مؤسسه خیریه حامیان قائم آل محمد(ص) در میدان الغدیر، روبه‌روی ساختمان قدیمی کلانتری ۱۵۱ یافت‌آباد قرار دارد. این خیریه از سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی شده و مهم‌ترین رسالت آن حمایت همه جانبه از خانواده ایتام بوده و به جز این در تهیه و توزیع ارزاق و بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های محروم و نیازمند سابقه طولانی دارد.

101بچه داريم

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:  «محمدعلی ذاکری» و همسرش «پوران حسینی» در کنار انجام مسئولیت در قبال تنها فرزندشان «پویان ذاکری» که اکنون نوجوانی ۱۶ ساله است، مسئولیت حمایت مادی و معنوی از ۱۰۰ کودک و نوجوان یتیم را برعهده دارند. خودشان عنوان می‌کنند که همه بچه‌ها را یک اندازه دوست دارند و با ۱۰۱ فرزندشان اوقات و حال خوشی را می‌گذرانند. این زوج جوان نیکوکار ارتباط صمیمانه‌ای با مددجویان خود دارند مثلاً به خانه‌هایشان سر می‌زنند تا اگر نیاز و خواسته‌ای دارند، برطرف کنند. سنگ صبورشان می‌شوند تا غم و غصه را بیرون بریزند و به روزهای پیش رو امیدوارشان کنند.  

«محمدعلی ذاکری» و «پوران حسینی» که اکنون وظیفه رسیدگی به ۵۸ پسر و ۴۲ دختر یتیم را برعهده گرفته‌اند، عنوان می‌کنند که اینها نعمت زندگی‌شان بوده‌اند و از زمانی که پای آنان به زندگی‌شان باز شده، هر روز اتفاق‌های خوبی برایشان رقم می‌خورد. آنها از اینکه فرزندشان پویان، ۵۸ برادر و ۴۲ خواهر دارد، احساس خوشبختی می‌کنند و امیدوارند روزی همه پسرها را در لباس دامادی و دخترها را در رخت عروسی ببینند.  

  • جشن تولدبچه‌ها، بهشت خانه ما 

شاید بپرسید که این زوج چگونه وارد امور خیرخواهانه شده‌اند. ذاکری مدیرعامل مؤسسه خیریه حامیان آل‌محمد(ص) از دوران کودکی شاهد کارهای خیرخواهانه خانواده‌اش بوده و از نوجوانی با انجام کارهای خیر کوچک پا جای پای پدر و مادرش گذاشته است.

او در سال ۱۳۷۵ به‌صورت جدی‌تر وارد عرصه نیکوکاری شد و به دلیل اهمیت حمایت از کودکان یتیم منطقه ۱۸ که در نقطه‌ای محروم زندگی می‌کردند، تصمیم می‌گیرد که یک مؤسسه خیریه دایر کند تا بتواندآنها را تحت حمایت قرار دهد. او در سال ۱۳۷۸ خیریه حامیان آل محمد(ص) را با کمک تعدادی از افراد نیکوکار و خیرخواه راه‌اندازی می‌کند و اکنون با حمایت مادی و معنوی افراد خیّر و نیکوکار توانسته سرپرستی ۱۰۰ کودک و نوجوان یتیم و بدسرپرست را برعهده بگیرد.  
همسرش نیز از همان ابتدا مشوق و همراه ذاکری بوده و در شناسایی ایتام و خانواده‌های آنها با مددجویان همکاری کرده است. ضمن اینکه او در سال گذشته مؤسسه نیکوکاری جوادالائمه(ع) را به نیت خدمت‌رسانی به بانوان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنها بنا کرده و مانند همسرش تلاش می‌کند وظیفه خود را نسبت به خانواده‌های گرفتار و نیازمند انجام دهد.  
ذاکری تعریف می‌کند که تا سال ۱۳۹۳ فقط ۱۲ بچه یتیم را حمایت می‌کردند و در طول ۶ سال گذشته این آمار به ۱۰۰ کودک و نوجوان رسیده است. حمایت زوج خیر منطقه ۱۸ از ایتام شامل موارد مختلفی می‌شود؛ از تهیه لباس، پوشاک و خوراک تا بردن آنها به سفرهای زیارتی و سیاحتی از جمله مشهد مقدس، قم و جمکران، شیراز یا سفربه نقاط خوش آب و هوا.  
حسینی در نزد بچه‌های مؤسسه به «مامان پوران» شهرت دارد و پس از این همه سال، روز تولد هر بچه‌ای را از حفظ می‌داند. برای همین جشن تولد هریک را با شور و شوق زیادی برگزارمی کند. این زوج جوان برای اینکه بچه‌ها احساس تنهایی نکنند و روز تولدشان به یکی از خاطره‌های شیرین زندگی‌شان تبدیل شود، برای آنها جشن تولد در خانه خود می‌گیرند.

در این روز همه بچه‌های تحت پوشش مؤسسه در این مهمانی شرکت می‌کنند و در جشن تولد دوستشان اوقات خوشی را می‌گذرانند. ذاکری از احساسش درباره این برنامه حرف می‌زند و می‌گوید: «وقتی جشن تولد این بچه‌ها را در خانه‌مان می‌گیریم، ‌گویی بهشت را به خانه‌مان می‌آوریم که توصیف آن قابل بیان نیست.»
هدیه و کادو جشن تولد بچه‌ها هم ساده است و از ماشین، تفنگ اسباب‌بازی و کتاب داستان برای پسرها تا عروسک و چرخ خیاطی پلاستیکی برای دخترهاست. البته خرید لباس عید هم حکایت خاص خودش را دارد. معمولاًاسفند هر سال بچه‌ها را به گروه‌های ۱۰ تا ۱۵ نفری تقسیم می‌کنند و راهی بازار می‌شوند تا برایشان خرید کنند.  

  • کرونا هم نتوانست مانع کار خیّران شود

بچه‌هایی که تحت پوشش خیریه حامیان آل‌محمد(ص) قرار گرفته‌اند یک درد مشترک دارند، اما شبیه هم نیستند. مثل حمید پسربچه ۱۰ ساله‌ای که بعد از فوت پدرش پیش مادرش زندگی می‌کند که در این روزهای سخت در حال مبارزه با بیماری سرطان است. فاطمه هم دختربچه ۹ ساله‌ای است که بعد از فوت پدر و مادرش براثر تصادف رانندگی مجبور شده با مادربزرگش زندگی کند که به دلیل کهولت سن و ناتوانی نمی‌تواند به نوه‌اش توجه لازم را داشته باشد.  
این زوج نیکوکار هم‌محله‌ای داستان زندگی هرکدام از بچه‌ها را می‌دانند وامانت‌دار رازهای این کودکان و نوجوانان هستند و قصه زندگی آنها را در سینه نگه داشته‌اند. ذاکری عنوان می‌کند: «متأسفانه بیشتر خانواده‌های ایتام در خانه‌های استیجاری زندگی می‌کنند و مادرانشان نیز برای اینکه خرج و مخارج زندگی را تأمین کنند به کارهای خدماتی و نظافت منازل و برخی مشاغل خانگی مثل درست کردن ترشی، جعبه‌های کادویی و... مشغول هستند. با این وجود با انجام این کارها که از قضا بیشتر وقتشان را می‌گیرد، حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند که کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. اینجاست که وظیفه انسانی و شرعی حکم می‌کند که درحد توان به کمک این خانواده‌های آبرومند بیاییم و اجازه ندهیم کانون گرم زندگی‌شان به هم بریزد.»
حسینی هم در ادامه صحبت‌های همسرش می‌گوید: «خاصیت کارخیرخواهانه این است که همه امکانات موردنیاز جوری فراهم می‌شود که اصلاً متوجه نمی‌شوید. اکنون ۲۱ سال از راه‌اندازی این مؤسسه خیریه گذشته است، اما تا به حال پیش نیامده که برای خرید لباس بچه‌ها یاتأمین مایحتاج زندگی خانواده‌ای معطل بمانیم.

اعتقاد دارم که خدا وسیله کارخیر را فراهم و آبروی افراد را حفظ می‌کند.» وقتی درباره بچه‌های تحت پوشش خیریه حامیان قائم آل محمد(ص) حرف می‌زند، اشک از چشمانش جاری می‌شود و در پهنای صورتش جا خوش می‌کند. حسینی ادامه می‌دهد: «این بچه‌ها معصوم هستند و به همین دلیل خوشحال کردن آنها و رفع کمبودهایی که درزندگی دارند، خیلی زود تأثیراتش را در زندگی افراد خیّر نشان می‌دهد. بارها پیش آمده افراد نیکوکاری که با این مؤسسه خیریه در ارتباط هستند، از برطرف شدن مشکلات و باز شدن گره‌های زندگی‌شان سخن گفته و عقیده داشته‌اند که اینها نتیجه دعای بچه‌هایی است که به آنها کمک کرده‌اند.»
ذاکری گذری به بحران کرونا و شرایط موجود می‌زند و می‌گوید: «هر چند که شیوع این ویروس تأثیرات منفی زیادی بر بازار گذاشت و انتظار می‌رفت که امسال مشارکت خیّران که اغلب آنها در بازار حضور دارند، کمرنگ‌تر شود، اما این‌طور نشد. آنها مشارکت خوبی نشان دادند و کرونا نتوانست مانع کار خیّران شود.»

  • استعدادیابی مددجویان با همکاری نیکوکاران

یکی از برنامه‌هایی که مؤسسه خیریه حامیان آل محمد(ص) برای پیشرفت و شکوفایی استعداد بچه‌های تحت پوشش اجرا می‌کند، دعوت از ورزشکاران حرفه‌ای و استادان شاخه‌های مختلف علمی و هنری است تا با بررسی ویژگی بچه‌ها، استعداد آنها را شناسایی کنند.  
علی گل محمدی، از اعضای خیریه حامیان آل‌محمد(ص) که ازنزدیک با فعالیت‌ها و امور خیرخواهانه این زوج هم‌محله‌ای آشنایی دارد، با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «این سال‌ها کودکان و نوجوانان بسیاری استعدادیابی شدند و توانستند در مسیر درست قرار بگیرند. نمونه و مثال در این زمینه بسیار است، مثلاً بچه‌هایی که جذب تیم فوتبال و والیبال و سایر رشته‌های ورزشی شدند یا کودکانی که ذوق هنری داشتند و توانستند دررشته‌هایی مثل خطاطی، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، بازیگری و مجری‌گری پیشرفت کنند و در فهرست بچه‌های موفق قرار بگیرند. اینها آثار برنامه‌های خیرخواهانه این مؤسسه است که امیدواریم با مشارکت هرچه بیشتر افراد نیکوکار و خیّر، تعداد بیشتری از کودکان و نوجوانان از این نعمت بهره‌مند شوند.»
وی از دیگر برنامه‌های حمایتی این مؤسسه صحبت می‌کند و می‌گوید: «همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، بسته‌های آموزشی شامل کیف و نوشت‌افزار دراختیار دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گرفت. همان‌طور که می‌دانید، آموزش مدارس به‌صورت مجازی است و از آنجا که همه خانواده‌ها دسترسی به اینترنت یا گوشی همراه هوشمند ندارند، یکی از برنامه‌های این خیریه جمع‌آوری گوشی‌های مازاد خانواده‌هاست تا به‌طور رایگان دراختیار دانش‌آموزان محروم و نیازمند و بچه‌های تحت پوشش قرار دهد. شهروندان علاقه‌مند به مشارکت در این طرح می‌توانند همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۶ به دفتر خیریه حامیان قائم آل محمد(ص) در میدان الغدیر مراجعه کنند.»
ذاکری اضافه می‌کند: «در فصل‌های پاییز و زمستان تعدادی از خانواده‌ها نیازمند وسایل گرمایشی از جمله بخاری و پوشاک گرم و مناسب هستند و در چنین شرایطی افرادی که توان مالی مناسبی دارندیااین‌گونه وسایل را در گوشه انبار خانه‌شان نگهداری می‌کنند، انتظار داریم که با اهدای آنها گره‌ای از مشکلات خانواده‌های محروم باز کنند.»

  • قناری خانم ۱۰ ساله شد

از زوج نیکوکار می‌خواهیم‌ترتیبی دهند تا با تعدادی از کودکان تحت حمایت مؤسسه خیریه حامیان آل‌محمد(ص) گپ‌وگفتی خودمانی داشته باشیم، اما شرط کردند اسم کامل و عکس این بچه‌ها منتشر نشود تا مبادا بین اهالی و دوستانشان شناخته شوند.  نخستین کسی که با او روبه‌رو می‌شویم، مجید ۹ ساله است که برای بردن کیف و بسته نوشت‌افزار وارد ساختمان خیریه می‌شود. پدرش چند سال قبل در حین ساختمان‌سازی و موقع بنایی دچار حادثه می‌شود و به رحمت خدا می‌رود. از آن زمان او و خواهر ۳ ساله‌اش تخت حمایت این مؤسسه قرار گرفته‌اند. او که «محمدعلی ذاکری» را «عمو جان» صدا می‌زند، با خوشحالی می‌گوید: «امروز در زنگ انشا کلاس شاد، معلم و همکلاسی‌هایم تشویقم کردند چون از موضوع انشای من که «داستان من و خاله پوران» بود، خوششان آمد. البته مادرم در نوشتن آن کمک زیادی به من کرده بود.»
چند دقیقه بعد نازنین با قد و قواره کوچکش از پله‌های ساختمان خیریه بالا می‌آید. این کودک ۱۰ ساله چنان با نیروها و کارکنان مؤسسه سلام و احوالپرسی می‌کند که‌گویی سال‌ها یکدیگر را می‌شناسند و ارتباطی عمیق بین آنها برقرار است. او بین مددکاران و کارشناسان خیریه به «قناری خانم» شهرت دارد که البته این نامگذاری به دلیل خوش زبانی اوست. وقتی وارد اتاق می‌شود، خودش را فوری به «پوران حسینی» می‌رساند و در گوش او حرفی می‌زند. چهره خندان نازنین نشان می‌دهد که خبر خوبی برای مامان پوران که باعث ذوق او شده است. حسینی اعلام می‌کند که امروز قناری خانم ۱۰ ساله شده و حرف‌های درگوشی آنها هم در این‌باره است.  
ذاکری عنوان می‌کند: «پاییز سال گذشته آخرین جشن تولد بچه‌ها را در منزلمان گرفتیم، اما از آن موقع تاکنون به دلیل شیوع بیماری کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی، برگزاری این جشن‌ها به تعویق افتاده است. با این وجود هدیه تولد بچه‌ها سر جای خودش است و برای قناری خانم هم هدیه‌ای تهیه کرده‌ایم که امروز تقدیم می‌کنیم.»

کد خبر 556999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha