همشهری آنلاین: کلیپی در فضای مجازی دست به‌دست شد که تعدادی از دانش‌آموزان شهرستان رودبار استان کرمان با پای برهنه به مدرسه می‌رفتند و پوشش مناسبی نداشتند.

دانش‌آموزان شهرستان رودبار استان کرمان با پای برهنه به مدرسه می‌رفتند

یکی از همیاران بنیاد كودك که خارج از ایران زندگی می‌کند با دیدن این فیلم کوتاه، از آنجا که امکان دسترسی به این دانش‌آموزان برایش فراهم نبود، اما به فعالیت‌های بنیاد اعتماد داشت، هزینه‌های لازم را تأمین کرد و از ما خواست برای دانش‌آموزان آن منطقه کفش تهیه و میان‌شان توزیع کنیم.

باز هم فضای مجازی، سبب جاری شدن موجی از مهربانی و نوعدوستی در منطقه‌ای محروم و برهوتی خالی از امکانات شد.

مستندی چند دقیقه‌ای در فضای مجازی که حکایت بصری دانش‌آموزانی پابرهنه در منطقه «رودبار استان کرمان» بود، نشان از همت بلند این دانش‌آموزان داشت که سختی روزگار نتوانسته بود از شوق‌شان برای درس خواندن بکاهد؛ انتشار همین کلیپ چند دقیقه‌ای موجب شد تا نه تنها دانش‌آموزان تصویر شده در این فیلم، بلکه کودکان تعدادی از روستاهای محروم استان کرمان نیز صاحب کفش‌های مرغوب شوند. خیزاب موج احساساتی که این دانش‌آموزان به راه انداختد، تا خارج از مرزهای ایران نیز جریان پیدا کرد و سبب شد بانویی ایرانی که در حال حاضر مقیم یکی از کشورهای غربی است، به کمک مسئولان یک بنیاد خیریه در کشور بیش از 800 جفت کفش مرغوب را به این دانش‌آموزان و دانش‌آموزان روستاهای محروم کرمان هدیه کند.

این بانوی نیکوکار آبادانی می‌گوید: من متولد آبادان هستم. زمانی که برای جراحی ریه به‌دلیل سرطان در بیمارستان بستری بودم؛ یکی از دوستان عزیزم ویدئویی درباره بچه‌های رودبار کرمان برای من ارسال کرد. آن لحظه با خدا عهد کردم به محض اینکه از بیمارستان مرخص شوم؛ برای این بچه‌ها کاری انجام دهم. قبل از ترخیص از بیمارستان، ویدئو را برای دوستان و اقوام فرستادم و از آنها نیز درخواست کردم برای تحقق این عهد به من کمک کنند.

در کمال ناباوری ظرف چند روز 2100 دلار از طرف دوستانم جمع‌آوری شد و با 1900 دلاری که خودم در نظر گرفته بودم، در مجموع مبلغ 4000 دلار به بهبود وضعیت این دانش‌آموزان اختصاص پیدا کرد. شهلا طاهری توکلی» که در ارتباط تلگرامی این جمله‌ها را به زبان آورد ادامه داد: پس از تحقیق در مورد سازمان‌های خیریه و غیرانتفاعی، دوستانم بنیاد خیریه در کشور را که از کارنامه کاری شایسته‌ای برخوردار است به من معرفی کردند. به همین خاطر به دفتر پورتلند مراجعه و با آقای مدرس (یکی از مسئولان این دفتر) پیرامون پروژه صحبت کردم.

ایشان با مهربانی مسئولیت خریداری و توزیع کفش‌های بچه‌های رودبار جنوب را پذیرفت. پس از اجرای پروژه، از توانایی همکاران بنیاد کودک در ایران غافلگیر شدم، چرا که پس از مذاکره با فروشنده کفش توانستند از تخفیف بزرگی برخوردار شوند و 70 جفت کفش دیگر به‌صورت رایگان تهیه و در مجموع تعداد کفش‌های خریداری شده به 800 جفت رسید. در حالی که لحن کلامش، گویای شوق و شعف او بود، گفت: خوشحالی‌ام آنجایی صدچندان شد که مدیرعامل یک بنیاد خیریه در کشور و تعدادی از همکاران‌شان پس از دریافت کفش‌ها، شخصاً در جمع همان کودکانی که در فیلم دیده بودم حضور پیدا کرده و کفش‌ها را توزیع کردند. بسیار زیاد تحت تأثیر سخاوتمندی مردمانی قرار گرفتم که با تلاش خود آرزویم را تحقق بخشیدند. به همین دلیل تصمیم دارم به یاد و نام والدینم که همیشه آموزش را ترویج و از دانش‌آموزان زیادی حمایت می‌کردند، مهرماه سال آینده نیز در این منطقه مدرسه‌ای بسازم.

  • موجی از مهربانی

گفتن و نوشتن از مراکزی که مهربانی را تسری می‌بخشند، موضوعی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت: یک بنیاد خیریه در کشور که رسالت آن حمایت از دانش‌آموزان با استعداد، نیازمند و پیشگیری از محرومیت تحصیلی آنان به‌دلیل مشکلات اقتصادی و شرایط نامناسب زندگی است، در کنار تمام فعالیت‌های 24 ساله‌اش، این بار هم موجبات جریان پیدا کردن موجی از مهربانی شد.

  • و مدیرعامل بنیادکودک که زمینه‌ساز این اتفاق زیبا شد؛

بانو سرور دادخواه، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره بنیادکودک، در خصوص این موضوع گفت: خوشبختانه این مؤسسه خیریه سال‌ها است که توجه ایرانیان مقیم خارج از کشور را به خود جلب کرده و همین هم باعث شده که این عزیزان به ما و فعالیت‌هایمان اعتماد کرده‌اند. در جدیدترین اقدام، به‌دنبال کلیپی که در فضای مجازی دست به‌دست شد و تعدادی از دانش‌آموزان شهرستان رودبار استان کرمان را نشان می‌داد که با پای برهنه به مدرسه می‌رفتند و پوشش مناسبی نداشتند. یکی از همیاران بنیاد که خارج از ایران زندگی می‌کند با دیدن این فیلم کوتاه، از آنجا که امکان دسترسی به این دانش‌آموزان برایش فراهم نبود، اما به فعالیت‌های بنیاد اعتماد داشت، هزینه‌های لازم را تأمین کرد و از ما خواست برای دانش‌آموزان آن منطقه کفش تهیه و میان‌شان توزیع کنیم. به این ترتیب، با مبلغ ارسالی از سوی این همیار، نزدیک به 800 جفت کفش مرغوب خریداری شد. به همراه تعدادی از مدیران بنیاد راهی استان کرمان شدیم و کفش‌هایی که برایشان خریداری کرده بودیم را به آنها تحویل دادیم و لحظاتی سرشار از شادمانی در ذهن دانش‌آموزان آن ثبت شد.البته از زمانی که زلزله بم رخ داده، در استان کرمان نمایندگی‌هایی داریم به همین خاطر با آموزش و پرورش منطقه در ارتباط هستیم. این مرتبه هم در طول چندروزی که آنجا حضور داشتیم با وجود آنکه گرد و غبار موجود در منطقه دو روز متوالی، مدارس را به تعطیلی کشانده بود، توانستیم به روستاهای اطراف برویم و تعدادی از کفش‌ها را نیز در میان دانش‌آموزان آن مناطق توزیع کنیم.
دادخواه با بیان اینکه بانو طاهری توکلی نخستین مرتبه‌ای بود که به‌عنوان یکی از همیاران بنیاد، اقدامی در این حد وسیع را انجام داده است گفت: برای من و همکارانم جای خوشحالی است که این هموطن، به ما و فعالیت‌هایمان اعتماد کرد تا دانش‌آموزان رودبار کرمان را خوشحال کنیم، چراکه بدون شک در سایه همین اعتماد‌ها است که توانسته‌ایم در طول سال‌های حیات بنیاد، پیشرفت رو به جلو داشته باشیم و افراد زیادی را به جمع همیاران‌مان اضافه کنیم تا هر روز خانواده بنیاد کودک بزرگ و بزرگ‌تر شود.

  • کرمانشاه همچنان به کمک نیاز دارد

یکی از اهداف بنیاد آن است که از افزایش شمار کودکان کار و ترک تحصیل‌های ناشی از فقر جلوگیری شود چراکه بر این اعتقادیم یک دانش‌آموز نباید به‌دلیل فقر از تحصیل باز بماند.

دادخواه با بیان این موضوع ادامه داد: در بنیاد همواره داشته‌های دانش آموز را در نظرش بزرگتر می‌سازیم و می‌گوییم از آنجا که مستعد هستی، تا زمانی که درس بخوانی از بورسیه بنیاد بهره‌مند خواهی بود وخوشبختانه تاکنون نیز موفق عمل کرده‌ایم و امروز بنیاد در ایران بالای 9 هزار و پانصد دانش‌آموز که توسط بیش از 13 هزار همیار در اقصی نقاط دنیا حمایت می‌شوند، همچنین توانسته‌ایم برای بیش از 100نفر فضای کارآفرینی را فراهم کنیم که همه این‌ها، از موهبت‌های ارزانی شده به بنیاد و موفقیت‌های آن است.همچنین در خلال کارهایی که در بنیاد انجام می‌شود، با وقوع بحران‌ها نیز وارد عمل می‌شویم. به‌عنوان نمونه همزمان با زلزله بم، گروهی از اعضای بنیادکودک راهی استان کرمان شدند و این فعالیت‌ها همچنان هم در کرمان ادامه دارد. همان‌طور که در زلزله اخیر هم گروهی از فعال‌های بنیاد در کرمانشاه مشغول به فعالیت شده‌اند و این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه پس از رایزنی‌های انجام شده با سازمان نوسازی استان کرمانشاه و اعلام آن سازمان مبنی بر جایگزینی ۲۵۰کانکس به جای 44 مدرسه تخریب‌شده، برای برپایی مجدد و هرچه سریع‌تر مدارس، یک بنیاد خیریه در کشور جهت فراهم کردن شرایط تحصیلی و حضور دوباره دانش‌آموزان در کلاس‌های درس کانکس هایی را تهیه کرد، چرا که موجی از تکاپو برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت آماده‌سازی شرایط مساعد تحصیلی برای دانش‌آموزان مناطق بحران‌زده به راه افتاد و با حمایت همیاران بنیاد در داخل و خارج از کشور،تاکنون بیش از 75 کانکس و همچنین سرویس بهداشتی به روستاهای مشکنار، دولنگان، بزمیرآباد، فرمایشه، نوده، رمکی، روستاهای جوجار، کانی، هوله و تمرخان، عبداله خاکی علیا، شهید بهشتی میرآباد، بناوج زمان و سرکورگان، شهرک گاوداری، میرآباد، تنگ اسماعیل‌خان، کلاه مال از توابع شهرستان‌های ثلاث باباجانی و سرپل‌ذهاب و دیگر مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال شد.

  • معلم بازنشسته‌ای که از دست‌های مهربان و بخشنده‌ای سخن می‌گوید

بدون شک همه کسانی که فعالیت‌های انساندوستانه انجام می‌دهند، بخوبی احساس می‌کنند که در جریان زندگی قرار گرفته‌اند و مراقب هستند تا به روزمرگی نیفتند. افرادی که در این مسیر قرار می‌گیرند، این توانایی را پیدا می‌کنند که از داشته‌هایشان بگذرند و اندیشه، مال، زمان، محبت، لبخند و توانمندی‌هایشان را با دیگران قسمت کنند. از این‌رو شاید نتوانم احساسم را بخوبی بیان کنم، اما واقعیت این است که همین احساس جاری در میان همیاران و فرزندان‌مان باعث شده که آوندهای ارتباطی میان اعضای خانواده بزرگ این بنیاد هر روز قوی‌تر شود. واقعیت این است که همه آدم‌ها به تکیه‌گاهی امن نیاز دارند و از این روست که پس از خداوند، قلب‌شان به دست‌های مهربان و بخشنده‌ای گرم است که هوای آنها را داشته باشد و انگیزه ادامه مسیر زندگی را در وجودشان تزریق کند. این قشنگ‌ترین اتفاقی است که در این سال‌ها برای بنیاد افتاده است، منظورم انگیزه‌ای است که در میان افراد تحت حمایت بنیاد جاری شده و به همین واسطه حالا بسیاری از آنها به‌عنوان همکار و همیار به خانواده بنیاد پیوسته‌اند و همراهی‌مان می‌کنند.

دادخواه که معلم بازنشسته همین سرزمین است و تأثیر آموزش را در آبادانی یک سرزمین بهتر از هر کسی می‌داند، از شروع کار بنیاد با این مجموعه همراه بوده است و حالا با وجود اینکه 71 سال از عمرش می‌گذرد، هر روز صبح با امید به اینکه یک بار دیگر در بنیاد کودک حضور پیدا می‌کند و اهدافی بلند را پی بگیرد، زندگی را عمیق‌تر و شفاف‌تر از روز قبل، به تماشا می‌نشیند.

کد خبر 399779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha