مراسم محرم امسال به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا متفاوت از سال‌های قبل برگزار می‌شود.ایستگاه‌های صلواتی دایر نمی‌شوند و هیئت‌ها در فضای باز و با رعایت پروتکل‌ها و برخی محدودیت‌ها مراسم سوگواری را برگزار می‌کنند. امسال نذری‌ها هم شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفته‌اند.

نذر همدلی

 همشهری آنلاین_ زینب زینال زاده:  دیگر خبری از پذیرایی با شیرینی و شربت نیست و بانیان هیئت‌ها و تکایا هم تصمیم گرفته‌اند به جای بار گذاشتن دیگهای غذای نذری، ارزاق خشک مانند برنج، روغن، حبوبات، گوشت و مرغ تهیه کنند و به دست نیازمندان برسانند. هرچند در محرم امسال به دلیل کرونا فاصله‌ها از هم دورتر، اما مهربانی بیشتر شده و مسیر برای دستگیری از همنوعان و مهرورزی به یکدیگر بیش از گذشته فراهم شده است. در حقیقت امسال سوگواران علاوه بر سینه‌زنی دستانشان را به سوی همنوعان دراز می‌کنند و صحنه‌هایی از همدلی و مهربانی را به تصویر می‌کشند.   ‌

  • بانی مهر شویم
مصطفی میراحمدزاده/ مدیرعامل مؤسسه دارالاکرام

مؤسسه خیریه دارالاکرام بیش از ۱۸ سال است که دانش‌آموزان بی‌بضاعت را بورسیه می‌کند. تاکنون ۵ هزار و ۶۱۸ دانش‌آموز توسط این مؤسسه بورسیه شده‌اند و در حال حاضر۴ هزار و ۲۷۰ دانش‌آموز از این مؤسسه خدمات دریافت می‌کنند. شعار«به مهر،‌بانی مهر شوید» سرلوحه کارهای مؤسسه قرار دارد و به گفته «مصطفی میراحمدزاده» مدیرعامل مؤسسه دارالاکرام، درهای مؤسسه به روی شهروندانی که قصد مشارکت دارند، باز است.

 او وظیفه مؤسسه را این‌گونه تشریح می‌کند: «وظیفه ما حمایت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل است؛ آینده سازانی که به دلیل نداشتن سرپرست یا مشکلات اقتصادی درس و مدرسه را ترک کرده و برای تأمین معاش خانواده راهی بازار کار شده‌اند.»

محرم امسال فرصت مناسبی است تا شهروندان خیر نگاه ویژه‌ای به دانش‌آموزان بی‌بضاعت داشته باشند و با یک نذری‌هایشان‌بانی مهر شوند. شهروندانی که مایلند نذری ماه محرمشان را به‌عنوان باقیات الصالحات در این مؤسسه سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند کمک‌هایشان را به شماره کارت ۶۳۹۵۹۹۷۰۰۰۰۶۱۸۱۹ به نام مؤسسه واریز کنند. 

  • «‌آجر امید» بخریم
مریم مرعشی / مدیرعامل مؤسسه

مؤسسه خیریه بین‌المللی «زنجیره امید» از تیرماه سال ۱۳۸۶ با هدف فراهم کردن خدمات پزشکی و درمانی برای کودکان زیر ۱۸ سال تأسیس شده است و تاکنون ۱۳ هزار و ۳۰۰ کودک توسط این مؤسسه تحت پوشش جراحی و درمان قرار گرفته‌اند و هر ساله حدود ۱۵۰۰ نفر به این آمار افزوده می‌شود. ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی ویژه کودکان در میدان راه‌آهن کار بزرگ دیگری است که توسط این مؤسسه در حال انجام است. به گفته «مریم مرعشی» مدیرعامل مؤسسه، مشارکت شهروندان به ساخت هرچه سریع‌تر این بیمارستان کمک می‌کند: «شهروندان حتماً نباید در سطح کلان و با هزینه‌های بالا در این کار مشارکت کنند.

مؤسسه کمپینی به نام «آجر امید» دارد که مردم نوعدوست می‌توانند حداقل با ارائه صدهزار تومان و خرید یک آجر در ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی جدید مشارکت کنند.»  ماه محرم فرصتی است تا سوگواران‌سالار شهیدان نذری‌هایشان را به خرید این آجرها اختصاص دهند تا هرچه زودتر بستر خدمت‌رسانی به کودکان بیمار فراهم شود. شماره کارت ملی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۳۱۰۲۰ به نام مؤسسه در اختیار شهروندان است تا نذری‌های خود را به آن واریز کنند. 

  • خانواده معاک چشم انتظار نذورات
محمدرضا اسکندری / مدیرعامل موسسه معاک

حدود ۴۰ سال پیش، هیئت کوچکی در محله مولوی شکل گرفت و اعضای هیئت در حد توان تلاش کردند تا دست نیازمندان را بگیرند و گرهی از مشکلات آسیب‌دیدگان باز کنند. اکنون همین هیئت کوچک به یک مؤسسه خیریه بزرگ تبدیل شده و عنوان مؤسسه خیریه «علی اکبر(ع)» یا «معاک» را یدک می‌کشد. به گفته محمدرضا اسکندری مدیرعامل موسسه معاک اکنون بیش از هزار نفر تحت حمایت مؤسسه قرار گرفته‌اند و از خدمات آموزشی و تربیتی، کارآفرینی، اشتغال، مشاوره و مددکاری بهره‌مند می‌شوند.

شهروندانی که علاقه‌مند به مشارکت در امور خیریه این مؤسسه هستند، می‌توانند نذر محرم امسال خود را به خانواده معاک اختصاص دهند و آنها را به شماره حساب  ۸۵۴‌ـ ۸۱۰‌ـ ۱۱۷۳۶۸۲‌ـ ۱ یا شماره کارت ۶۲۱۹۸۶۱۰۱۲۱۱۵۰۰۱ بانک سامان به نام مؤسسه خیریه معاک واریز کنند.  همچنین شهروندان می‌توانند نذری‌های خود در قالب ماسک و اقلام غذایی خشک به مؤسسه تحویل دهند تا در میان خانواده‌های نیازمند توزیع شود. این مؤسسه در خیابان مولوی، ایستگاه سعادت، انتهای کوچه شهید قاسمی، پلاک ۴ قرار دارد.

  • نذر محرم برای فرشتگان کوچک

سال ۱۳۸۸ مؤسسه‌ای توسط یک گروه دوستدار کودک تشکیل شد و مؤسسان نام «کودکان فرشته‌اند» را برای آن انتخاب کردند و ارائه خدمات آموزشی و درمانی به کودکان زیر ۱۶ سال را سرلوحه کارهایشان قرار دادند.   به گفته «فائزه ولی» مسئول روابط‌عمومی خیریه، همه کودکان نیازمند، بدسرپرست، بی‌سرپرست و بیمار مدجویان مؤسسه هستند. او می‌گوید: «تهیه پوشاک، بسته‌های آموزشی، تهیه اقلام خوراکی برای خانواده کودکان نیازمند و تأمین هزینه‌های دارو و درمان مهم‌ترین فعالیت این مؤسسه خیریه است.»

 کمیپن «مهر کودکان آفتاب» برای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به کودکان تشکیل شده است و ماه محرم امسال فرصت مناسبی است تا خیّران با واریز نذورات نقدی خود را به شماره کارت ۵۰۲۲۲۹۷۰۰۰۰۲۱۸۵۲ بانک پاسارگاد به نام مؤسسه کودکان فرشته ایرانیان در این کمیپن مشارکت کنند.

  • «زنگ مهر» با تهیه تبلت دانش‌آموزی 

مؤسسه خیریه بنیادکودک فعالیت خود را در سال ۱۳۷۳ آغاز کرده است. این مؤسسه نخستین مؤسسه در کشور است که با شعار «هیچ دانش‌آموز با استعدادی نباید به دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل باز بماند»، فعالیت خود را آغاز کرده است. به گفته «حرمت ناظری» مدیرعامل این مؤسسه، دانش‌آموزان بااستعداد با شیوه‌های مختلف شناسایی و به بنیادکودک معرفی می‌شوند: «تا کنون حدود ۲۰هزار دانش‌آموز از خدمات این مؤسسه بهره‌مند شده‌اند و هم اکنون نیز تعداد ۱۰هزار دانش‌آموز با حمایت‌های بنیادکودک و همیاران به تحصیل خود ادامه می‌دهند.»  

امسال در آستانه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس با توجه به شرایط متأثر از کرونا و کلاس‌های آنلاین، پویش «زنگ مهر» با هدف تهیه تبلت علاوه بر تهیه نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان راه‌اندازی شده است. این پویش فرصت مناسبی است تا شهروندان با واریز نذری‌های نقدی ماه محرم خود  به شمار کارت ۸۴۰۷ ۹۹۱۸ ۹۹۷۵ ۶۰۳۷ نزد بانک ملی به نام مؤسسه خیریه بنیادکودک زمینه تحصیل دانش‌آموزان کم‌برخوردار را فراهم کنند. 
 

کد خبر 542465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha