه و علی‌آباد یک پاسگاه وجود داشت و کلی کوره‌پزخانه که به مرور زمان به گاراژ و باربری تبدیل شدند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

باربری‌ها لباس و کلاه مخصوص داشتند

سال‌های اولیه دهه ۴۰ خیابان‌های اطراف میدان باربری‏، خیابان چهارصد دستگاه و شهید رجایی تبدیل شدند به مرکز باربری و حمل خرده‌بار، به دو دلیل نزدیکی به بازار و از سوی دیگر هم نزدیکی به مبادی خروجی شهر. تأسیس این باربری‌ها هم به گفته حسنجانی «با بیش از بیست دستگاه کامیون و با نام شرکت لوان‌تور با آرم شرکت شروع شد. آن ایام کارکنان باربری از جمله راننده‌ها لباس فرم و کلاه مخصوص و خلاصه نظم و حساب و کتاب خاصی داشتند.» از اولین مدیران باربری و گاراژدارها می‌توان از مرحوم حاج «حسین اشتری» یاد کرد که فردی خوشنام بوده است.

حالا اطراف میدان باربری و خیابان‌های اطراف آن به مرکز دلالان بار تبدیل شده. مانند مرغ‌فروشی‌های مولوی که بعدها در کنار مرغ، قناری و مرغ‌عشق و پرنده هم می‌فروختند، آنجا هم اینطور شده! یعنی هر مغازه‌ای تبدیل به شرکت شده در حالی که تأسیس شرکت باربری ضوابطی دارد مثل ۵۰۰۰ متر زمین، ۴۱۰ متر فضای اداری و مالکیت ۱۰ کامیون با مدارک تحصیلی یا سابقه کاری. در کل از طریق باربری‌های این محدوده چیزی حدود ۱۰۰ هزار خانواده نان می‌خورند.

خیابان چهارصد دستگاه و اطراف میدان باربری همچنان زیر چرخ کامیون‌هاست ...

کد خبر 737092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha