با اینکه جانباز بسیجی «مجید نورتقی» آسمانی شده، اما همچنان ۱۵۰خانواده کم‌بضاعت سر سفره احسانی که او گسترده، می‌نشینند. او حدود ۳۰سال پیش، زمانی که در مسجد امام زمان(عج) مشغول اختلاط با بچه‌محل خود حاج «اکبر مقدم» بود، به فکر راه‌اندازی خیریه «دارالرحمن» در پایگاه بسیج شهید عبدالهادی افتاد.

خيريه دارالرحمن

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی:‌ شهید «مجید نورتقی» و حاج «اکبر مقدم» در حال بررسی و پیدا کردن راهی برای حل مشکلات محله جلیلی در شبستان مسجد امام زمان(عج) بودند که بانویی وارد شد و از آنها برای خرید شیرخشک نوزادش کمک خواست. آقا مجید و حاج اکبر دست به جیب شده و او را برای خرید شیرخشک و مایحتاج زندگی‌اش راهی کردند.

همان زمان شهید نورتقی به مقدم پیشنهاد راه‌اندازی خیریه در مسجد را داد. ابتدا سراغ ریش‌سفیدها، معتمدها و خیّران محله رفتند و از آنها خواستند در صورت امکان، پس از این مبلغی برای کمک به خانواده‌های کم‌بضاعت کنار بگذارند. آقامجید سال۱۳۹۱ بر اثر عوارض شیمیایی جنگ تحمیلی به دیدار حق رفت، اما حاج اکبر همچنان خیریه دارالرحمن را با کمک بچه‌های محله اداره می‌کند و کمک‌هایشان به خانواده‌های محروم همیشگی است.

اکنون نزدیک به ۱۵۰خانواده بی‌سرپرست یا کم‌برخوردار منطقه۱۷ تحت پوشش این خیریه هستند و مقدم عنوان می‌کند که در این مدت هیچ‌وقت برای تأمین مایحتاج ضروری این خانواده‌ها به مشکل نخورده‌اند. او، همه اینها را عنایت حضرت زهرا(س) می‌داند و می‌گوید که در طول سال و در مناسبت‌های مختلف، بسته‌های کمک‌معیشتی، پوشاک، نوشت‌افزار و... به نیازمندان اهدا می‌شود.

هیچ نهادی کمک‌حال ما نیست

منابع مالی خیریه دارالرحمن تا کنون از سوی خیّران تأمین شده و از هیچ نهادی کمک مالی نگرفته‌اند. جالب اینجاست که برخی از نهادها نیز خانواده‌های کم‌بضاعت را به این مؤسسه معرفی می‌کنند تا ‌کاری برایشان انجام دهند. مقدم می‌گوید: «تعداد زیادی از خیّران که در تهیه بسته‌های کمک‌معیشتی با ما همکاری می‌کنند، ساکن همین منطقه‌اند. تعداد کمی هم در خارج از منطقه زندگی می‌کنند، اما هر ماه و در مناسبت‌های ملی و مذهبی، اعیاد، زمان بازگشایی مدارس و... کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به اینجا تحویل می‌دهند. هیچ‌یک از این افراد مایل نیستند اسمی از آنها برده شود و سال‌هاست که گمنام فعالیت‌های خیرخواهانه دارند.»

مقدم خودش را هم فقط واسطه بین خیّران و خانواده‌های کم‌بضاعت معرفی می‌کند، در حالی که اهالی از او به‌عنوان ریش‌سفیدی یاد می‌کنند که حل مشکل نیازمندان نخستین و مهم‌ترین دغدغه اوست.

۱۵۰خانواده سر سفره یک شهید
حاج «اکبر مقدم» نفر دوم از سمت راست

یکی از فعالیت‌های ویژه این خیریه، دعوت از مردم برای رنگین کردن سفره نیازمندان در روزهای پنج‌شنبه است. در این طرح، ساکنان محله جلیلی چند پرس غذای اضافی در خانه خود پخته و به مسجد می‌آورند تا اعضای موسسه به خانواده‌های محروم بدهند. در این روز، بین ۲۰۰ تا ۴۰۰پرس غذا جمع‌آوری می‌شود که متنوع است؛ از رشته‌پلو و عدس‌پلو گرفته تا زرشک‌پلو و جوجه‌کباب، اما اهالی سعی می‌کنند در این روز غذایی بپزند که خورشت آن مرغ یا گوشت داشته باشد، حتی اگر مجبور شوند روزهای دیگر غذای ساده بخورند.

جانبازی در جنگ تا تفحص شهدا

مجید نورتقی، جانباز دوران دفاع مقدس و تفحص، از نیروهای گردان تخریب لشکر۲۷ محمد رسول‌الله(ص)، اطلاعات عملیات لشکر۱۰ سیدالشهدا(ع) و نیروهای جست‌وجوی مفقودان بود. متولد سال۱۳۴۶ بود که از سال۱۳۶۳ در مناطق جنگی حضور پیدا کرد. در عملیات‌های والفجر۸ در منطقه جزیره مجنون و بمباران شیمیایی ماووت عراق جانباز شد و پس از جنگ تحمیلی با پیوستن به گروه جست‌وجوی مفقودان در فکه حضور پیدا کرد. در زمان تفحص نیز به شدت مجروح شد و از ناحیه پا، طحال و کیسه صفرا مصدوم شد تا اینکه پنجشنبه ۳۰آذر سال۱۳۹۱ به یاران شهیدش پیوست.

۱۵۰خانواده سر سفره یک شهید

کد خبر 732563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha