برگزاری رزمایش مؤمنانه «آوای مهر» از سوی بنیاد بین‌المللی آبشار عاطفه‌ها در باشگاه ورزشی بوستان قائم(عج) و همزمانی آن با بازگشایی مدارس باعث شد تا به محل گلریزان نیکوکاران برای تهیه مایحتاج ضروری دانش‌آموزان ساکن در محله‌های محروم و دورافتاده کشور برویم.

آواي مهر طنين انداز شد

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:  اینجا ورزشگاه قائم(عج) در بوستان قائم(عج) شهرک ولی‌عصر(عج) است. وقتی وارد سالن می‌شویم، کیف‌های رنگارنگ مدرسه که ردیف به ردیف هم چیده شده‌اند، نگاهمان را جلب می‌کند. کمی جلوتر پرده‌هایی به رنگ سرخ، سفید و سبز که نماد پرچم کشورمان است، به شکل زیبایی با عکس شهید حاج قاسم سلیمانی تزیین شده و آن طرف‌تر با دانش‌آموزانی مواجه می‌شویم که به‌صورت نمایشی پشت میز و نیمکت نشسته‌اند. «فاطمه چوپانی» مسئول خیریه آبشار عاطفه‌ها در منطقه ۱۸ همراهی‌مان می‌کند تا از قسمت‌های مختلف محل برگزاری رزمایش مؤمنانه بازدید کنیم و در جریان جزئیات برنامه قرار بگیریم.  

مسئول خیریه آبشار عاطفه‌ها برای اینکه با تاریخچه شکل‌گیری و فعالیت خیریه آشنا شویم، توضیح می‌دهد که این بنیاد خیریه از سال ۱۳۸۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و اکنون ۶۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد. همچنین در شهر تهران ۱۱۰ شعبه از این خیریه خدمت‌رسانی می‌کند که ۵ شعبه آن در منطقه ۱۸ مستقر است. وقتی با «فاطمه چوپانی» به قسمت‌های مختلف سالن ورزشی قائم(عج) می‌رویم، یکی از اعضای خیریه آبشار عاطفه‌ها کنار طاقی که با گل و سبزه آراسته شده ایستاده و دانش‌آموزان دختر و پسر را در نخستین روزهای سال تحصیلی جدید از زیر قرآن رد می‌کند. بچه‌ها بالباس مدرسه وارد کلاس درسی که چند میز و نیمکت چوبی دارد می‌شوند و یکی از آنها روی تخته سبزرنگی که بر پایه چوبی قرار دارد، جمله «زندگی یعنی؛ آبشاری از محبت خیّران به سوی نیازمندان» را می‌نویسد.  از چوپانی می‌خواهیم تا از تعداد بسته‌ها و نحوه توزیع آنها اطلاعاتی را دراختیارمان قرار دهد. می‌گوید: «در رزمایش آوای مهر که به میزبانی مؤسسه آبشارعاطفه‌ها در حال اجراست، ۵ هزار بسته نوشت‌افزار و مایحتاج ضروری تحصیل شامل کیف مدرسه، دفتر، جامدادی، خودکار، پاک‌کن، تراش، خط‌کش و... دراختیار دانش‌آموزان نیازمند استان‌های هدف شامل ایلام، بوشهر، کردستان، خراسان، لرستان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد و همچنین مهرجویان تحت حمایت مؤسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها در تهران قرار می‌گیرد.» وی ادامه می‌دهد: «در مراحل خرید اقلام و نوشت‌افزار دانش‌آموزان، تعدادی از خیّران حضور دارند و با سفارش و دقت نظر آنها نسبت به خرید کالاهای باکیفیت و درجه یک اقدام می‌شود و سعی می‌کنیم بهترین وسایل برای دانش‌آموزان انتخاب شود.»

  •  رسالت اصلی؛ ارتقای کیفیت زندگی محرومان

این‌طور که مسئولان خیریه آبشارعاطفه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند، بسته‌های اهدایی دانش‌آموزان باید ظرف ۳ روز به دست مهرجویان برسد. برای این کار ۴ هزار نیروی داوطلب در سراسر کشور با بنیاد خیریه آبشارعاطفه‌ها همکاری می‌کنند. توزیع نوشت‌افزارهای اهدایی با در نظر گرفتن آبروی خانواده‌ها محرمانه و دور از چشم دیگران انجام می‌شود. یکی از اعضای فعال خیریه آبشارعاطفه‌ها که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، تعریف می‌کند که توزیع این بسته‌ها بین خانواده‌های محروم به گونه‌ای است که دانش‌آموزان متوجه اهدایی بودن وسایل نمی‌شوند. به گونه‌ای که فکر می‌کنند والدین خودشان این بسته‌ها را برایشان خریداری کرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: «رنگارنگ بودن کیف‌ها و نوشت‌افزار و یک شکل نبودن اقلام نیز به همین دلیل است که ردی از انجام این کار خیر باقی نماند و این رسالت با موفقیت به انجام برسد.»
مسئول خیریه آبشار عاطفه‌ها اضافه می‌کند که این بنیاد خیریه خدمات متنوع و گسترده‌ای در زمینه محرومیت‌زدایی و ارتقای کیفیت زندگی اقشار آسیب دیده دارد؛ از جمله کمک مادی و معنوی به ایتام بی‌سرپرست و بدسرپرست، معلولان، خانواده‌های زندانیان و... 
چوپانی می‌گوید که بسیاری از افرادی که در فهرست مهرجویان خیریه قرار گرفته‌اند، از کمیته امداد، بهزیستی و... خدماتی دریافت نمی‌کنند و پرونده‌ای در این مراکز ندارند. در چنین شرایطی وظیفه هر انسانی حکم می‌کند که از راه درست و اصولی به کمک این خانواده‌ها بشتابد تا آنها به زندگی آبرومندانه ادامه دهند و بخشی از درد و ناراحتی‌شان التیام پیدا کند.  

  • تأمین دفتر مشق تا جهیزیه عروس خانم‌ها 

اعضای فعال مؤسسه خیریه آبشارعاطفه‌ها که وظیفه رساندن اقلام و بسته‌های اهدایی به خانواده‌های محروم نقاط مختلف کشور را دارند، در صورت مشاهده مشکلات خانواده‌های تحت پوشش، آنها را از دیگر خدمات و تسهیلات بهره‌مند می‌کنند. «سحرصانع‌دوست» یکی از افرادی که با مؤسسه خیریه آبشارعاطفه‌ها همکاری می‌کند، برای ما تعریف می‌کند که بارها پیش آمده هنگام بردن بسته‌های اهدایی به در خانه افراد تحت پوشش، متوجه دیگر مشکلات آنها شده است. مشکلاتی مانند ناتوانی خانواده‌ها برای تهیه جهیزیه مناسب برای دختران دم بخت یا تأمین داروی افراد بیمار و از کارافتاده. «فاطمه چوپانی» مسئول خیریه آبشار عاطفه‌ها نیز از همکاریمسئولان شهرداری منطقه ۱۸ در واگذاری محل اجرای رزمایش آوای مهر قدردانی می‌کند و می‌گوید: «همچنان مانند سال‌های گذشته نیازمند برگزاری تعداد بیشتری جشن گلریزان برای خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی هستیم. متأسفانه مناطق جنوب شهر از جمله منطقه ۱۸ مهاجرپذیر است و اغلب خانواده‌هایی که در حاشیه این مناطق زندگی می‌کنند، وضع اقتصادی مناسبی ندارند. از این‌رو هر سال تعداد مددجویان تحت پوشش خیریه آبشارعاطفه‌ها بیشتر می‌شود. پیش‌بینی‌ها این بود که با شیوع ویروس کرونا و آسیب به اقتصاد، حضور افراد نیکوکار کمرنگ شود، اما این پیش‌بینی درست نبود و آنها نشان دادند که این مشکلات نمی‌تواند مانعی برای حضورشان در امور خیرخواهانه باشد و حتی در چنین شرایطی بیش از گذشته احساس وظیفه می‌کنند.»

کد خبر 551353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha