قصه شکل‌گیری انجمن ارفک ماجرای عشق بی‌پایان چند جوان داوطلب و همراهی خیّران و نیکوکاران دلسوز است.

آرايشگاه

نقطه آغاز این قصه عاشقانه، آشنایی «معین کامرانی» مدیرعامل جوان انجمن با یکی از مراکز حمایت از کودکان‌کار بود. وقتی کامرانی چند جلسه‌ای به‌عنوان معلم داوطلب در آن مرکز به کودکان‌کار تدریس کرد، آنقدر پاگیر بچه‌های کار شد که خیلی زود ایده راه‌اندازی یک مرکز جدید را با دوستانش مطرح کرد. می‌گوید: «خواهرم در یکی از انجمن‌های حمایت از کودکان‌کار فعالیت می‌کرد. یک روز به پیشنهاد او برای فعالیت داوطلبانه به آن مرکز رفتم و آشنایی با مشکلات کودکان‌کار بود که ایده راه‌اندازی یک مرکز جدید را به سرم انداخت. چند جوان داوطلب دیگر به کمک من آمدند و این میان فرد نیکوکاری هم هزینه‌ اجاره و سپس خرید این ملک را تقبل کرد.»

حالا ۴ سال است که انجمن روشنگران فردای کودک در محله هرندی فعالیت‌های بسیاری در حوزه تحصیل، بهداشت، تأمین پوشاک، ارزاق و مددکاری و حرفه‌آموزی کودکان‌کار انجام می‌دهد. با وجود این، حوزه اصلی فعالیت انجمن حمایت از تحصیل کودکان‌کار است. کامرانی می‌گوید: «۱۲۰ کودک‌کار تحت پوشش خدمات آموزشی انجمن قرار دارند. در این مرکز معلمان داوطلب شرایط را برای تحصیل کودکان‌کار تا مقطع هشتم فراهم کرده‌اند. مثل کودکی که اگرچه به دلیل دستفروشی از تحصیل بازمانده بود اما با حمایت داوطلبان انجمن، امروز در دانشگاه تهران درس می‌خواند و مایه افتخار انجمن ماست.» اما حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی به کودکان کار، یکی دیگر از فعالیت‌های این انجمن است.

کامرانی ادامه می‌دهد: «کودکانی که برای تأمین معیشت خانواده مجبور به کار در خیابان هستند، همواره در معرض خطر و سوءاستفاده گروه‌ها و افراد سودجو قرار دارند. از طرفی این مشاغل کاذب و پرخطر آینده‌ای برایشان ندارد. بنابراین انجمن مدتی پس از تأسیس تصمیم فعالیت خود را در حوزه حرفه‌آموزی به کودکان‌کار هم آغاز کرد. اکنون با همکاری کاسبان معتمد محله، آهنگری، مکانیکی، نجاری و... به کودکان علاقه‌مند آموزش داده می‌شود تا در کنار تحصیل از مشاغل کاذب دور شوند. همچنین در ساختمان انجمن، فضای کارگاهی وجود دارد که داوطلبان خیاطی، نجاری، آهنگری، تعمیرات موبایل و... هم در آن آموزش می‌بینند.»

  • فداکاری یک بزرگمرد کوچک

از دستفروشی در چهارراه تا نیمکت دانشگاه تهران

انجمن ارفک هم نوروز امسال برنامه ویژه‌ای برای کودکان‌کار دارد. اگر آرایشگران جوان و دغدغه‌مند محله ونک با اصلاح موی سر کودکان آنها را برای روزهای شاد نوروز آماده می‌کنند، داوطلبان انجمن ارفک هم با یک ایده تازه، شرایط را برای خرید لباس نو شب‌عید فراهم کرده‌اند. نوروز امسال ۲۰۰ کودک‌کار در انجمن ارفک لباس نو شب‌عید دریافت می‌کنند؛ البته لباس‌هایی که به سلیقه خود آنها خریداری می‌شود.

«احمد علی‌پور» مدیر داخلی انجمن ارفک می‌گوید: «شاید شب‌عید گروه‌ها و افراد نیکوکار بسیاری به فکر تهیه پوشاک برای کودکان‌کار بیفتند اما این لباس‌ها به انتخاب خود بچه‌ها تهیه نمی‌شود. امسال با کمک خیّران برای ۲۰۰ کودک‌کار لباس نو شب‌عید تهیه کردیم. بچه‌ها باسلیقه خودشان لباس‌های مورد علاقه خود را انتخاب کردند تا لذت خرید شب‌عید را هم درک کنند.» علی‌پور یکی از خاطره‌های شیرین خرید شب‌عید برای کودکان‌کار را برایمان تعریف می‌کند: «صبح روز بعد از خرید لباس، مادر یکی از کودکان برای تشکر از داوطلبان به انجمن آمد. گفت دیشب پسرش در حالی که لباس نو را در آغوش گرفته بود به خواب رفت.

البته نمی‌دانست که وقتی پسرش را برای همراهی ۳ قلم لباس تا بازار همراهی کردیم برای خودش یک پیراهن برداشت و از ما خواست سهم باقیمانده‌ را برای مادر و خواهرش لباس بخرد.» داوطلبان انجمن ارفک این‌ شب‌ها بیشتر از گذشته به فکر معیشت خانواده‌های تحت پوشش انجمن هستند. اگرچه از زمان شیوع ویروس کرونا، توزیع مواد ضدعفونی‌کننده و سبد ارزاق به‌صورت ماهانه انجام شده اما سبد ارزاق شب‌عید هم به دست خانوارها می‌رسد. علی‌پور ادامه می‌دهد: «اگرچه ۱۲۰ کودک‌کار و خانواده آنها تحت پوشش انجمن قرار دارند اما به دلیل مشکلات اقتصادی این روزها، با کمک خیّران برای ۲۰۰ خانواده سبد ارزاق در نظر گرفته‌ایم تا حداقل در شب‌های نوروز مشکلات کمتری داشته باشند.»

کد خبر 589885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha