گرایشی در بیماران دچار نارسایی قلبی به استفاده از درمان‌های جایگزین از جمله داروهای گیاهی و مکمل‌ها به وجود آمده است، گرچه برخی از این درمان‌های جایگزین اثرات سودمندی دارند، اما برخی دیگر ممکن است پیامدهای وخیمی هم داشته باشند.

supplements

به گزارش همشهری آنلاین «انجمن قلب آمریکا» (AHA) اخیرا در بیانیه‌ای علمی درباره سودمندی‌ها و خطرات بالقوه درمان‌های جایگزین برای نارسایی قلب منتشر کرده است. این انجمن توصیه کرده است که بیماران حتما مصرف مکمل‌ها، داروهای گیاهی و سایر درمان‌های جایگزین را به پزشک و تیم درمانی‌شان اطلاع دهند.

از جمله مکمل‌هایی که برای درمان بیماران نارسایی قلبی به کار می‌روند و انجمن قلب آمریکا درباره‌شان در این بیانیه اظهار نظر کرده است، می‌توان به کوانزیم Q10، ویتامین دی، جینکو، پنجه شیطان، روغن ماهی، تیامین،زالزالک، ویتامین E، کوهوش آبی و زنبق دره یا موگه و آلوئه ورا اشاره کرد.

این انجمن یادآور می‌شود که از آنجایی که این مکمل‌ها عمدتا تحت نظارت سازمان غذا و داروی آمریکا نیستند، در نتیجه تولیدکنندگان لازم نیست که تاثیربخشی یا ایمنی‌شان را ثابت کنند، بنابراین هم پزشکان و مصرف‌کنندگان درباره اثربخشی و خطرات بالقوه‌شان آگاه باشند.

انجمن قلب آمریکا می‌گوید در فهرست درمان‌های جایگزینی که ممکن است به بیماران نارسایی قلبی سود برسانند، اسیدهای چرب اومگا-۳ که با عنوان مکمل روغن ماهی هم در بازار عرضه می‌شوند- قوی‌ترین شواهد سودمندی بالینی برای افراد دچار نارسایی قلبی را دارند.

این بیانیه می‌گوید: «اسیدهای چرب اومگا-۳ با خطر کمتر دچار شدن به نارسایی قلبی همراهی دارند و برای افرادی که از قبل نارسایی قلبی دارند، مصرف آنها با بهبودی توانایی پمپ کردن خون همراه است.»

این بیانیه از یوگا و تای چی نیز به عنوان شیوه‌هایی نام می‌برد که تحمل ورزش و نیز کیفیت زندگی در بیماران دچار نارسایی قلب افزایش و فشار خون را کاهش می‌دهند.

در مقابل گرچه میزان پایین ویتامین دی در بدن با پیامدهای بدتر در افراد دچار نارسایی قلبی همراهی دارد، اما مصرف مکمل‌های ویتامین دی ممکن است برای افرادی که برخی از داروها را برای درمان نارسایی قلب مصرف می‌کند، زیانبار باشد.

همچنین مکمل‌هایی که از ریشه گیاهی گلدار به نام کوهوش آبی تهیه می‌شوند، ممکن است به تند شدن سرعت ضربان قلب، فشار خون بالا، درد قفسه صدری و افزایش میزان قند خون بینجامد.

بر اساس این بیانیه، بررسی‌ها درباره تاثیر درمان‌های جایگزین دیگر از جمله مکمل‌هایی مانند تیامین، ویتامین ای، کوانزیم Q10 و گیاه دارویی زنبق دره یا موگه در نارسایی قلبی  به نتایج متناقضی رسیده‌اند.  برای شناختن خطرات و سودمندی‌هایی این گروه از درمان‌ها نیاز به پژوهش و کارآزمایی‌های کنترل‌شده بیشتری وجود دارد.

این بیانیه علمی در ۸ دسامبر در ژورنال Circulation منتشر شده است.

کارشناسان می‌گویند با اینکه بسیاری از متخحصصان بالینی از بیماران درباره این درمان‌های جایگزین و مکمل سؤال نمی‌کنند، اما باید این کار را انجام دهند چرا که میان این مکمل‌ها و داروهای معمول قلبی تداخل وجود دارد و ممکن است عوارض جانبی خطرناکی بروز کند.

کد خبر 729178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha