سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: «دروازه غاز به مثابه یک نماد» شاید بتواند عنوان مناسبی باشد برای مراسمی که عصر روز چهارشنبه سیزدهم مرداد ماه برای بررسی و گفت‌وگو درباره کتاب نگاهی به دروازه غار تألیف احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران برگزار می‌شود.

نگاهی به دروازه غار از زاویه‌ای دیگر

مسجد جامعی که بیشتر از سمت‌های رسمی‌اش شخصیت فرهنگی‌اش معرف اوست از چند سالی پیشتر برای بازشناخت تهران و پیشینه‌اش برنامه‌ای را آغاز کرد که بعدتر به عنوان تهران گردی از آن یاد شد.

مسجد جامعی در تهران گردی‌هایش بیشتر به سراغ محلات قدیمی شهر و بافت‌هایی که موجودیت و فرهنگ آن در حال اضمحلال و فراموشی است می‌رود و ضمن گفتگو با سالخوردگان این محلات تلاش می‌کند که شکل و شیوه زندگی در این محلات را بازشناسی کند و از این طریق نوری بتاباند به گوشه‌های مغفول مانده فرهنگ و سنت‌های ایرانی و شیوه زندگی در محلات قدیمی که در هجوم نوگرایی‌های گاه بی‌منطق و افراطی در حال نابودی است. مسجد جامعی در کتاب «نگاهی به دروازه غار» تلاش کرده است از طریق گفتگو با سالخوردگان این منطقه سابقه تاریخی و فرهنگی این محله قدیمی در جنوب تهران و شیوه زندگی ساکنان قدیمی و اکنونی آن را بازنمایی کند.

پس از انتشار این کتاب در مراسم رونمایی و معرفی کتاب که برای نخستین بار در یک قهوه‌خانه قدیمی معروف به قهوه‌خانه «حسین رمضون یخی» در همان محله دروازه غار برگزار شد. صاحبنظران در مورد دروازه غار و اهمیت تلاش‌های مسجد جامعی در بازشناسی فرهنگ تهران قدیم مطالبی را مطرح کردند و در دومین نشست رونمایی که در نشر ثالث برگزار شد. نکات دیگری در مورد زندگی محله محور و شیوه زندگی حاشیه‌نشینان تهران قدیم مطرح شد و در پی آن مطالبی نیز این‌جا و آن‌جا درباره کتاب «نگاهی به دروازه غار» نوشته شد. اما به دلیل اهمیت این کتاب و نقشی که می‌تواند به عنوان یک نقطه آغاز در بازشناسی فرهنگ و سنت‌های زندگی در محلات قدیمی تهران داشته باشد. به همت ماهنامه آزما، عصر روز چهارشنبه سیزدهم مرداد مراسم دیگری در تالار ناصری از ساعت ۱۹ تا 20/30 خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

در این نشست که شماری از نویسندگان، صاحبنظران معماری و شهرسازی و نویسندگان حضور خواهند داشت، کتاب «نگاهی به دروازه غار» از منظر کاراکترشناسی محله و مکان و تأثیر آن در هنرهای بصری از جمله سینما و عکاسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 341951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha