دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

۴جوان دهه‌هفتادی در محله شوش بیش از ۱۰۰کودک کار را زیر چتر حمایت‌های خود قرار داده‌اند و به آنها خواندن و نوشتن یاد می‌دهند، حتی مدرسه‌ای با کمک یک خیّر برایشان ساخته و نامش را «ارفک» گذاشته‌اند که مخفف «انجمن روشنگران فردای کودک» است.

مدرسه كودكان كار

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: «معین کامرانی»، «یاسمن احمدیه»، «آصفه کامرانی» و «سام بوربور» ۴جوانی هستند که سال‌ها پیش وارد کارهای خیرخواهانه شده و فعالیت خود را در یک گروه مردم‌نهاد در محدوده محله‌های نعمت‌آباد و دروازه‌غار شروع کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند آسیب‌دیده‌ها فقط به غذا و پوشاک احتیاج ندارند، بلکه باید غذای روح آنها را نیز تأمین کنند؛ چرا که می‌دیدند بچه‌های کم‌سن که در خیابان‌ها و کارگاه‌های مختلف کار می‌کنند، از تحصیل عقب مانده‌اند و آینده مبهمی پیش روی آنهاست.

ابتدا تصمیم گرفتند سراغ کودکان‌کار رفته و در چهارراه‌ها به آنها خواندن و نوشتن یاد بدهند، اما نظرشان عوض شد و برای پیدا کردن یک اتاق کوچک و برپایی کلاس درس برای کودکان‌کار، خود را به آب و آتش زدند.

همین زمان، با فرد خیّری به نام مرحوم حاج «عباس نقره‌کار» آشنا شدند و او که نیت خیرخواهانه این ۴جوان را دید، خانه‌ای ۵۰۰متر مربعی در ضلع شمالی میدان شوش خرید و به آنها هدیه داد. این اتفاق خوشایند سال۱۳۹۶ افتاد و پس از فوت حاج عباس، خانواده‌اش نیز خانه‌ای ۱۱۹متر مربعی در پشت این موسسه خریداری و به این مجموعه اضافه کردند.

حالا تمامی هزینه‌های این مدرسه از سوی خانواده مرحوم نقره‌کار و حدود ۵۰خیّر تأمین می‌شود و ۱۰۰کودک‌کار در اینجا خدمات آموزشی می‌گیرند. به جز تدریس، در حوزه‌های مختلف از جمله مددکاری، بهداشت، روان‌شناسی و... خدمات متنوعی به کودکان‌کار و خانواده‌هایشان در این مدرسه ارائه می‌شود و هر ۳۰ تا ۴۵روز یکبار، بسته‌های حمایتی می‌گیرند و در صورت بیماری به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.

 ۴جوان دهه‌هفتادی، حامی ۱۰۰ کودک‌ کار

کلاس‌های درس نیز از ساعت۱۰ تا ۱۴ برپا و از بچه‌ها با صبحانه و نهار پذیرایی می‌شود. جدا از این ۴جوان دهه‌هفتادی، ۱۲۰نفر به‌صورت داوطلبانه (پیوسته یا پاره‌وقت) با موسسه همکاری می‌کنند که اغلب آنها را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 748058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha