با گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا بسیاری از خانواده‌ها تحت تأثیر این همه‌گیری با وضعیت اقتصادی نامطلوب دست و پنجه نرم می‌کنند و با توجه به تورم و افزایش قیمت اجناس برای تأمین مایحتاج زندگی در مضیقه هستند.

خيريه ها

همشهری آنلاین_معصومه حق‌جو:  همین موضوع باعث شده تا مؤسسه‌ها و سمن‌های خیریه، قوی‌تر از قبل وارد میدان شوند و در کنار نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر قرار بگیرند. این خیریه‌ها که تعدادشان در منطقه ۶ شهرداری هم کم نیست تلاش می‌کنند در شرایط فعلی در تمامی زمینه‌های تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی، تأمین پوشاک و خوراک دست خانواده‌های نیازمند را بگیرند.

در روز اکرام و تکریم خیّرین، از چند نیکوکار فعال مؤسسه دارالاکرام در منطقه ما قدردانی شد؛ آنانی که دغدغه تحصیل دانش‌آموزان کم‌بضاعت را دارند و با روش‌های مختلف آنها را زیر چتر حمایت خود گرفته‌اند و در تأمین هزینه‌های تحصیلشان پیشقدم شده‌اند. این خیّران در گفت‌وگو با همشهری محله تأکید کردند که شهرداری‌ها با مجموعه امکاناتشان می‌توانند حامی قدرتمندی برای‌ ترویج فرهنگ نیکوکاری و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی باشند.  

  • نقش شهرداری‌ها و ‌سراهای محله در حرفه‌آموزی

«امید سعدی‌پور» مهندس عمران و خیّر جوانی است که تحصیل فرزندان خانواده‌های بی‌بضاعت را در کنار دیگر خدماتی که مؤسسه‌های خیریه ارائه می‌دهند، امری ضروری می‌داند و معتقد است که تحصیل فرزندان چنین خانواده‌هایی معمولاً مورد بی‌توجهی واقع می‌شود. او می‌گوید: «دیدگاه افراد تحصیل‌کرده و حتی افراد موفق در بازار این است که تحصیلات چندان در زندگی اثرگذار نیست، اما به نظر من اگر افراد تحصیل‌کرده بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم آینده بهتری برای جامعه رقم بزنیم.»
این جوان خیّر شناخت کامل از حوزه‌های‌کاری و شفافیت مالی را رمز موفقیت این مؤسسه می‌داند و می‌گوید: «گزارش‌های ماهانه برای حامیان دانش‌آموزان ارسال می‌شود و این گزارش‌ها از طریق سامانه و ایمیل در اختیار حامیان قرار می‌گیرد. حامیان می‌توانند با شرح حال و نیازهای دانش‌آموزان تحت حمایت آشنا شوند و از پیشرفت یا افت تحصیلی آنها مطلع شوند.»
او که حمایت از ۶ دانش‌آموز را بادرصدهای مختلف برعهده دارد ادامه می‌دهد: «در حال حاضر امکانی که در این خیریه به همه داده شده این است که می‌توان یک دانش‌آموز را، ‌درصدی یا به‌صورت کامل، بورسیه تحصیلی کرد. با توجه با اینکه به تفکیک هست و هرکسی می‌تواند میزان‌درصد حمایت خود را انتخاب کند، اگر دانش‌آموزی به خاطر ۱۰‌درصد هنوز بورسیه نگرفته باشد، دانش‌آموزی را انتخاب می‌کنم که بتواند به چرخه بورسیه وارد شود.»
این نیکوکار جوان درباره نقش شهرداری و زیرمجموعه‌های آن می‌گوید: «شهرداری‌ها وسراهای محله و فرهنگسراها می‌توانند به واسطه حضور هم‌محله‌ای‌ها و با تبلیغات مناسب، کم‌کم شهروندان را به سمت فعالیت‌های خیریه جذب کنند.»
به گفته سعدی‌پور، حتی‌سراهای محله و فرهنگسراها می‌توانند مکانی در اختیار خیّران قرار بدهند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای این دانش‌آموزان در ارتقای سطح علمی و فرهنگی آنها نقش مؤثری ایفا کنند. از طرفی، با توجه به هزینه‌های سربار در فضاهای آموزشی، با این اقدام امکان اینکه دانش‌آموزان بتوانند مهارت‌های فنی بیشتری یاد بگیرند بیشتر مهیا می‌شود.  
سعدی‌پور معتقد است کسی که وارد فعالیت‌های خیرخواهانه می‌شود، اصلاً دنبال این نیست که دیده شود، بلکه دوست دارد از صمیم قلب اقدامی مثبت انجام بدهد.  او می‌گوید: «هیچ خیری دوست ندارد مطرح و شناخته شود، چون ممکن است از هدف اصلی دور بشود. بزرگ‌ترین تکریم خیریه‌ها از خیّران این است که گزارش لحظه‌به‌لحظه یا ماهانه به حامیان بدهند.»

  • کارنامه بیست ساله

مؤسسه خیریه دارالاکرام از سال ۸۰ با هدف انجام کار خیر با اعطای بورسیه تحصیلی راه‌اندازی و سامانه آنلاین «به مهربانی» را هم به‌صورت استارت‌آپ برپا کرده است. این استارت‌آپ اجازه می‌دهد هر شخصی از هر جایی بتواند دانش‌آموزی را معرفی یا حمایت کند و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، همیار داوطلب یا همیار معتمد بشود. با وجود همیار معتمد می‌توان در هر استان و بخشی فعالیت کرد بدون اینکه شعبه فیزیکی وجود داشته باشد. در کنار بورسیه، خدمات درمانی، معیشتی، اشتغالزایی، فرهنگی و هنری، هم به دانش‌آموز و هم به خانواده، ارائه می‌شود. این خدمات ۵ برابر ارزش ریالی بورسیه‌ای است که هر دانش‌آموز دریافت می‌کند.  

  • ایجاد شرایط مطلوب در خانه برای تحصیل 

شهرداری‌ها کمک کنند تا خیریه‌ها فعال‌تر شوند

«محمدعلی دبستانی» یکی از خیّرانی است که بازنشسته شرکت پتروشیمی است و خود را یکی از اعضایی معرفی می‌کند که در شورای راهبردی مؤسسه فعالیت دارد. او می‌گوید: «با توجه به شعبه‌های این مؤسسه در استان‌های مختلف، تشکیل شورای راهبردی ضروری است. وظیفه شورا این است که راهکارها و کمک‌هایی را از طریق کانال‌های مختلف برای مؤسسه جذب و برای رفع مشکلات دانش‌آموزان تحت پوشش اقدام کند.»
عضو شورای راهبردی بیان می‌کند: «خیّران سعی می‌کنند برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یا فاقد سرپرست مؤثر شرایطی فراهم کنند تا بتوانند به تحصیل ادامه بدهند یا از تعداد کودکان‌کار کم شود و تبعاتی که برای این افراد در جامعه ایجاد می‌شود تقلیل داده شود. در همین مسیر، برخی افراد حامی این دانش‌آموزان می‌شوند تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند.»
یکی دیگر از اقدامات دارالاکرام، توانمندسازی دانش‌آموزان است که با برگزاری کلاس‌هایی برای آنها و خانواده‌هایشان در این زمینه اقداماتی انجام می‌شود. دبستانی می‌گوید: «با کمک مددکاران سعی می‌شود تا شرایط مطلوبی در خانه برای تحصیلشان مهیا باشد. از طرفی، هر سال با این دانش‌آموزان قرارداد تحصیلی بسته می‌شود و به این شرط که معدل خوبی کسب کنند، تشویق می‌شوند و اگر فعالیت‌های فوق برنامه انجام بدهند، به مبلغ بورسیه آنها افزوده می‌شود.»

  • شکوفایی و پرورش استعداد دانش‌آموزان کم‌بضاعت


«محمدمهدی جعفری» که عمری را صرف پژوهش و شرح نهج‌البلاغه و متون دینی و نویسندگی کرده و زندگی و عمل او نشان می‌دهد شاگردی لایق در مکتب آن امام همام است، از ۸ سال قبل با مؤسسه دارالاکرام برای تحصیل دانش‌آموزان کم‌بضاعت همکاری دارد. دوستانش که از مؤسسان اولیه این خیریه در شیراز بودند، عامل آشنایی او با این مؤسسه شدند. جعفری می‌گوید: «در اینجا به دانش‌آموزان کم‌بضاعت بر اساس نتیجه کارهای درسی و هنری و ورزشی‌شان بورسیه اعطا می‌شود.

این تلاش برای گرفتن بورسیه، علاوه بر شکوفایی و پرورش استعداد، به دانش‌آموز یاد می‌دهد که در زندگی برای هر آنچه نیاز دارد باید تلاش کند؛ این یک اصل در زندگی است.» در اغلب خانواده‌هایی که تأمین نیازهای بجا و بحق فرزندان برایشان دشوار است، استعدادهایی وجود دارد که والدین توان شکوفایی آنها را ندارند. یکی از نقش‌های مهم خیّران شکوفا کردن همین استعدادهایی است که پشت پرده نیاز، شاید هیچ‌گاه پرورش داده نشود.»

استاد جعفری که چند دانش‌آموز را تحت پوشش دارد با تکریم خیّران چندان موافق نیست. او می‌گوید: «۳ سال قبل که مراسم گرامیداشت برگزار شد اصلاً با این کار موافق نبودم، ولی چون باعث می‌شد بتوانم کمک به دیگران را ترویج کنم، موافقت و در آن شرکت کردم. در این مراسم هم که اکثر دانشگاهیان حضور داشتند، بسیاری از آنها برای همکاری در این کار خیر پیشقدم شدند. امسال و سال گذشته نیز با اهدای لوح از خیّران قدردانی شد.» 
تا قبل از شیوع ویروس که کلاس‌های مدارس به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، برخی خانواده‌ها به سختی هزینه‌های تحصیل را تأمین می‌کردند و حالا با معضل جدیدی برای تهیه تبلت یا گوشی هوشمند برای شرکت فرزندانشان در کلاس مجازی مواجه شده‌اند. این خیر می‌گوید: «وضعیت فعلی و افزایش هزینه‌ها باعث شد تا میزان کمکم را بیشتر کنم. اخیراً علاوه بر بورسیه تحصیلی، در زمینه بهداشت و درمان و... هم دانش‌آموزان دیگری را تحت حمایت دارم.»

  • جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و حفظ کرامت انسانی افراد تحت پوشش

پیشگیری از بروز یکسری آسیب‌های اجتماعی از نتیجه‌های مثبت دستگیری از نیازمندان است. «محمدحسین مقیمی» هم که چهره شناخته شده‌ای در کشور است، به گفته خودش، همیشه این دغدغه را داشته که از میزان آسیب‌های اجتماعی کم کند. او این آسیب‌ها را یکی از مشکلات جدی جامعه می‌داند: «یکی از مواردی که منجر به بروز این آسیب‌ها می‌شود، بازماندن از تحصیل است. در حال حاضر برخی از خیریه‌ها علاوه بر تأمین خانواده‌های در مضیقه، تقبل هزینه تحصیل دانش‌آموزان و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و آموزشی و مهارتی و... را هم مدنظر قرار داده‌اند.»
مقیمی معتقد است علاوه بر تحصیل، یادگیری مهارت‌های جدید هم در آینده این دانش‌آموزان نقش مهمی دارد. در بسیاری از خیریه‌ها به این مهم توجه شده و به موازات تحصیل، مهارت‌هایی را آموزش می‌بینند و مشاوره‌های لازم را هم توسط کارشناسان دریافت می‌کنند.  
این خیّر، مهم‌ترین وظیفه خیریه‌ها را حفظ کرامت انسانی افراد تحت پوشش می‌داند: «هزینه تحصیل هر دانش‌آموز به‌صورت مستقیم به حساب خود دانش‌آموز واریز می‌شود و آنها فقط با اسم کوچک شناخته می‌شوند. باید کمک‌هایی از این دست به گونه‌ای باشد که در فرد نیازمند احساس ناخوشایندی ایجاد نکند و شأن او حفظ شود.»
به گفته مقیمی، شهرداری‌ها هم در کاهش میزان آسیب‌های شهری وظیفه سنگینی بر دوش دارند. همه کسانی که در کارهای خیر فعالند به نوعی به کمک شهرداری آمده‌اند. اگر خیّران نباشند معضلات و مشکلات داخلی شهر را باید بهزیستی و شهرداری و... حل کند. مقیمی توضیح می‌دهد: «باید شهرداری‌ها کمک کنند تا این خیریه‌ها فعال‌تر شوند. یکی از این کمک‌ها برگزاری جلسه‌های منظم در شهرداری‌ها با این مؤسسه‌هاست. به‌عنوان مثال، معاونت اجتماعی شهرداری می‌تواند دفتری برای ارتباط با سمن‌ها و خیّران و... اختصاص بدهد تا در نشست‌هایی که با آنها دارد از نزدیک در جریان مشکلاتشان قرار بگیرد. درسراهای محله هم می‌توان برخی روزهای هفته را به این دانش‌آموزان اختصاص داد تا با شرکت در کلاس‌های هنری، مهارت‌هایی را آموزش ببینند.»

  • کودکان نیازمند را در عید فطر دریابیم 

با توجه به در پیش بودن عید فطر، خیّران هم‌محله‌ای می‌توانند زکات فطریه خود را از طریق مؤسسه دارالاکرام، گروه جهادی محبان فاطمه سلام‌الله علیها و مؤسسه غیردولتی حمایت از کودکان بی‌پناه «کمک» به دست نیازمندان واقعی برسانند.  
شماره حساب: ٠١١١٣٠١٠٠٣۴٩٩۶۶
شماره کارت: ۶٣٩۵٩٩٧٠٠٠٠۶١٨١٩ 
به نام مؤسسه خیریه دارالاکرام حضرت ابوالفضل العباس(ع)
 گروه جهادی محبان فاطمه سلام‌الله علیها که در مسجد جلیلی فعالیت دارد هم آماده دریافت زکات فطریه خیّران است.  
شماره کارت: ۶۲۷۳۸۱۱۱۳۸۳۱۶۷۹۶
شماره حساب: ۱۸۱۳۷۵۸۶۰۶۰۶۲۰۹۸۸
به نام حساب جهادی
 مؤسسه غیردولتی حمایت از کودکان بی‌پناه «کمک»  
شماره کارت: ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۱۶۹۳۳۶
به نام مؤسسه کمک


 

کد خبر 599644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha